Τα αναπάντητα ερωτήματα για την αναβάθμιση των F-16

Οι Τούρκοι ζητούν από τις ΗΠΑ 40+80 F-16

Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, αργά χθες το βράδυ σχολίασε άρθρο μου που δημοσιεύτηκε στο SLpress με τίτλο «Στον αέρα ο εκσυγχρονισμός των F-16 – Κενό στην αμυντική ομπρέλα». Η ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, με εντολή προφανώς της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας είναι:

«Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, με αφορμή πρόσφατα άρθρα που είδαν το φως της δημοσιότητας, διευκρινίζει τα ακόλουθα:

– το πρόγραμμα αναβάθμισης των αεροσκαφών F-16 περιλαμβάνει την αναβάθμιση συστημάτων των αεροσκαφών σε διαμόρφωση VIPER, το οποίο θα διαρκέσει περίπου 8 έτη με τις τελευταίες παραδόσεις αεροσκαφών το 2027, ενώ οι εργασίες αναβάθμισης θα εκτελεστούν στην ΕΑΒ ΑΕ.

– οι εργασίες στο πρώτο F-16 που θα αποτελέσει και το πρωτότυπο αεροσκάφος της αναβάθμισης έχουν ξεκινήσει τον Ιανουάριο του 2020 στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ και συνεχίζονται σύμφωνα με το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα χωρίς αποκλίσεις».

Η ανακοίνωση-σχολιασμός του άρθρου μου από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, ενημερώνει, αλλά δεν δίνει απαντήσεις. Προσπαθεί να “ωραιοποιήσει” μια κατάσταση, αν όχι δυσάρεστη, αλλά σίγουρα προβληματική. Για παράδειγμα:

Πρώτον, υπάρχει ή όχι πρόταση από αξιωματικούς ιπτάμενους, που προτείνουν να εγκαταλειφθεί ένα πανάκριβο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-16, που όταν θα ολοκληρωθεί μετά από μία 10ετια, θα είναι τεχνολογικά ξεπερασμένο;

Δεύτερον, στο άρθρο αναφέρεται το εξής: «Που είναι το πρόβλημα και έχει παγώσει το πρόγραμμα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των F-16, που μάλιστα έχει εγκριθεί από την Βουλή με ευρεία πλειοψηφία; Δεν είναι συμβατή η “συνεργασία” του νέου υπερσύγχρονου ραντάρ, που σχεδιάζεται να τοποθετηθεί στα εκσυγχρονισμένα F-16, με το σύστημα αυτοπροστασίας του αεροσκάφους. Ένα πρόβλημα, μάλλον άλυτο, αφού με τα μέχρι τούδε τεχνολογικά δεδομένα, είναι αδύνατον να συνεργαστούν, ένα ψηφιακό με ένα αναλογικό σύστημα.

»Η τοποθέτηση νέου συστήματος αυτοπροστασίας, όπως προτείνει η κατασκευάστρια εταιρεία, θα κοστίσει επιπλέον περί τα 350–400 εκατομμύρια δολάρια, ανεβάζοντας το κόστος κοντά στα 2 δισεκ. δολάρια, δηλαδή όσο κοστίζει και η αγορά 25 ολοκαίνουργων F-35 Stealth».

Για αυτές τις επισημάνσεις και τα εύλογα ερωτήματα που προκύπτουν, δεν υπάρχει απάντηση! Είναι δυνατόν, σε μια ενημερωτική ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, να αγνοούνται ζωτικής και καίριας σημασίας προβληματισμοί.

Τρίτον, βέβαια, στα θετικά της ανακοίνωσης είναι ότι, δεν διαψεύδεται ευθέως το άρθρο. Απλά τα ερωτήματα μένουν αναπάντητα.

Και μία γενική παρατήρηση: Η Εθνική άμυνα και ασφάλεια είναι πολύ σοβαρή υπόθεση. Και δεν αρκούν οι καλές προθέσεις των αρμοδίων παραγόντων (πολιτικών και στρατιωτικών), τις οποίες και προφανώς δεν αμφισβητούμε, αλλά χρειάζεται και κάτι περισσότερο. Ο δημοσιογράφος, ο διαπιστευμένος στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, δεν μπορεί να είναι υμνογράφος, αλλά πρέπει καλοπροαίρετα να επισημαίνει, αλλά και να αποκαλύπτει. Να αποκαλύπτει όχι όλα όσα ξέρει, αλλά μόνο αυτά που πρέπει, ώστε να αφυπνίζονται οι αρμόδιοι και πάντα με αίσθημα ευθύνης.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι