ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Απαγόρευση κυκλοφορίας – Tι δείχνουν τα επιδημιολογικά στοιχεία

Πότε καταργείται η απαγόρευση κυκλοφορίας

Η κυβερνητική εκπρόσωπος Αριστοτελία Πελώνη αναφερόμενη στη νυχτερινή απαγόρευση κυκλοφορίας από τις 12:30 τη νύχτα, είπε ότι ενδεχόμενη άρση δεν θα συζητηθεί πριν από τα μέσα Ιουνίου. Εντούτοις σε ελάχιστες χώρες έχει ισχύσει αυτό το μέτρο τόσο παρατεταμένα και οριζόντια όπως στην Ελλάδα, χωρίς να υπάρχουν και εμπεριστατωμένες έρευνες για την αποτελεσματικότητά του.

«Επί της παρούσης δεν περιμένω να αποφασιστεί κάτι καινούριο. Μέχρι τα μέσα Ιουνίου πιστεύω θα μείνει ως έχει», είπε η Αριστοτελία Πελώνη, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα κατά την σημερινή ενημέρωση. Εν συνεχεία, αφου τόνισε ότι «η ασφάλεια αποτελεί το πρωταρχικό μας μέλημα», εξέφρασε την αισιοδοξία της κυβέρνησης καθώς «έχουμε διασφαλίσει όλα τα διαθέσιμα εργαλεία για να κάνουμε τον τουρισμό όσο πιο ασφαλή γίνεται».

Σε δημοσκόπηση στη Γερμανία το 56% ήταν υπέρ του μέτρου στις φάσεις έξαρσης και το 37% κατά. Στη Γερμανία έχει εφαρμοστεί κατά καιρούς σε κάποια κρατίδια και η “γραμμή” είναι να εξετάζεται ως ενδεχόμενο, όταν οι λοιμώξεις ξεπερνούν τις 100 ανά 100.000 κατοίκους την εβδομάδα ή, αλλού, το δεκαπενθήμερο. Απεναντίας, στη Γαλλία, στην Ολλανδία και στην Τουρκία εφαρμόζεται εκτεταμένα, όπως και στην Ελλάδα. Στην Αργεντινή εφαρμόζεται επίσης εκτεταμένα, αλλά κατά περιόδους.

Ελάχιστες έρευνες έχουν γίνει επί του συγκεκριμένου μέτρου, καθώς είναι δύσκολο να μετρηθεί επιστημονικά η αποδοτικότητά του, καθώς  δεν απομονώνεται εύκολα από τα υπόλοιπα προληπτικά μέτρα. Μία βρετανική πανεπιστημιακή έρευνα έδειξε ότι η νυχτερινή απαγόρευση κυκλοφορίας μειώνει μέχρι 13% τον ρυθμό αναπαραγωγής ή μετάδοσης του ιού. Στον Καναδά το μέτρο έχει εφαρμοστεί από τον Ιανουάριο σε ορισμένες περιοχές με υψηλό επιδημιολογικό φορτίο. Το υπουργείο Υγείας της χώρας σε ανακοίνωσή του αναφέρει ότι δεν υπάρχουν σαφείς απαντήσεις για το πόσο βοηθά στον έλεγχο της πανδημίας το συγκεκριμένο μέτρο, αλλά «τοπικές έρευνες δείχνουν ότι αποτρέπει το συγχρωτισμό και άρα τη μετάδοση».

Επιδημιολογικά στοιχεία

Όμως  έρευνα άλλων πανεπιστημιακών έδειξε ότι η νυχτερινή κινητικότητα στο Κεμπέκ (όπου εφαρμόσθηκε η απαγόρευση κυκλοφορίας τη νύχτα) ήταν μόλις 31% χαμηλότερη από το γειτονικό Οντάριο που δεν είχε υπερψηφίσει την απαγόρευση. Το πρόστιμο μάλιστα στο Κεμπέκ ήταν από 500 έως 1.500 δολάρια. Ο επιδημιολόγος Jay Kaufman του Πανεπιστημίου McGill του Μόντρεαλ, δήλωσε σχετικά ότι το Κεμπέκ παρουσιάζει μειωμένα κρουσματα, όμως δεν μπορεί να αποδώσει τη μείωση αποκλειστικά στην απαγόρευση των νυχτερινών μετακινήσεων, καθώς παίζουν ρόλο «και άλλοι παράγοντες, όπως το επίπεδο εμβολιασμού, ο αριθμός των τεστ που διενεργούνται καθημερινά και το αν λειτουργούν δια ζώσης τα σχολεία ή αν ισχύει η τηλε-εκπαίδευση».

Ο ίδιος σημείωσε ότι υπήρξε μια αύξηση των κρουσμάτων όταν μετέθεσαν κατά δύο ώρες αργότερα την απαγόρευση, όμως δεν είναι βέβαιο ότι αυτό έπαιξε κάποιο ρόλο, καθώς η επίδραση του μέτρου δεν μπορεί να απομονωθεί από άλλες συνιστώσες. Μια γενική στάση των ειδικών είναι ότι ακόμα και όταν τελειώνει το λοκντάουν, οι περιορισμοί στις νυχτερινές μετακινήσεις είναι καλό να διατηρούνται για να σταθεροποιηθεί το θετικό αποτέλεσμα του λοκντάουν.

Στην Τουλούζη οι επιστήμονες μέτρησαν και διαπίστωσαν ότι η απαγόρευση κυκλοφορίας από τις 8 το βράδυ έφερε βελτίωση των επιδημιολογικών στοιχείων, ενώ όταν την ανέβασαν στις 6μ.μ. η κατάσταση επιδεινώθηκε κάθετα, ίσως επειδή ο κόσμος συνωστιζόταν περισσότερο για ψώνια τις ίδιες ώρες με όλους τους άλλους (εκεί τα εμπορικά ήταν ανοιχτά). Επίσης άλλη γαλλική έρευνα έδειξε ότι η απαγόρευση κυκλοφορίας τις νύχτες δεν μείωσε καθόλου την διάδοση του βρετανικού στελέχους.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι