Ποιοι είναι οι ιδεολογικά ανάπηροι;

Δημήτρης Σκουτέρης
5

Το προεδρείο του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων (ΣΙΣ) αντιδρά στη ρύθμιση που εισάγει νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για την «εγγραφή μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα ιδιωτικά σχολεία με τους ίδιους όρους, προϋποθέσεις και προσαρμογές που ισχύουν για τα δημόσια σχολεία». Ευτυχώς η αντίδραση προέρχεται μόνον από το προεδρείο του ΣΙΣ και όχι από το σύνολο των Σχολαρχών, οι πλείστοι των οποίων έχουν επιδείξει διαφορετική συμπεριφορά και σε άτομα με αναπηρία, αλλά ακόμα και σε προσφυγόπουλα.

Κατά τεκμήριο, στο σχολείο ο μαθητής (εκτός των γνώσεων) συναντά ένα περιβάλλον, που στοχεύει στην διαμόρφωση του χαρακτήρα του και της προσωπικότητάς του. Εκεί διαμορφώνεται ο αυριανός πολίτης. Όταν, λοιπόν, το συγκεκριμένο σχολικό περιβάλλον προωθεί αντιλήψεις που θυμίζουν ακραίες λογικές «καθαρότητας», αντιλήψεις που αγγίζουν τα όρια του κοινωνικού ρατσισμού, τότε για ποια διαμόρφωση προσωπικότητας και χαρακτήρα ομιλούμε; Ποιος θα μπορούσε να εμπιστευθεί το παιδί του σε σχολάρχες, που διακρίνονται από τέτοιες ιδεοληψίες;

Αξίες και ανθρωπισμός

Το απόσπασμα της ανακοίνωσης του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων αναφέρει: «Τέλος, σε όλη αυτήν την σοβιετικού τύπου νομοθέτηση δεν μπορούσε να λείψει και η απαραίτητη επίδειξη ανθρωπισμού. Στην παρ. 2 του ίδιου άρθρου 71 προβλέπεται ότι “στα ιδιωτικά σχολεία δύνανται να εγγράφονται και να φοιτούν μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, με τους ίδιους όρους, προϋποθέσεις και προσαρμογές που ισχύουν για τα δημόσια σχολεία»».

Είναι ή δεν είναι «σοβιετικού τύπου» (όπως οι ίδιοι εννοούν και χρησιμοποιούν τον όρο) η αντίδραση του Συνδέσμου να αρνείται την δυνατότητα ένταξης στην σχολική κοινότητα των ατόμων με αναπηρία; Αποφασίζουμε και διατάσσουμε εντιμότατοι κύριοι του Συνδέσμου, ότι δεν δεχόμαστε αναπήρους στα σχολεία μας;

Είστε φορείς που σχετίζεστε με την παιδεία, ένα δημόσιο αγαθό, για το οποίο σας παραχωρήθηκε η άδεια υπό προϋποθέσεις. Μία τέτοια είναι και η ισότιμη πρόσβαση όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία. Και τολμάτε να χαρακτηρίζετε στο υπόμνημα σας, την αξιακή σας αυτή υποχρέωση «σοβιετικού τύπου» νομοθέτηση; Ποιες αξίες υπηρετείτε; Με ποιες αξίες διαπαιδαγωγείτε τα παιδιά μας;

Η σύμβαση του ΟΗΕ

Το άλλο περί ανθρωπισμού τι σημαίνει; Γνωρίζετε κύριοι του Συνδέσμου τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία του ΟΗΕ, που θα έπρεπε να τη διδάσκετε στα σχολεία σας; Στο Άρθρο 3 της Σύμβασης αναφέρει: Οι αρχές της παρούσας Σύμβασης είναι:

  • σεβασμός για εγγενή αξιοπρέπεια, ατομική αυτονομία συμπεριλαμβανομένης της ελευθερίας να κάνει τις δικές του επιλογές, και ανεξαρτησία ατόμων.
  • μη-διάκριση.
  • πλήρης και αποτελεσματική συμμετοχή και ένταξη στην κοινωνία.
  • σεβασμός για τη διαφορετικότητα και την αποδοχή των ΑμεΑ ως μέρος της ανθρώπινης διαφορετικότητας/ποικιλομορφίας και ανθρωπότητας.
  • ισότητα των ευκαιριών.
  • δυνατότητα πρόσβασης.
  • ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών.
  • σεβασμός για τις εξελισσόμενες δυνατότητες των παιδιών με αναπηρία και σεβασμός για τo δικαίωμα των παιδιών με αναπηρία να διατηρήσουν την ταυτότητα τους.

Εκπαιδευτικά δικαιώματα

αΣτο άρθρο Άρθρο 24 που αφορά στην Εκπαίδευση αναφέρεται ότι:

  1. Τα Κράτη-Μέρη αναγνωρίζουν το δικαίωμα των Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες (ΑΜΕΑ) στην εκπαίδευση. Με σκοπό να πραγματοποιήσουν το δικαίωμα αυτό χωρίς διάκριση και βάσει των ίσων ευκαιριών, τα Κράτη-Μέρη εξασφαλίζουν ένα σύστημα ενταξιακής εκπαίδευσης σε όλα τα επίπεδα και δια βίου μάθηση που αποσκοπεί:
    α) στην πλήρη ανάπτυξη των ανθρώπινων δυνατοτήτων και την αίσθηση αξιοπρέπειας και αυτοεκτίμησης, και την ενίσχυση του σεβασμού για τα δικαιώματα του ανθρώπου, τις θεμελιώδεις ελευθερίες και την ανθρώπινη ποικιλομορφία,
    β) την ανάπτυξη της προσωπικότητας, των ταλέντων και της δημιουργικότητας των ΑΜΕΑ, όπως επίσης και των διανοητικών και σωματικών ικανοτήτων, στο μέγιστο βαθμό,
    γ) στη διευκόλυνση των ΑΜΕΑ προκειμένου να συμμετέχουν αποτελεσματικά σε μια ελεύθερη κοινωνία.
  2. Για την πραγματοποίηση αυτού του δικαιώματος, τα Κράτη-Μέρη εξασφαλίζουν ότι:
    α) τα ΑΜΕΑ δεν αποκλείονται από το γενικό εκπαιδευτικό σύστημα λόγω της αναπηρίας, και ότι τα παιδιά με αναπηρία δεν αποκλείονται από τη δωρεάν και υποχρεωτική πρωτοβάθμια εκπαίδευση, ή τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, λόγω της αναπηρίας,
    β) τα ΑΜΕΑ μπορούν να έχουν πρόσβαση σε μια ενταξιακή, ποιοτική και δωρεάν πρωτοβάθμια εκπαίδευση και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σε ίση βάση με τους άλλους, στις κοινότητες στις οποίες ζουν,
    γ) παρέχεται εύλογη προσαρμογή των αναγκών του ατόμου,
    (δ) τα ΑΜΕΑ θα λαμβάνουν την υποστήριξη που απαιτείται, εντός του γενικού εκπαιδευτικού συστήματος, για να διευκολύνουν την αποτελεσματική τους εκπαίδευση,
    ε) αποτελεσματικά εξατομικευμένα μέτρα υποστήριξης παρέχονται σε περιβάλλοντα που μεγιστοποιούντην ακαδημαϊκή και κοινωνική ανάπτυξη, σύμφωνα με το σκοπό της πλήρους ένταξης.

Η επιλογή της σχολικής μονάδας (ιδιωτικής ή δημόσιας) είναι θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα. Δικαίωμα, που στο ακέραιο διατηρούμε όλοι μας. Ο ακραίος στα όρια του ρατσισμού λόγος δεν περιποιεί τιμή σε κανένα και ιδιαίτερα σε εκπαιδευτικούς. Ας μην λησμονούμε ότι ο εκπαιδευτικός πρωτίστως ασκεί λειτούργημα και μετά επάγγελμα. Χαρακτηρίζεται και από το ύφος και από το ήθος.

  • Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr
  • Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η διακίνηση του άρθρου με την προσθήκη ενεργού link.