Τέμπη: Η εισήγηση “βόμβα” στον Μητσοτάκη για τα δρομολόγια των τρένων και το πόρισμα του ΕΜΠ
01/02/2025Σε μία ιδιαίτερα σοβαρή αποκάλυψη προχωράει η εφημερίδα «Τα Νέα Σαββατοκύριακο» μέσω του δημοσιογράφου Γιώργου Παπαχρήστου. Πιο συγκεκριμένα ο δημοσιογράφος αναφέρει ότι έναν χρόνο μετά την πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη, ο πρώην πρόεδρος του ΟΣΕ Γιάννος Γραμματίδης εισηγήθηκε στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να σταματήσουν όλα τα δρομολόγια των τρένων στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.
Σύμφωνα με «Τα Νέα Σαββατοκύριακο» η εισήγηση του πρώην προέδρου του ΟΣΕ έγινε στον απόηχο της τραγωδίας, με τον κ. Γραμματίδη να λέει στον πρωθυπουργό ότι θα πρέπει να σταματήσει αμέσως η μεταφορά επιβατών, καθώς το υπάρχον δίκτυο δεν πληροί τη σοβαρότερη από τις λειτουργίες του, την ασφαλή μεταφορά ανθρώπων με τα ελληνικά τρένα.
Σύμφωνα με τον Γιώργο Παπαχρήστο, «η πρόταση είναι το αποκορύφωμα της πλήρους αποτύπωσης της κατάστασης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο από τον μεταβατικό πρόεδρο του ΟΣΕ κ. Γιάννο Γραμματίδη, ο οποίος διορίστηκε τον Απρίλιο του 2024 και παραιτήθηκε τον Οκτώβριο του ίδιου έτους, με την εντολή να εισηγηθεί τις άμεσες και αναγκαίες παρεμβάσεις προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφαλής κίνηση των τρένων στο υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας».
«Η πρόταση Γραμματίδη, η οποία ειρήσθω εν παρόδω δεν έχει γίνει ακόμα αποδεκτή, διατυπώνεται σε απόρρητο σημείωμα-ενημερωτικό υπόμνημα το οποίο ο κ. Γραμματίδης απέστειλε, όχι μόνο στο υπουργείο Υποδομών – Μεταφορών, αλλά κατά πληροφορίες και στο Μέγαρο Μαξίμου», τονίζει ακόμη ο δημοσιογράφος.
«Κατά την πρόταση Γραμματίδη, αποτέλεσμα όπως προαναφέρεται ενδελεχούς μελέτης της κατάστασης που επικρατεί στους ελληνικούς σιδηροδρόμους, η επιτάχυνση των έργων που απαιτούνται για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου, όχι μόνο σε έργα υποδομής, αλλά και -κυρίως- σε έργα ηλεκτρονικού εξοπλισμού, απαιτεί την πραγματοποίηση δρομολογίων εμπορικού χαρακτήρα μόνο. Ήτοι μεταφορά αποκλειστικά φορτίων πρώτων υλών και εμπορευματοκιβωτίων.
Η συλλογιστική που αναπτύσσει στο απόρρητο υπόμνημά του ο κ. Γραμματίδης είναι ότι τα έργα που απαιτείται να πραγματοποιηθούν, είτε για λόγους αναβάθμισης είτε για λόγους αποκατάστασης των ζημιών που προκάλεσαν ειδικά στη Θεσσαλία τα δύο καταστροφικά μέτωπα κακοκαιρίας Daniel και Ιανός, δεν εξασφαλίζουν την ασφαλή κίνηση επιβατικών αμαξοστοιχιών. Αντιθέτως θα μπορούσαν πέραν των άλλων (ενδεχομένως της πρόκλησης νέων ατυχημάτων) να αποτελέσουν αιτία για μακροχρόνιες καθυστερήσεις στην εκτέλεση των έργων.
Όπως αναφέρει, εξαιρεί της πρότασης τα δρομολόγια του Προαστιακού Αθήνα – Κιάτο και Αθήνα – Χαλκίδα, και υπό προϋποθέσεις του Προαστιακού Θεσσαλονίκης – Λάρισα» συνεχίζει.
Με λεωφορεία η μεταφορά των επιβατών
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, στο υπόμνημά του ο κ. Γραμματίδης εκφράζει και τον προβληματισμό του, για το αν οι εταιρείες που έχουν αναλάβει το έργο της αναβάθμισης του δικτύου, τόσο σε επίπεδο υποδομών, όσο κυρίως και σε επίπεδο ηλεκτρονικού εξοπλισμού του, μπορούν να το φέρουν επαρκώς εις πέρας.
Και κάνει λόγο για «ειδικές εταιρείες» από χώρες του Βορρά οι οποίες διαθέτουν την απαιτούμενη για την κατάσταση των ελληνικών σιδηροδρόμων τεχνογνωσία, ώστε η χώρα να αποκτήσει ένα σύγχρονο και ασφαλές σιδηροδρομικό δίκτυο.
«Ο κ. Γραμματίδης υποστηρίζει επίσης ότι το μεταφορικό έργο, από την πιθανή απαγόρευση της κυκλοφορίας επιβατικών αμαξοστοιχιών στο δίκτυο, θα μπορούσε να εκτελεστεί οδικώς με λεωφορεία τα οποία θα διαχειρίζεται η Hellenic Train. Και επικαλείται ένα σχετικό προηγούμενο στην Πολιτεία της Ιντιάνα των Ηνωμένων Πολιτειών, όπου η εκτεταμένη αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου της πολιτείας οδήγησε στην απαγόρευση της κυκλοφορίας επιβατικών αμαξοστοιχιών, και τη δρομολόγηση λεωφορείων για τη μεταφορά των επιβατών», γράφει ο δημοσιογράφος.
«Όπως προαναφέρθηκε, η κυβέρνηση δεν έχει απαντήσει στην πρόταση Γραμματίδη, και οι πληροφορίες αναφέρουν πως ο διαπρεπής νομικός δεν κλήθηκε να δώσει κάποιες περαιτέρω εξηγήσεις αναφορικά με το υπόμνημά του, αλλά και την ίδια την προαναφερόμενη πρόταση-βόμβα», επισημαίνει ακόμα.
Η απάντηση Μαρινάκη για το δημοσίευμα των Νέων
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης αναφέρθηκε κατά τη διάρκεια της παρουσίας του στην πρωινή εκπομπή του Mega «Mega Σαββατοκύριακο» στο δημοσίευμα των «Νέων».
«Κάποιο υπόμνημα, κάποια επιστολή που να το λέει αυτό εγώ δεν γνωρίζω. Προφανώς είναι κάτι που θα πρέπει να απαντήσει και το αρμόδιο υπουργείο» ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Η πρώτη εικόνα την οποία έχουμε ήταν ότι ο μη εκτελεστικός μεταβατικός πρόεδρος του ΟΣΕ, μέχρι να παραιτηθεί, δεν έχουμε εικόνα ότι έχει στείλει κάτι τέτοιο.
Ενδεχομένως, το ξαναλέω, να αναφέρεται το δημοσίευμα σε μια εκ των υστέρων πρόταση που είχε κάνει, μεταξύ άλλων προτάσεων, η οποία έλεγε όχι για λόγους ασφαλείας αλλά για λόγους ολοκλήρωσης των έργων να διακοπεί η λειτουργία για κάποιο χρονικό διάστημα για να γίνουν πιο γρήγορα οι εργασίες.
Η πρώτη εντύπωση που έχω είναι αυτή γιατί θέλουμε να δίνουμε απαντήσεις στο λεπτό. Η ενημέρωση από το πρωτοσέλιδο αυτό είναι πρωινή, ότι δεν έχει θέσει θέμα ασφαλείας, δηλαδή ακόμη και η πρόταση αυτή εκ των υστέρων είναι για να γίνουν πιο γρήγορα τα έργα, αλλά για το σίγουρο θα επανέλθω» πρόσθεσε.
Τσουκαλάς: Έχει κάτι να πει ο «μεταρρυθμιστής» πρωθυπουργός;
«Σήμερα αποκαλύπτεται από το δημοσίευμα των Νέων πως ο παραιτηθείς πρώην Πρόεδρος του ΟΣΕ Γιάννος Γραμματίδης με υπόμνημα του προς τον Πρωθυπουργό τον Οκτώβριο του 2024 , ενάμιση χρόνο μετά το τραγικό δυστύχημα ζητούσε *«να σταματήσει αμέσως η μεταφορά επιβατών καθώς το υπάρχον δίκτυο δεν πληροί μια από τις σοβαρότερες λειτουργίες του , την ασφαλή μεταφορά ανθρώπων με τα ελληνικά τρένα» αναφέρει από την πλευρά του ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ Κώστας Τσουκαλάς.
«Ο αρμόδιος Υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας, πόσο ακόμα θα παραμένει θεατής; Και πρωτίστως, ο «μεταρρυθμιστής» Πρωθυπουργός που δεσμευόταν αμέσως μετά την τραγωδία των Τεμπών προς τους πολίτες ότι θα εγγυηθεί την ασφάλεια και τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών μεταφορών, έχει κάτι να πει;» διερωτάται στη συνέχεια ο κ. Τσουκαλάς.
Την ίδια ώρα η «Καθημερινή» σε σημερινό της δημοσίευμα υποστηρίζει ότι το πόρισμα του ΕΜΠ αναφέρει ότι δεν υπήρξε αλλοίωση των ηχητικών το βράδυ της τραγωδίας.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της «Καθημερινής» που δημοσιεύει μάλιστα και σχετικά αποσπάσματα από το πόρισμα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, στο πέντε σελίδων έγγραφό του, ο αναπληρωτής καθηγητής της σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών, Αθανάσιος Ροντογιάννης, δεν διαπιστώνει παρεμβάσεις στα ηχητικά.
Τι λέει το πόρισμα του ΕΜΠ
«Με βάση τα διαθέσιμα δεδομένα και το συνδυασμό πληροφοριών από α) τα αρχεία ήχου και β) τις αντίστοιχες εγγραφές του αρχείου CallData, διαπιστώνεται ότι δεν έχει υπάρξει μεταβολή μετά τις 00.07.00 ώρα της 1ης Μαρτίου 2023, ούτε στα περιεχόμενα του φακέλου “…/LARISA/2023-02-28…” του σκληρού δίσκου (αρχεία ήχου), ούτε στο ίδιο το ακουστικό περιεχόμενο των υπό εξέταση αρχείων ήχου που αφορούν τις καταγραφές της 28ης Φεβρουαρίου 2023 και το διάστημα ώρας από 22.30 έως και 23.55» αναφέρει, σύμφωνα με την Καθημερινή, ο αναπληρωτής καθηγητής.
Το πόρισμα του ΕΜΠ για τη γνησιότητα των αρχείων επικοινωνιών μεταξύ του μηχανοδηγού και του σταθμάρχη Λάρισας πριν το δυστύχημα των Τεμπών, προέκυψε μετά από εντολή του εφέτη ειδικού ανακριτή Λάρισας Σωτήρη Μπακαΐμη, που διερευνά το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, μετά από καταγγελίες και μηνυτήρια αναφορά της οικογένειας του νεκρού μηχανοδηγού της εμπορικής αμαξοστοιχείας, σύμφωνα με τις οποίες από τις καταγεγραμμένες συνομιλίες είχαν αφαιρεθεί 11 λεπτά.
Ο εφέτης ειδικός ανακριτής ανέθεσε την έρευνα το ΕΜΠ με το ερώτημα αν ο σκληρός δίσκος που περιείχε τα ηχητικά αρχεία από τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου 2023, είχε υποστεί οποιαδήποτε επέμβαση που θα είχε οδηγήσει στη διαγραφή ή αλλοίωση κάποιου από τα καταγεγραμμένα αρχεία. Σε περίπτωση που διαπιστωνόταν επέμβαση, ζητήθηκε να γίνει προσπάθεια ανάκτησης του υλικού που είχε αφαιρεθεί.
Η έρευνα ολοκληρώθηκε στις 14 Ιανουαρίου 2025, και το πόρισμα της ειδικής πραγματογνωμοσύνης ενσωματώθηκε στη δικογραφία την περασμένη Παρασκευή.
Υπενθυμίζεται ότι το επόμενο διάστημα θα εκδοθεί και το πόρισμα του καθηγητή της σχολής Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ Δημήτρη Καρώνη, ως προς τα αίτια της έκρηξης και της πυρκαγιάς που ακολούθησαν τη σύγκρουση της εμπορικής αμαξοστοιχίας με το Intercity.