Ποιες διατάξεις του νέου ΚΟΚ είναι είναι για γέλια και για κλάματα

Πάσχα των Ελλήνων με καύσωνα και self test

Μόλις προχθές αυτοκίνητο στου Παπάγου παρέσυρε ένα δωδεκάχρονο αγόρι, που οδηγούσε ηλεκτρικό πατίνι και που δίνει αγώνα ζωής στη ΜΕΘ. Έτσι όμως επανέρχεται στην επικαιρότητα η ανάγκη για τη θέσπιση  των κανόνων κυκλοφορίας των ηλεκτρικών πατινιών, από ποιους οδηγούνται και κυρίως ο έλεγχος της τηρήσεως των κανόνων του ΚΟΚ για την κυκλοφορία οχημάτων, που ουσιαστικά είναι ανύπαρκτος λόγω εγγενών δυσχερειών της Πολιτείας για την παροχή  οδικής ασφάλειας γενικά.

Παγκόσμια η κυκλοφορία των οχημάτων όλων των ειδών αλλά και των πεζών και ζώων ρυθμίζεται από σχετικούς νόμους. Στη χώρα μας ρυθμίζεται από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ). Ο πρώτος ΚΟΚ θεσπίστηκε το 1962, τροποποιήθηκε με τον ν.894/1979 και τον ν.2696/1999, που  έκτοτε ισχύει με κάποιες τροποποιήσεις.

Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες είναι έτοιμος ο νέος ΚΟΚ που θα αναρτηθεί για διαβούλευση, και τροποποιεί τον υφιστάμενο ΚΟΚ  αποβλέποντας, μεταξύ άλλων, στην οδική ασφάλεια και την αύξηση της κινητικότητας κυρίως των μοτοσικλετών και ηλεκτρικών πατινιών.

Επειδή δεν δόθηκε στη δημοσιότητα το πλήρες κείμενο του νέου ΚΟΚ σχολιάζω τις νέες διατάξεις βάση των δημοσιογραφικών πληροφοριών. Κατά τη γνώμη μου οι δύο παρακάτω ρυθμίσεις χρειάζονται επανεξέταση  γιατί αντί να διευκολύνουν επιβαρύνουν την οδική ασφάλεια και δυσχεραίνουν την κυκλοφορία.

Πρώτον, μεγάλο βάρος δίνεται στα δίκυκλα, που έχουν χαμηλότερο περιβαλλοντολογικό αποτύπωμα και αποφορτίζουν τον κυκλοφοριακό φόρτο, αλλά πρωταγωνιστούν στα τροχαία ατυχήματα. Έτσι θεσπίζεται νέα προτεραιότητα στα φανάρια καθώς επιτρέπεται στα δίκυκλα να περνούν μπροστά από τα αυτοκίνητα για να περιμένουν το πράσινο, ενώ επιτρέπεται υπό όρους να κάνουν  σφήνα σε λεωφόρους μεγάλης κίνησης με σταματημένα αυτοκίνητα. Επιπλέον τα δίκυκλα θα μπορούν να κάνουν ελιγμούς ανάμεσα στα σταματημένα αυτοκίνητα με όριο ταχύτητας 25 χιλ. την ώρα.

Η διάταξη αυτή, εκτός του ότι είναι αδύνατο να ελεγχθούν οι παραβιάσεις της, απλά νομιμοποιεί την υπάρχουσα κατάσταση, που υφίστανται όσοι οδηγούν σε μεγάλες λεωφόρους, αλλά ταυτόχρονα αυξάνει την επιθετικότητα των συνήθως νεαρών οδηγών των δικύκλων έναντι των οδηγών αυτοκινήτων και τα μικροατυχήματα, για τα οποία αλλάζει πλέον το νομικό πλαίσιο για τις αστικές αποζημιώσεις. Το μεγάλο όμως πρόβλημα είναι οι δικυκλιστές delivery, που παραβιάζουν στο κυνήγι του μεροκάματου όλες τις διατάξεις του ΚΟΚ και προκαλούν ατυχήματα,  για τους οποίους όμως δεν φαίνεται να λαμβάνονται μέτρα ελέγχου.

Δεύτερον, απενοχοποιείται το αυτοκίνητο δηλαδή δεν θα αφαιρούνται πινακίδες και άδεια κυκλοφορίας  σε περίπτωση τροχαίας παράβασης, για να μη στερηθεί ολόκληρη η οικογένεια της χρήσης του, αλλά θα επιβάλλεται μεγάλο πρόστιμο στον οδηγό. Η αιτιολογία αυτή δεν πείθει, γιατί στη χώρα μας κυκλοφορούν 5.500.000 ΙΧ αυτοκίνητα, που σημαίνει ότι σχεδόν όλες οι οικογένειες έχουν τουλάχιστον δύο αυτοκίνητα πλην ενδεχομένως των Ρομά και ελάχιστων κυρίως ηλικιωμένων, που δεν τα πολυχρησιμοποιούν ούτε κάνουν τροχαίες παραβάσεις. Η αφαίρεση της αδείας κυκλοφορίας και των πινακίδων είναι ένα ισχυρό αποτρεπτικό μέσο πολλών τροχαίων παραβάσεων, που περιγράφει λεπτομερώς ο ισχύον ΚΟΚ με κυριότερη την παράνομη στάθμιση ιδίως πολυτελών μεγάλων αυτοκινήτων σε δεύτερη σειρά.

Η επιβολή όμως υψηλών προστίμων δεν είναι ισχυρό αποτρεπτικό μέσο για τις τροχαίες παραβάσεις, γιατί κανείς δεν φοβάται τα πρόστιμα αφού δεν τα πληρώνει (έχουν βεβαιωθεί 115 δις απλήρωτα πρόστιμα παντός είδους), ενώ με την αφαίρεση πινακίδων το πρόστιμο πληρώνεται αμέσως, εκτός του ότι πολλοί στερούνται ΑΦΜ, όπως οι Ρομά και όσοι κυκλοφορούν αυτοκίνητα με ξένους αριθμούς κυκλοφορίας.

Βασικές αρχές του νέου ΚΟΚ

Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορεάις περιλαμβάνει τα εξής έξι βασικά στοιχεία: 1. Υποχρεωτική χρήση κράνους σε όλες τις μοτοσικλέτες. 2. Μείωση του ορίου ταχύτητας εντός αστικού ιστού στα 30 χιλ την ώρα ή 20 χιλ. σε περιοχή σχολείου. 3.Διαμόρφωση της οδού με στόχο τη μείωση της ταχύτητας και την προώθηση της χρήσης ποδηλάτων και πατινιών. 4.Αντικοινωνική και υποτροπιάζουσα συμπεριφορά. 5. Αποενοχοποίηση αυτοκινήτων. 6. Υψηλή τιμωρία σε περίπτωση που οι επιβάτες δεν φορούν κράνος ή ζώνη ασφαλείας κατά περίπτωση, παραβίασης κόκκινου σηματοδότη, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ,  και χρήση κινητού. 

Η κυκλοφορία  των οχημάτων όλων των ειδών ρυθμίζεται από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), η τήρηση του οποίου ελέγχεται από την Αστυνομία και τα όργανα της, κοινώς τροχονόμους, που για τις παραβάσεις του  οποίου επιβάλλουν διοικητικές ποινές και πρόστιμα, για κάποιες δε παραβάσεις δικάζονται από τα ποινικά δικαστήρια και οι αστικές διαφορές από τροχαία ατυχήματα από τα πολιτικά δικαστήρια. Η βεβαίωση όμως των παραβάσεων απαιτεί συστηματική αστυνόμευση ή με χρήση καμερών, που δεν τηρείται παρά μόνο ευκαιριακά, γιατί η παρουσία τροχονόμου είναι είδος σε ανεπάρκεια και οι κάμερες συνήθως δεν λειτουργούν. Νομίζω, ότι η εξαγγελθείσα προμήθεια 388 νέων καμερών δεν επαρκεί. Επομένως οι παραπάνω απαγορεύσεις χωρίς εντατική αστυνόμευση θα αποβούν γράμμα κενό.

Η καθημερινή όμως κυκλοφορία οχημάτων και πεζών γίνεται σε γενικές γραμμές βάση των διατάξεων του ΚΟΚ και χωρίς αστυνομική επιτήρηση που δεν είναι δυνατόν να  υπάρχει σε κάθε τόπο και χρόνο, αλλά κάθε κανονικός πλην εξαιρέσεων οδηγός οχήματος ή πεζός συμπεριφέρεται με γνώμονα την αρχή της αμοιβαίας εμπιστοσύνης ,που σημαίνει ότι εφόσον αυτός συμμορφώνεται προς τις διατάξεις του ΚΟΚ  αναμένει ότι και ο άλλος οδηγός ή πεζός κατά την κίνηση του θα τηρήσει  τις διατάξεις του ΚΟΚ, ώστε να αποφεύγονται οι συγκρούσεις και τα ατυχήματα. 

Σαφώς υπάρχουν διαφόρων τύποι οδηγοί, που για διαφόρους λόγους καθένας παραβιάζουν με την οδήγηση τους συστηματικά λόγω ιδιοσυγκρασίας είτε ευκαιριακά τις διατάξεις του ΚΟΚ και σε κάποια στιγμή προκαλούν συγκρούσεις οχημάτων και ατυχήματα , καθόσον σχεδόν όλα, πλην των περιπτώσεων ανώτερης βίας, οφείλονται σε παραβίαση κάποιας διάταξης του ΚΟΚ. ή  κατά παράβαση  της αρχής της αμοιβαίας εμπιστοσύνης με αποτέλεσμα να προκλούνται  ατυχήματα σε μη υπαίτιους οδηγούς.

Τι συμβαίνει με τα πατίνια

Στους οδηγούς αυτούς προστέθηκαν τελευταία και οι οδηγοί ηλεκτρικών πατινιών (ΕΠΗΟ), που  αρκετοί  λόγω του νεαρού της ηλικίας των και ότι δεν απαιτείται δίπλωμα και συνεπώς εκπαίδευση για την οδήγηση τους, ούτε γνωρίζουν τι σημαίνει αρχή της αμοιβαίας εμπιστοσύνης, ούτε έχουν πείρα να κυκλοφορούν με τα άλλα οχήματα  είναι πλέον επιρρεπείς να προκαλέσουν ή να υποστούν ατυχήματα .

Φυσικά τα ηλεκτρικά πατίνια, που δεν μολύνουν το περιβάλλον, είναι πολύ χρήσιμα για μετακινήσεις εντός των πόλεων γιατί είναι ευέλικτα και δεν χρειάζονται χώρους σταθμεύσεως και ειδική άδεια οδήγησης  αρκεί να τηρούνται οι κανόνες, που ορίζονται στα άρθρα 18-40ΚΟΚ. Πρέπει να κυκλοφορούν στο άκρο δεξιό της οδού, όχι σε δρόμους με σήμανση άνω των 50 χιλιομέτρων και αυτοκινητοδρόμους και με ταχύτητα 6-25 χιλιομέτρων. Όταν οδηγούν πρέπει να φορούν προστατευτικό κράνος,  να κρατούν το τιμόνι με τα δύο χέρια και όταν κάνουν ελιγμούς να δίνουν σήμα με τα χέρια τους. Δεν επιτρέπεται να κινούνται δύο ή πλείονες παράλληλα. Όταν κυκλοφορούν νύκτα να φορούν αντανακλαστικό ρουχισμό, που τους καθιστούν ορατούς  από όλες τις κατευθύνσεις και να διαθέτουν ένα φωτιστικό στοιχείο εμπρός και ένα πίσω. Επίσης δεν  φέρουν αριθμό κυκλοφορίας ούτε ασφαλίζονται υποχρεωτικά. Κατά πληροφορίες έχουν πουληθεί  άνω των 100.000.

Λίγο-πολύ όλοι μας έχομε δει ΕΠΗΟ να κινούνται με μη επιτρεπόμενες ταχύτητες ακόμα και σε πεζοδρόμια, οι οδηγοί να μην φορούν κράνος ούτε  αντανακλαστικό γιλέκο  τη νύκτα,  συνήθως φορούν μαύρα ρούχα  με κίνδυνο  να μην διακρίνονται όταν δεν υπάρχει επαρκής φωτισμός. Απορώ όμως με κάποιους γονείς που αφήνουν τα παιδιά τους  ηλικίας 13-14 ετών να κυκλοφορούν με πατίνι μόνα τους μέσα στη νύκτα σε κακοφωτισμένα προάστια. Αν γίνει όμως ατύχημα το πρόβλημα δεν θα είναι μόνο δικό τους,  αλλά και του ανυπαίτιου οδηγού άλλου οχήματος ή πεζού.

Επομένως επειδή η ζωή συνεχίζεται και  τα κυκλοφορικά  προβλήματα δεν λύνονται μόνο  με αυστηρές διατάξεις, αλλά απαιτείται και αυστηρή  αστυνόμευση, ειδικότερα όμως  στη περίπτωση των ΕΠΗΟ απαιτείται  υπεύθυνη διαπαιδαγώγηση, εκπαίδευση και εποπτεία  των παιδιών από τους γονείς , για την οποία η Πολιτεία πρέπει  με κάθε μέσο  να επιστήσει την προσοχή τους..

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

4 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια

Ακατάλληλος τελείως

Αφού στους ελληνικούς δρόμους δεν τηρείται ο υπάρχον ΚΟΚ και κυριαρχεί μια κατάσταση ζούγκλας με την Τροχαία να κάνει την εμφάνιση της μόνο σε περίπτωση μετακίνησης κυβερνητικού αξιωματούχου, ποιος ο λόγος να αλλάξει ο Νόμος; Ας εφαρμόσουν τον υπάρχοντα Νόμο κι αν δεν έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα ας τον αλλάξουν.

Η δήμευση περιουσίας για τροχαία παράβαση, αυτό σημαίνει αφαίρεση πινακίδας κυκλοφορίας αυτοκινήτου, είναι απαράδεκτη πράξη. Όσον αφορά την κυκλοφορία ηλεκτρικών πατινιών δεν είναι λύση αλλά δημιουργία προβλημάτων. Η Μάλτα έκανε το πείραμα. Πριν μερικά χρόνια επέτρεψε την μίσθωση ηλεκτρικών πατινιών αλλά τον περασμένο Μάρτιο την απαγόρευσε επειδή προκλήθηκαν πάρα πολλά… Διαβάστε περισσότερα »

Το λάθος που κάνουμε στην Ελλάδα είναι πως προσπαθούμε να λύσουμε το πρόβλημα με κατασταλτικά μέτρα ενώ χρειάζεται να διδάξουμε κυκλοφοριακή αγωγή.

4
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx