Εμφύλιος πόλεμος στο ισπανικό Παλάτι

Νεφέλη Λυγερού
14
Ο βασιλικός ισπανικός

Γράφει η Νεφέλη Λυγερού  – 

«Στον κόσμο τρία πράγματα δεν κάνουν σ’ ένα σπίτι: δυο κούνελοι, δυο πετεινοί και πεθερά με νύφη«, λέει η κρητική μαντινάδα, η οποία απ’ ότι φαίνεται βρίσκει εφαρμογή και στη γειτονική Ισπανία. Πεθερόπληκτη φαίνεται να είναι η βασίλισσα της Ισπανίας Λετίθια, ή μήπως το αντίθετο; Όπως προκύπτει από ένα βίντεο επικρατεί γιορόνα (η γκρίνια στα ισπανικά) μεταξύ νύφης πεθεράς.

Δεν είναι, πάντως, λίγοι όσοι θεωρούν τη βασίλισσα ως τον πραγματικό θύτη στη σχέση αυτή. Όπως και να έχει, μονάχα σε λίγες ώρες, 2,6 εκατομμύρια άτομα παρακολούθησαν το αμήχανο στιγμιότυπο εν μέσω εορτασμών του Πάσχα, μίας περιόδου ηρεμίας, κατάνυξης και ανακωχής σε κάθε είδους ένταση. Δύο βασιλιάδες, δύο βασίλισσες, δύο πριγκίπισσες και ένα τσούρμο εκστασιασμένων πολιτών.

Οι τελευταίοι δεν σταματούν να τραβούν φωτογραφίες τη βασιλική οικογένεια της Ισπανίας που μετά από χρόνια κάνει κοινή εμφάνιση με αφορμή τον εορτασμό του Πάσχα. Τα κομψά ρούχα, τα παγωμένα στο πρόσωπο χαμόγελα, αλλά και το αυστηρό πρωτόκολλο δίνουν τη θέση τους σ’ ένα βασιλικό ξεκατίνιασμα που εκτυλίσσεται μπροστά στις κάμερες και τα φλας. Τη στιγμή που η βασσιλομήτωρ πόζαρε για τους φωτορεπόρτερ μαζί με τα εγγόνια της, την 12χρονη Λεονόρ και την 10χρονη Σοφία, έξω από τον Καθεδρικό Πάλμα όπου όλη η οικογένεια είχε συγκεντρωθεί για να εκκλησιαστεί, η βασίλισσα Λετίθια πλησιάζει και μπαίνει μπροστά της.

Ακολουθούν λίγα δευτερόλεπτα και μία έντονη συνομιλία και τελικά έρχεται η παρέμβαση του βασιλιά Φελίππε. Η άμεση δημόσια παρέμβαση της Μαρί Σαντάλ, η οποία έσπευσε να υπερασπιστεί την θεία του συζύγου της, αφήνοντας βαρύτατες αιχμές κατά της Λετίθια, δείχνει ότι δεν πρόκειται για ένα μεμονωμένο ατυχές περιστατικό. «Τι λέει ο ισπανικός Τύπος για αυτό; Είναι απαίσιο», έγραψε. Νωρίτερα είχε επισημαίνει πως «αυτό με εξαγρίωσε. Καμία γιαγιά δεν αξίζει αυτό το είδος αντιμετώπισης. Πω πω, έδειξε τον πραγματικό της εαυτό».

Αν και οι δύο γυναίκες υποτίθεται ότι είχαν με τα χρόνια καλλιεργήσει μία ιδιαίτερα στενή σχέση, μετά τον καυγά νέες πληροφορίες έρχονται στο φως της δημοσιότητας. Κάνουν λόγο για δραματική μεταστροφή της Λετίθια από τη στιγμή που ο σύζυγός της ανέβηκε στο θρόνο. Όχι μόνο περιθωριοποίησε τη μητέρα του βασιλιά και πρώην βασίλισσα Σοφία, αλλά και της στέρησε τις εγγονές της. Παρ’ ότι ζουν τόσο κοντά με τη γιαγιά τους, τα δύο κορίτσια βρίσκονται υπό το ασφυκτικό πρόγραμμα που τους έχει επιβάλει η μητέρα τους.

Λέγεται ότι τα έχει αποξενώσει από τη Σοφία, η οποία έχοντας χωρίσει από τον σύζυγό της και απομακρυνθεί από τα επίσημα καθήκοντά της βιώνει μία εκκωφαντική μοναξιά. Δημοσιεύματα κάνουν λόγο για μία όχι και τόσο γλυκιά βασίλισσα. Η Λετίθια είναι αυστηρή, υστερική, που θέλει να ασκεί απόλυτο έλεγχο στους πάντες και στα πάντα. Συχνά ξεσπάει κατά της πεθεράς της. Πίσω από τις κλειστές πόρτες, υποτίθεται ότι δεν είναι λίγες οι φορές που οι τόνοι έχουν ανέβει επικίνδυνα. Η νέα βασίλισσα ταπεινώνει και υποτιμά σε κάθε ευκαιρία την 80χρονη πλέον πεθερά της. Την κατηγορεί ότι δεν την ήθελε ποτέ και ότι αυτή ήταν που σαμποτάρισε την σχέση και τον γάμο της.

Σώζοντας τον βασιλικό θεσμό

«Έχει τον βασιλιά Φελίπε στο τσεπάκι της και τώρα που έχει τον έλεγχο, αποφάσισε να πετάξει τους γονείς του, τους οποίους κατηγορεί για την πρότερη κακή εικόνα που έπληξε ανεπανόρθωτα την βασιλική οικογένεια στα μάτια του λαού», γράφει μία γνωστή κοσμικογράφος με πρόσβαση στη βασιλική οικογένεια. Πιστεύει ότι αν δεν ήταν αυτή, δεν θα υπήρχε ισπανικός θρόνος μετά την υπόθεση κατάχρησης δημόσιου χρήματος και τον εξωσυζυγικό δεσμό του Χουάν Κάρλος.

Πράγματι, όταν ο βασιλιάς της Ισπανίας Χουάν Κάρλος ανακοίνωσε την παραίτησή του από τον θρόνο, υπό την πίεση διαδοχικών σκανδάλων και προκλητικών εξόδων εν μέσω κρίσης, η δημοτικότητα της ισπανικής βασιλικής οικογένειας βρισκόταν στο ναδίρ. Την κατάσταση δεν μπορούσε να διασώσει ούτε ο Φελίππε, το τρίτο παιδί της οικογένειας και μοναδικός γιος του βασιλιά της Ισπανίας, ένας από τους μέχρι τότε πιο δημοφιλείς «γαλαζοαίματους» της Ευρώπης.

Αυτός ήταν, άλλωστε, που ετοιμαζόταν να καθίσει στον θρόνο. Η βασίλισσα Σοφία, ζώντας πλέον μόνη της, μακριά από τον ζωηρό Χουάν Κάρλος, ήταν η μόνη που είχε εκτιμήσει ορθώς το μέγεθος της ενδεχόμενης καταστροφής για τον βασιλικό θεσμό. Αυτή ήταν που σχεδίασε και τα επόμενα βήματα που θα εξασφάλιζαν την επιβίωση του θεσμού και της οικογένειάς της. Ανάγκασε τον πρώην βασιλιά να ζητήσει συγγνώμη, γιατί «αυτό απαιτεί ο λαός» και έπεισε τον γιό της να κάνει ένα βήμα πίσω, προβάλλοντας τη σύζυγό του και κοινή θνητή Λετίθια.

Δεν χρειάστηκε και ιδιαίτερη πειθώ, καθώς οι κακές γλώσσες ισχυρίζονται ότι η σύζυγος του Φελίππε του έχει βάλει προ πολλού τα δύο πόδια σε ένα παπούτσι. «Στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι η μόνη, με την οποία μπορεί να ταυτιστεί ο λαός», λέγεται ότι του είπε η Σοφία, η οποία επιθυμούσε διακαώς την επιβίωση και τον εκσυγχρονισμό της μοναρχίας. Κάποια χρόνια νωρίτερα, η Σοφία ήταν πάλι που είχε τον πρώτο λόγο, αυτή τη φορά για να εκφράσει την αντίρρησή της ως προς τον επικείμενο γάμο και την ένταξη της Λετίθια Ορτίθ στη βασιλική οικογένεια.

Η κοινή θνητή στο δρόμο του

Ο γιός της και πρίγκιπας βρισκόταν στο σημείο ενός ναυαγίου που είχε προκαλέσει διαρροή πετρελαίου στη βόρεια Ισπανία, αποτελώντας τη μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή που αντιμετώπισε ποτέ η χώρα. Ήταν εκεί ως εκπρόσωπος της βασιλικής οικογένειας. Όταν αντίκρυσε τη νεαρή δημοσιογράφο που είχε πάει να καλύψει το συμβάν, την ερωτεύτηκε με την πρώτη ματιά. Η κοινή θνητή εργαζόταν σε μερικά από τα μεγαλύτερα τηλεοπτικά αλλά και εκδοτικά δίκτυα της Ισπανίας.

Παιδί μεσοαστικής οικογένειας, είχε αποφοιτήσει από ένα κρατικό πανεπιστήμιο, είχε πάρει δάνειο για το σπίτι της στη Μαδρίτη και η μητέρα της ήταν συνδικαλίστρια νοσοκόμα. Είχε επίσης μόλις χωρίσει από τον καθηγητή Λογοτεχνίας Αλόνσο Γκουερέρο Περέζ. Εκτός από την ταπεινή καταγωγή της, η βασίλισσα δεν ενέκρινε και τον χαρακτήρα της. Είχε εξομολογηθεί σε μέλη της οικογένειάς της ότι την έβρισκε υπερβολικά φιλόδοξη και χειριστική. Η επιρροή που είχε στον γιό της την ανησυχούσε ιδιαίτερα. Παροιμιώδης έχει μείνει μία συνέντευξη του ζευγαριού, μετά από την ανακοίνωση του αρραβώνα τους.

Η Λετίθια Ορτίζ εξηγούσε τα πλάνα της να εγκαταλείψει τη δημοσιογραφική καριέρα της, όταν ο Φελίπε τη διέκοψε. «Άσε με να τελειώσω!», τον κατακεραύνωσε, αποδεικνύοντας ποιος έχει τον πρώτο λόγο στη σχέση. Παρά τις αρχικές αντιρρήσεις, το ζευγάρι παντρεύτηκε και όλα έμοιαζαν ειδυλλιακά μεταξύ των δύο γυναικών. Ήταν, άλλωστε, κοινός τόπος πως και οι δύο άνδρες της οικογένειας, όφειλαν στις συζύγους τους μεγάλο ποσοστό της δημοτικότητάς τους.

Ο θρόνος είναι ασφαλής

Η εφημερίδα El Mundo τον Ιανουάριο του 2014 είχε γράψει ότι όσο η Ισπανία έχει αυτές τις δύο βασίλισσες, ο θρόνος είναι ασφαλής. Ποιος μπορεί να ξεχάσει τον Μάιο του 2007, λίγο μετά τη γέννηση της δεύτερης κόρης του Φελίππε και της Λετίθια. Ενώπιον των δημοσιογράφων, μια ήρεμη και όμορφη Λετίθια, με το μωρό στην αγκαλιά, αναγγέλλει ότι προς μεγάλη χαρά της είχαν αποφασίσει με τον σύζυγό της το όνομα της δευτερότοκής τους να είναι «Σοφία», γεγονός που η βασίλισσα δεν γνώριζε ακόμα, «αλλά είμαστε σίγουροι ότι θα ενθουσιαστεί όταν το μάθει».

Οι δύο γυναίκες είχαν, άλλωστε, πολλά κοινά. Έξυπνες, διορατικές, πραγματίστριες και ιδιαίτερα δυναμικές. Τα ισπανικά ΜΜΕ πολλές φορές σημείωναν μεταξύ αστείου και σοβαρού ότι ο Φελίππε επέλεξε μία γυναίκα που μοιάζει εκπληκτικά με την μητέρα του. Ακόμα και στην εξωτερική εμφάνιση ήταν πολλά τα κοινά τους: μικροκαμωμένες και κομψές. Η Λετίθια, όμως, δεν έβλεπε με καλό μάτι το γεγονός ότι ενώ αυτή ήταν πλέον η βασίλισσα, η Σοφία συνέχιζε να απολαμβάνει σταθερά υψηλή δημοτικότητα.

Εξάλλου, όσο πέρναγαν τα χρόνια, η Λετίθια γινόταν όλο και πιο απόμακρη, γεγονός που παρατήρησαν τα Μέσα που άρχισαν να την συγκρίνουν με την ζεστή πεθερά της. Μία από τις αρνητικές κριτικές που δεχόταν ήταν πως δεν ασχολείτο αρκετά με τη φιλανθρωπία, σε αντίθεση με την προκάτοχό της. Λέγεται ότι αρνήθηκε οποιαδήποτε βοήθεια της προσέφερε η μητέρα του συζύγου της και απευθύνθηκε στον Χοσέ Μανουέλ Ζουγιέτα, άνθρωπο του παλατιού, για να χτίσει το προφίλ της και να εδραιώσει τη δική της ατζέντα.

Adios Princesa

Το βιβλίο του ξαδέλφου της Ντέιβιντ Ροκασολάνο «Adios Princesa», αν έχει ψήγματα αλήθειας, ρίχνει φως στον χαρακτήρα της κοινής θνητής βασίλισσας, αλλά και στο ίδιο το περιστατικό. Η Λετίθια περιγράφεται ως εμμονική, καχύποπτη, control freak, παρανοϊκή και ζηλιάρα. Εξάλλου, σύμφωνα με τη συγγραφέα Άννα Ρομέρο, το πρόσφατο βιβλίο της οποίας κλόνισε το παλάτι, η ζωή εκεί είναι γεμάτη παρασκήνια, εντάσεις και πισώπλατα μαχαιρώματα. Η πρώην βασίλισσα Σοφία έπεσε σε δυσμένεια όταν τα ηνία ανέλαβε η νύφη της.

Στην ίδια δυσμένεια έχει υποπέσει και ο Χουάν Κάρλος, ο οποίος επέμενε να μείνει στον θρόνο, γιατί πίστευε ότι η Λετίθια, με την οποία διατηρεί τις χειρότερες σχέσεις, δεν ήταν άξια, ούτε έτοιμη να γίνει βασίλισσα. Θύμιζε, μάλιστα, στον γιο του Φελίππε ένα συμβάν: το καλοκαίρι του 2013 η Λετίθια είχε εγκαταλείψει τον άντρα της και τα παιδιά της στο νησί Μαγιόρκα για ανησυχητικά πολλές εβδομάδες. Ο Χουάν Κάρλος ήταν πεπεισμένος ότι η Λετίθια δεν αγαπούσε πλέον τον Φελίππε. Παρότι η Σοφία και ο Χουάν Κάρλος δεν επικοινωνούν παρά μόνο με σημειώματα μέσω τρίτων και διαφωνούν σχεδόν στα πάντα, φαίνεται να συμφωνούν σε αυτό. Πιστεύουν ότι ο γιός τους έχει χάσει τον έλεγχο της συζύγου του.