Οκτώ δισ. ευρώ στο “βυθό” των καναλιών της Βενετίας (φωτό, βίντεο)

Οκτώ δισ. ευρώ στο “βυθό” των καναλιών της Βενετίας (φωτό, βίντεο)

Βυθισμένη στο νερό αντίκριζε κανείς την πλατεία του Αγίου Μάρκου στη Βενετία, για άλλη μια φορά, την 8η Δεκεμβρίου, μετά από έντονα καιρικά φαινόμενα, με τη στάθμη της θάλασσας να ανεβαίνει ως και 1,3 μέτρα το απόγευμα. Οι συνηθισμένοι στο φαινόμενο κάτοικοι φόρεσαν ξανά τις γαλότσες τους για να μπορέσουν να κυκλοφορήσουν, όμως δυσφορία προκάλεσε το γεγονός ότι ο “Μωυσής”, το νέο σύστημα τεχνητών φραγμάτων της πόλης, δεν λειτούργησε όπως έπρεπε.

Το MOSE (Μωυσής) πρόκειται για ένα αντιπλημμυρικό σύστημα που εγκαταστάθηκε τον περασμένο μήνα, με σκοπό ακριβώς να προστατεύει τη λιμνοθάλασσα της Βενετίας από την παλίρροια. Υδατοστεγείς θάλαμοι, 78 στον αριθμό, σχηματίζουν ένα πλέγμα γύρω από συγκεκριμένα σημεία, οι οποίοι μπορούν να ανασηκωθούν, προκειμένου να “φράξουν” τη ροή μεγάλων όγκων νερού. Το MOSE είναι σε θέση να εμποδίσει τη ροή νερού σε στάθμη ως και τριών μέτρων πάνω από το σύνηθες.

 

Ωστόσο, αυτή τη φορά το σύστημα δεν ενεργοποιήθηκε –απαιτείται προειδοποίηση 48 ώρες πριν– γιατί η πρόγνωση του καιρού αφορούσε σε άνοδο της στάθμης περίπου 1,2 μέτρων. Έτσι η πόλη πλημμύρισε με αποτέλεσμα να γεμίσει νερό η πλατεία του Αγίου Μάρκου, που είναι και στο χαμηλότερο επίπεδο, ενώ πολλοί καταστηματάρχες και κάτοικοι έφραξαν τις εισόδους των ισόγειων μαγαζιών και σπιτιών για να μην πλημμυρίσουν. Την τελευταία φορά που συνέβη ξανά αυτό ήταν το Νοέμβριο του 2019, όταν η στάθμη έφτασε τα 1,8 μέτρα, με αποτέλεσμα να προκληθούν ζημιές σε δεκάδες μνημεία και ναούς της πόλης.

Ήδη υπήρξε αντίδραση από το δήμαρχο της πόλης, Λουίτζι Μπρουνιάρο, ο οποίος ζήτησε αλλαγή στους κανόνες ενεργοποίησης του συστήματος MOSE και καλύτερη πρόγνωση των καιρικών φαινομένων. Την αμέσως επόμενη μέρα το σύστημα ενεργοποιήθηκε και θα παρέμενε ανεβασμένο για τουλάχιστον τρεις μέρες. «Προσπαθούμε να ρυθμίσουμε το άνοιγμα και το κλείσιμο με τον καλύτερο δυνατό τρόπο», σχολίασε στο ιταλικό πρακτορείο ANSA, η Τσίντζια Τζινκόνε, επικεφαλής δημοσίων έργων της περιφέρειας, προσθέτοντας ότι ήδη οι Αρχές εξετάζουν τι συνέβη την 8η Δεκεμβρίου και ποιες αλλαγές απαιτούνται στις διαδικασίες διαχείρισης του συστήματος.

O “Μωυσής” έγινε… “γιοφύρι της Άρτας”

Πολλές πλημμύρες και κατ’ επέκταση ζημιές στην ιταλική πόλη θα είχαν αποφευχθεί, αν το σύστημα MOSE βρισκόταν σε λειτουργία όταν έπρεπε. Η κατασκευή του στοίχισε οκτώ δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ ο αρχικός προϋπολογισμός ήταν δύο δισ. Σχεδιάστηκε το 1984(!) αλλά ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2003, με στόχο να είναι έτοιμο ήδη πριν από… μια δεκαετία.

Σαν ένα “γιοφύρι της Άρτας”, όμως, αντιμετώπισε πολλά προβλήματα, από τεχνικές δυσκολίες, προβλήματα στο μηχανισμό του, περιβαλλοντικά ζητήματα, αλλά και σκανδαλώδεις υποθέσεις διαφθοράς. Είναι ενδεικτικό ότι, το 2014, συνελήφθησαν 35 άτομα, συμπεριλαμβανομένου και του τότε δημάρχου της Βενετίας, Τζιόρτζιο Ορσόνι, κατηγορούμενοι ότι δωροδοκήθηκαν από το κονσόρτσιουμ των κατασκευαστικών που ανέλαβαν να φτιάξουν το MOSE.

Εκτιμάται ότι πάνω από 20 εκατ. ευρώ δημοσίου χρήματος κατέληξαν σε τραπεζικούς λογαριασμούς στο εξωτερικό και χρησιμοποιήθηκαν για τη χρηματοδότηση πολιτικών κομμάτων στην Ιταλία.

Ο πρωθυπουργός Τζουζέπε Κόντε, είχε παραστεί στην πρώτη δοκιμή του MOSE τον περασμένο Ιούλιο, οπότε και έγινε γνωστό ότι το σύστημα αναμένεται να είναι σε πλήρη λειτουργία το 2021. Το πρόβλημα όμως, όπως αρκετοί μηχανικοί, πλέον, προειδοποιούν είναι ότι καθώς αυξάνονται οι βροχοπτώσεις και τα ακραία καιρικά φαινόμενα, ενδεχομένως το σύστημα να μην επαρκεί για να εξυπηρετήσει το σκοπό του, ενώ άλλοι εκτιμούν ότι είναι λάθος η επιλογή ενός τέτοιου συστήματος, καθώς η συχνή χρήση του θα καταστήσει τη λιμνοθάλασσα της Βενετίας μια “δεξαμενή” πλανγκτόν και αποβλήτων.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι