ΑΝΑΛΥΣΗ

Τεστ από Λευκωσία με έρευνες του Nautical Geo στην κυπριακή ΑΟΖ

Τεστ από Λευκωσία με έρευνες του Nautical Geo στην κυπριακή ΑΟΖ, Κώστας Βενιζέλος

Η ιταλική εταιρεία, στην οποία ανήκει το υπό μαλτέζικη σημαία ερευνητικό σκάφος Nautical Geo, είχε ζητήσει την περασμένη εβδομάδα από την Κυπριακή Δημοκρατία οδηγίες για την παρουσία του στη θαλάσσια περιοχή της Κύπρου. Είτε, δηλαδή, θα συνέχιζε τις έρευνες στην κυπριακή ΑΟΖ, είτε θα αποχωρούσε.

Σημειώνεται συναφώς ότι το ερευνητικό σκάφος βρίσκεται από τις 3 Οκτωβρίου σε αγκυροβόλιο της Λάρνακας, μετά την παρενόχληση που δέχθηκε από δυο τουρκικά πολεμικά, μια φρεγάτα και μια κορβέτα σε απόσταση μόλις 22 ναυτικών μιλίων δυτικά των κυπριακών ακτών. Οι Τούρκοι είχαν ισχυρισθεί ότι η περιοχή στην οποία κινείτο το Nautical Geo «ανήκει» στην τουρκική υφαλοκρηπίδα.

Η επιλογή της Λευκωσίας φάνταζε μονόδρομος. Με την NAVTEX, που εκδόθηκε το βράδυ της Τρίτης, αναγγέλλεται η διεξαγωγή ερευνών εντός της κυπριακής ΑΟΖ από τις 21 έως τις 23 Οκτωβρίου, στην περιοχή νοτιοανατολικά της Λεμεσού. Με την κίνηση αυτή η Λευκωσία δεν εγκαταλείπει το κυριαρχικό της δικαίωμα να διενεργεί έρευνες εντός της δικής της θαλάσσιας περιοχής, ενώ παράλληλα, θέλει να δοκιμάσει εκ νέου τις αντιδράσεις της κατοχικής Τουρκίας.

Εάν, δηλαδή, θα προχωρήσει να παρενοχλήσει και αυτή την φορά το σκάφος. Οι έρευνες θα γίνουν σε μια περιοχή που καλύπτει το θαλασσοτεμάχιο 1 αγγίζοντας και το 8. Βρίσκεται πολύ κοντά στις ακτές της Κυπριακής Δημοκρατίας και προφανώς η επιλογή αυτή αποτελεί τεστ για την κατοχική Τουρκία.

Κινητικότητα στην ΑΟΖ

Είναι προφανές πως η κίνηση αυτή ενδεχομένως να συνδέεται και με τις κινήσεις σε διπλωματικό επίπεδο. Κι αυτό γιατί γίνεται ένα 24ωρο μετά το Συμβούλιο Υπουργών Εξωτερικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο όπως ανακοίνωσε έχει αποφασίσει να ετοιμαστεί έγγραφο με κατάλογο μέτρων κατά της Τουρκίας για τη συμπεριφορά και τις ενέργειες της σε βάρος των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κύπρου, αλλά και της Ελλάδος.

Υπενθυμίζεται συναφώς ότι το Nautical Geo διενεργεί έρευνα στο θαλάσσιο βυθό για την ενδεχόμενη όδευση του αγωγού East Med και γίνεται για λογαριασμό τριών χωρών, Ελλάδος, Κύπρου και Ισραήλ, ενώ η μελέτη χρηματοδοτείται και από την ΕE. Είναι σαφές πως με τη διήμερη NAVTEX- εκτός κι εάν ανανεωθεί- δεν θα ολοκληρωθεί η έρευνα. Σημειώνεται πως, ούτε στην πλευρά της θαλάσσιας περιοχής της Ελλάδος δεν έχει τελειώσει η όδευση και το σκάφος θα πρέπει να επανέλθει. Αναμένεται πως οι κινήσεις αυτές θα έχουν, συνεπώς και συνέχεια. Όπως αναμένεται ότι συνέχεια θα υπάρξει και αναφορικά με τις αντιδράσεις της Άγκυρας.

Την ίδια ώρα, είναι ξεκάθαρο πως κινητικότητα θα υπάρξει από το Νοέμβριο μέχρι και τους πρώτους μήνες του 2022. Κι αυτό γιατί εντός Νοεμβρίου η αμερικανική εταιρεία EXXON MOBIL μαζί με τους Καταριανούς συνεργάτες τους θα προβούν σε επιβεβαιωτική γεώτρηση στο θαλασσοτεμάχιο 10 της κυπριακής ΑΟΖ. Στις αρχές του νέου χρόνου θα γίνουν γεωτρήσεις από την γαλλοϊταλική κοινοπραξία, TOTAL και ENI σε αδειοδοτημένα θαλασσοτεμάχια της ΑΟΖ.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι