ΘΕΜΑ

Πως μπορούν να χακάρουν το λογαριασμό σου στο Facebook

Πως μπορούν να χακάρουν το λογαριασμό σου στο Facebook, Νεφέλη Λυγερού

Υπάρχει ένα κίνημα που καλεί τους χρήστες να διαγραφούν από τη δημοφιλέστερη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης (#DeleteFacebook). Μπορεί το κίνημα αυτό να ενισχύεται μέρα με τη μέρα, αλλά το Facebook μοιάζει απρόσβλητο. Αξιοσημείωτο είναι ότι μεταξύ των πολιτών που στρέφονται κατά βρίσκονται άτομα που συνέβαλαν στην εδραίωση του. Μία τέτοια περίπτωση είναι και ο Μπράιαν Άκτον, ένας εκ των ιδρυτών της εφαρμογής Whatsup που πληρώθηκε 19 δισ. δολάρια από τον Μαρκ Ζούκεμπεργκ για να πουλήσει την startup του.

Πριν την εξαγορά-μαμούθ είχε στείλει το βιογραφικό του στο Facebook, αλλά είχε κοπεί στην τελευταία συνέντευξη που είχε δώσει στον ίδιο τον Ζούκεμπεργκ! Έχοντας 19 δισ. δολάρια στην τσέπη του, ο Μπράιαν εγκατέλειψε το WhatsApp και το Facebook, όταν αποφάσισε να επικεντρωθεί στην οικοδόμηση μίας μη κερδοσκοπικής τεχνολογικής εταιρείας. Mε ένα λακωνικό αλλά άκρως ευθύ post του στο Twitter πήρε θέση: «Έφτασε ο καιρός. Διαγράψτε το Facebook».

Η διάσταση που είχε λάβει προ ετών το σκάνδαλο της Cambridge Analytica οφείλεται ως έναν βαθμό και στο γεγονός ότι η αμφιλεγόμενη και σκοτεινή πλευρά του Facebook ήταν λίγο ως πολύ γνωστή. Τέτοιου είδους πρακτικές, όπως η διαρροή, υποκλοπή και εκμετάλλευση προσωπικών δεδομένων δεν περιορίζεται, άλλωστε, στις ΗΠΑ. Ούτε αφορά αποκλειστικά την προεκλογική καμπάνια του 2016, ούτε αγγίζει μονάχα ψηφοφόρους ή διεθνούς βεληνεκούς διασημότητες.

Η μεγαλύτερη βάση δεδομένων

Το Facebook είναι η μεγαλύτερη φωτογραφική βάση δεδομένων που δημιουργήθηκε ποτέ. Στους υπολογιστές του είναι αποθηκευμένες πάνω από δύο δισεκατομμύρια φωτογραφίες χρηστών και κάθε μέρα προστίθενται και άλλες. Κάθε μέρα περίπου 200.000 άτομα δημιουργούν σελίδα. Κάθε χρήστης αναρτά κατά μέσο όρο 44 φωτογραφίες συνδεδεμένες με το προφίλ του.

Τα αθώα-χαριτωμένα και διασκεδαστικά κουίζ και γκρουπ παρέχουν πληροφορίες για την προσωπική ζωή του κάθε χρήστη. Από τεστ προσωπικότητας και ευφυίας μέχρι πολιτικές προτιμήσεις, τι ταινίες βλέπει, τί επιθυμεί να αποκτήσει και πού επιλέγει να διασκεδάσει τα βράδια. Πρώην στελέχη της εταιρείας, στο παρελθόν παραιτήθηκαν, καταγγέλλοντας το παγκόσμιο αυτό φακέλωμα προς χάρη των μεγάλων πολυεθνικών και των διαφημιστών που αποθεώνουν τα εξειδικευμένα δημογραφικά στοιχεία.

Μεγάλες εταιρείες, άλλωστε, επιλέγουν ή απορρίπτουν υποψηφίους υπαλλήλους τους και με βάση τα προφίλ τους στο Facebook. Οι σημαντικότερες εταιρίες μετρήσεων και πολιτικής επικοινωνίας ανέκαθεν συνεργάζονταν με την πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, όπως, φυσικά, και οι ισχυρότερες πολυεθνικές. Και γιατί όχι; Διαπιστώνουν ότι μπορούν να κατευθύνουν τη διαφημιστική τους καμπάνια στο πλέον εξειδικευμένο κοινό που δημιουργήθηκε ποτέ.

600.000 παραβιάσεις λογαριασμών

Ήδη οι μεγαλύτερες εμπορικές επωνυμίες του πλανήτη έχουν υπερήφανα ανακοινώσει τη συνεργασία τους με το εξωστρεφές Facebook. Ακόμα και ένας απλός χρήστης που επιθυμεί να προωθήσει τη δική του εταιρεία ή προϊόν απευθύνεται με μικρό κόστος στη διαφημιστική πλατφόρμα του Facebook. Πρόκειται για αποτελεσματικό τρόπο για να φτάσει το μήνυμα στους αποδέκτες.

Για τους παραπάνω λόγους δεν είναι λίγοι εκείνοι που πίσω από την επιτυχημένη διαδραστική πλατφόρμα επικοινωνίας, διέκριναν εξαρχής το πιο διευρυμένο και πετυχημένο πείραμα του σύγχρονου καπιταλισμού. Ποτέ ξανά οι πολίτες δεν έκαναν αυτοβούλως μία καθημερινή διαδικτυακή ψυχανάλυση, καταθέτοντας τις προτιμήσεις τους ακόμα και για τα πλέον προσωπικά θέματα.

Εξάλλου, το Facebook δεν χρειάζεται να δημιουργεί περιεχόμενο για να προσελκύσει χρήστες. Οι χρήστες δημιουργούν περιεχόμενο και αυξάνουν τον αριθμό των συνδέσεων. Το Facebook απλά θέτει τις σωστές ερωτήσεις με έξυπνο τρόπο. Και το σημαντικότερο; Ποτέ δεν ξεχνάει. «Κρατάει αντίγραφα όλων των πληροφοριών για εύλογο χρονικό διάστημα». Εξάλλου, δεν έχει κρύψει την πιθανότητα να μοιραστεί τις πληροφορίες αυτές, ειδικά όταν πρόκειται για εξουσιοδοτημένες κρατικές υπηρεσίες.

«Χρησιμοποιώντας το Facebook συμφωνείτε στη μεταφορά προσωπικών σας δεδομένων στις ΗΠΑ. Μπορεί να υποχρεωθούμε να διαθέσουμε τα προσωπικά σας στοιχεία έπειτα από νομικές αιτήσεις ή δικαστικές αποφάσεις. Αυτό μπορεί να σημαίνει τη διανομή πληροφοριών σε τρίτες εταιρίες, δικηγόρους ή πράκτορες κυβερνητικών υπηρεσιών», γράφουν με μικρά γράμματα οι υποσημειώσεις που ποτέ κανείς δεν μπαίνει στον κόπο να διαβάσει. Σε καθημερινή βάση παραβιάζονται 600.000 λογαριασμοί μελών του Facebook. Ή από χάκερ που θέλουν να υποκλέψουν τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών για να κάνουν πλάκα, ή εμμέσως από εταιρείες που θέλουν να στείλουν διαφημιστικά ή πολιτικά μηνύματα.

Και από ανειδίκευτο πιτσιρικά

Για την αποφυγή περιστατικών χακαρίσματος, οι υπεύθυνοι του Facebook δημιουργούν συνεχώς νέες υπηρεσίες προστασίας, τις οποίες με τη σειρά τους οι “μάγοι” του διαδικτύου και επαγγελματίες αποδομούν. Σύμφωνα, εξάλλου, με έμπειρους χάκερ, πρόκειται για μία σχετικά εύκολη υπόθεση. Το μόνο που πρέπει να έχει στη διάθεσή του ο “εισβολέας” είναι ο αριθμός τηλεφώνου του χρήστη, και μάλιστα όχι ο τωρινός, αλλά και κάποιος παλαιότερος.

Όπως είναι γνωστό στους μυημένους, σε περίπτωση που κάποιος έχει ξεχάσει τον κωδικό πρόσβασης του, το Facebook δίνει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει το τηλεφωνικό νούμερο, έτσι ώστε να αποκτήσει ξανά πρόσβαση. Εάν, λοιπόν, ένας χάκερ αποφασίσει να μάθει τον παλαιό αριθμό τηλέφωνο του χρήστη, κάτι όχι και τόσο δύσκολο, μπορεί στη συνέχεια να εισέλθει ανενόχλητος στον λογαριασμό.

Όπως έγραψε ένας 21χρονος χάκερ Τζέιμς Μαρτιντάλε, αν και το Facebook ζητά διαρκώς από τους χρήστες να συνδέσουν τον τηλεφωνικό τους αριθμό με τον λογαριασμό τους, δεν τους θυμίζει ποτέ να τον ανανεώσουν σε περίπτωση που αλλάξουν τα στοιχεία επικοινωνίας τους. Για του λόγου το αληθές, ο ανειδίκευτος πιτσιρικάς, μόνο και μόνο για να αποδείξει τον ισχυρισμό του, κατάφερε να αποκτήσει πρόσβαση σε εκατοντάδες λογαριασμούς στο Facebook.

Με αριθμό τηλεφώνου

Απέκτησε ένα νέο αριθμό τηλεφώνου και μετά έβαλε την κάρτα sim στο κινητό του. Αμέσως μετά έλαβε ένα μήνυμα από το Facebook παρά το γεγονός πως δεν είχε συνδέσει τον αριθμό με τον δικό του λογαριασμό. «Ήμουν περίεργος. Ήξερα πως το Facebook επιτρέπει σε οποιονδήποτε να βρει τον λογαριασμό του με τη χρήση του τηλεφωνικού αριθμού, οπότε πληκτρολόγησα τον αριθμό στο πεδίο αναζήτησης και ιδού». Εμφανίστηκε η επιλογή ανάκτησης του κωδικού πρόσβασης και στη συνέχεια έστειλε τον κωδικό στο κινητό του για να μπορεί να συνδεθεί.

Ένας φοιτητής από την Πολωνία ονόματι Μπαρτοζ Πονουρκιεγουιτς ανέπτυξε μία εφαρμογή για Android που ονόμασε Faceniff. Αυτή είναι που έδωσε τη δυνατότητα υποκλοπής στοιχείων για λογαριασμούς Twitter και Facebook σε περίπτωση που αυτοί είναι συνδεδεμένοι στο ίδιο δίκτυο Wi-Fi με τον ενδιαφερόμενο. Οποιοσδήποτε, δηλαδή, μπαίνει σε ένα ασύρματο δίκτυο μπορεί να εισβάλει στους λογαριασμούς όσων είναι συνδεδεμένοι στο ίδιο δίκτυο και χρησιμοποιούν το Facebook εκείνη τη στιγμή, πολύ εύκολα και πολύ γρήγορα. Η εφαρμογή μέσα σε 30 δευτερόλεπτα αναγνωρίζει τους λογαριασμούς του Facebook που είναι διαθέσιμοι και διεισδύει σε αυτούς.

Ένας ακόμα καλοκάγαθος χάκερ προχώρησε σε ένα πείραμα, μόνο και μόνο για να αποδείξει ότι ο καθένας μπορεί να υποκλέψει λογαριασμούς του Facebook. Για του λόγου το αληθές δημιούργησε και ένα σχετικό βίντεο. O Ρικ Φέργκιουσον εξηγεί πως το μόνο που χρειάζεται ένας χάκερ είναι να αποστείλει ένα SMS (μήνυμα) στο τηλέφωνο οποιουδήποτε ανυποψίαστου χρήστη.

Η αποδυνάμωση του γίγαντα

Το ανυποψίαστο θύμα δέχεται μία κλήση και έχει πέσει θύμα εξαπάτησης διότι κατέβασε από το appstore μία δωρεάν εφαρμογή, η οποία υπόσχεται ότι θα αυξήσει την ευκρίνεια της κάμερας της συσκευής του. Έτσι λοιπόν έχει χωρίς να το καταλάβει εγκαταστήσει κακόβουλο λογισμικό, το οποίο είναι μεταμφιεσμένο σαν μία δωρεάν και χρήσιμη εφαρμογή. Το κακό με την εφαρμογή είναι ότι ακόμα και αν πάει ο χρήστης στην καρτέλα όπου φαίνονται οι εφαρμογές που τρέχουν δεν δείχνει κάτι ύποπτο.

Στη συνέχεια ο χάκερ στέλνει ένα μήνυμα με τίτλο «this is your master» (είμαι το αφεντικό σου) και το δεύτερο κινητό απαντά χωρίς να το γνωρίζει ο ιδιοκτήτης του με ένα μήνυμα που λέει είμαι έτοιμος να σε υπηρετήσω! Ακόμα και αν το θύμα κοιτάξει τα μηνύματά του δεν θα βρει τίποτα, καθώς ο ιός είναι κρυμμένος. Παρ’ όλα αυτά ένας άγνωστος έχει ανακτήσει τον πλήρη έλεγχο της συσκευής του θύματος. Μπορεί να παρακολουθήσει τα εισερχόμενα μηνύματα, να ενεργοποιεί το μικρόφωνο, να ενεργοποιεί την κάμερα και να τα πάρει χωρίς το θύμα να καταλάβει τίποτα! Η Τζέσικα Κλαρκ παρουσίασε σε βίντεο τον πιο αποτελεσματικό τρόπο να παραβιάσει κανείς τον διαδικτυακό λογαριασμό κάποιου στο Facebook. Η ίδια επέλεξε να “επιτεθεί” σε έναν δημοσιογράφο, θέλοντας να αποδείξει πόσο διάτρητη είναι η ασφάλεια.

Όπως και να έχει, όμως, μία αποδυνάμωση του Facebook, που τουλάχιστον προς το παρόν δεν φαίνεται στον ορίζοντα, δεν επηρεάζει μονάχα τον Μάρκ Ζάκεμπεργκ και τους επενδυτές του. Η παρακμή του μπορεί να λειτουργήσει σαν ντόμινο, οδηγώντας στον γκρεμό και άλλους τεχνολογικούς κολοσσούς, όπως η Google. Η τάση συγκέντρωσης της αγοράς σε ελάχιστες εταιρείες, για την οποία προειδοποιούν εδώ και καιρό οι οικονομολόγοι, είναι πιθανό να φανεί πόσο βλαβερή είναι με αφορμή το Facebook.

Από την άλλη, δεν είναι λίγοι εκείνοι που ισχυρίζονται ότι μία πιθανή αποδυνάμωση του γίγαντα θα δώσει μία ανάσα σε άλλες εταιρείες, οι οποίες θα μπορέσουν να κερδίσουν έδαφος. Από το 2012 ακόμα το Facebook έχει σαν πάγια τακτική την αντιγραφή ή εξαγορά των κοινωνικών δικτύων που κερδίζουν έδαφος, εμποδίζοντας ουσιαστικά την ύπαρξη ανταγωνισμού.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι