Το comeback των supermodels των ’90ς
22/09/2023Ήταν εκείνη η θρυλική φωτογραφία του Πίτερ Λίντμπεργκ για το εξώφυλλο της Vogue που εγκαινίασε την εποχή των supermodels. Η Ναόμι Κάμπελ, η Κρίστι Τέρλινγκτον, η Λίντα Εβανγκελίστα, η Τατιάνα Πάτιτζ και η Σίντι Κρόφορντ πόζαραν μαζί τον Ιανουάριο του 1990 και απέδειξαν ότι τέσσερις γυναίκες μπορούν να επαναπροσδιορίσουν τη βιομηχανία της μόδας. Εξάλλου καμία από αυτές δεν αρκούνταν να λειτουργεί ως «κινούμενη κρεμάστρα», όπως είχε πει κάποτε χαρακτηριστικά η Ναόμι.
Η εντυπωσιακή και ιδιαίτερη ομορφιά τους σε συνδυασμό με τη φιλοδοξία, την εξυπνάδα και το μπόλικο attitude που τις χαρακτήριζε αποτέλεσε το υπερόπλο τους. Ειδικά το τελευταίο ήταν τόσο έντονο που οδήγησε τη Λίντα Εβανγκελίστα να προβεί στην προκλητική, αλλά και συνάμα επική φράση: «δεν σηκώνομαι από το κρεβάτι για λιγότερο από 10.000 δολάρια». Αυτή ήταν που ούτε λίγο ούτε πολύ συνόψισε την εποχή όπου οι συγκεκριμένες μεσουρανούσαν στις πασαρέλες, επισκιάζοντας ρούχα και σχεδιαστές.
Αυτές ήταν στην πραγματικότητα το απόλυτο brand, είτε διαφήμιζαν αναψυκτικά, είτε ρούχα δεκάδων χιλιάδων δολαρίων. Εκτός από την Τατιάνα Πάτιτζ που έφυγε λίγους μήνες νωρίτερα από τη ζωή μόλις στα 56 της χρόνια, οι υπόλοιπες παραμένουν στην πρώτη γραμμή μέσα από τον ακτιβισμό, τη φιλανθρωπία, την επιχειρηματικότητα και τη μόδα, η οποία απ’ ότι φαίνεται δεν έχει πλέον ημερομηνία λήξεως.
Για του λόγου το αληθές, 33 χρόνια αργότερα τα supermodels αναβιώνουν τη φωτογραφία για το τεύχος Σεπτεμβρίου της Vogue. Ο τίτλος τα λέει όλα: “The greatest of all”. Η θρυλική τετράδα θα εμφανιστεί επίσης σ’ ένα ντοκιμαντέρ με τίτλο “The Super Models” αυτό το μήνα, επαναξιολογώντας τα τέλη της δεκαετίας του 1980 και τις αρχές της δεκαετίας του ’90, όταν και ξεκίνησαν για πρώτη φορά το μόντελινγκ.
Το comeback τους εκτός από μπόλικη λάμψη και διαχρονική ομορφιά φέρει πλέον και την ενσυναίσθηση που κατέκτησαν με την πάροδο των χρόνων. Απελευθερωμένες πια από την αλαζονεία του παρελθόντος, αλλά και από την ανάγκη να οχυρωθούν πίσω από ένα προσωπείο, οι τέσσερις γυναίκες παραδέχονται λάθη και αποκαλύπτουν την εύθραυστη πτυχή του χαρακτήρα τους.
Λίντα Εβανγκελίστα
Η Λίντα Εβανγκελίστα, έχει κλείσει τα 58 της χρόνια και έχει σύμφωνα με την ίδια αλλάξει προτεραιότητες, με αποτελέσματα να κοκκινίζει ακόμα και στη σκέψη ότι είπε την περίφημη φράση με τα δέκα χιλιάδες δολάρια. Αρχικά, ο φόβος του γήρατος την οδήγησε σε διάφορες αισθητικές παρεμβάσεις, μία από τις οποίες της παραμόρφωσε μόνιμα το πρόσωπο και το σώμα. Ο συναισθηματικός και σωματικός πόνος μιας θεραπείας που είχε τα αντίθετα αποτελέσματα την οδήγησε στην κατάθλιψη και στην απομόνωση για πέντε ολόκληρα χρόνια. Ο γιος της ήταν εκείνος που της έδωσε τη δύναμη να το ξεπεράσει.
Όχι μόνο διεκδίκησε και έλαβε εξωδικαστικά 50 εκατομμύρια από την υπεύθυνη εταιρεία αλλά και μίλησε ανοιχτά για αυτό. «Έτσι απέβαλα από πάνω μου μέρος της ντροπής και ίσως βοήθησα και άλλους ανθρώπους που βρίσκονται στην ίδια κατάσταση με εμένα», λέει. «Αυτός ήταν και ο στόχος μου». Πλέον, δηλώνει ισορροπημένη και χαρούμενη. «Η γήρανση δεν με ενοχλεί πια, καθώς είναι αυτή που οδηγεί σε μια μακρά ζωή». Θέλει, άλλωστε, να “μείνει εδώ” για να δει τον 16χρονο γιο της Augustin να μεγαλώνει και να γίνεται ένας καλός νέος άνδρας.
Αν και τα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού της αρνήθηκε να αποκαλύψει την ταυτότητα του, εξέπληξε τους πάντες όταν κατέθεσε δικαστικά έγγραφα στα οποία αποκάλυπτε ως πατέρα τον Φρανσουά Πίνο. Εξιστορούσε τη σύντομη σχέση τους και ζητούσε διατροφή. Ο δισεκατομμυριούχος τότε ήταν αρραβωνιασμένος με τη Σάλμα Χάγιεκ. Παρά τις προστριβές και τις εντάσεις, οι σχέσεις τους έχουν αποκατασταθεί πλήρως, με τη Λίντα να εκθειάζει την Σάλμα ως μητριά του γιου της.
Η Λίντα βρέθηκε άθελα της και στην θύελλα του κινήματος Me Too. Αφορμή στάθηκαν οι κατηγορίες που διατυπώθηκαν κατά του πρώην συζύγου της Ζεράλ Μαρί και διευθυντή του γαλλικού παραρτήματος του πρακτορείου Elite στο μεγαλύτερο μέρος της δεκαετίας του ’90. Ο άλλοτε ισχυρός άνδρας του μόντελινγκ κατηγορήθηκε από δεκάδες γυναίκες οι οποίες κατέθεσαν πως έπεσαν θύματα σεξουαλικής εκμετάλλευσης και κακοποίησης από εκείνον, με αντάλλαγμα μια καριέρα στο μόντελινγκ. Η ίδια δήλωσε άγνοια, αλλά στήριξε τα θύματα. Η όλη αυτή εμπειρία την δίδαξε πολλά!
Σίντι Κρόφορντ
Η Σίντι Κρόφορντ δηλώνει τυχερή για τις ευκαιρίες που της δόθηκαν. Δεν κρύβει και τις κακοτοπιές του επαγγέλματος, ειδικά στην εποχή που η ίδια ξεκινούσε, τότε που οι ισχυροί άνδρες δεν λογοδοτούσαν για σχεδόν τίποτα. Η τύχη, όμως, της χαμογέλασε. Στάθηκε τυχερή, σε αντίθεση με πολλές συναδέλφους της.
Το μεγαλύτερο μάθημα που πήρε στα χρόνια ήταν να θέτει τα όρια της και να μην ντρέπεται για αυτά. «Όταν λες όχι οι άλλοι σε σέβονται περισσότερο», ξεκαθαρίζει. «Αρνήθηκα να είμαι ένας σάκος του μποξ». Παρά την λαμπρή καριέρα της ξεκαθαρίζει ότι νιώθει πολύ πιο περήφανη για την οικογένεια της. Δηλώνει ερωτευμένη με τον σύζυγο της, με τον οποίο έκλεισαν 25 χρόνια κοινής ζωής, ενώ απολαμβάνει μια στενή σχέση με τα δυο της παιδιά. Η κόρη της Kaia είναι που ακολούθησε με τεράστια επιτυχία τα βήματα της και η Σίντι την συμβουλεύει για τα πάντα.
Εκτός από τα χρήματα και την φήμη νιώθει ευγνωμοσύνη για τις ανθρώπινες σχέσεις. Κατά τη διάρκεια της καριέρας της απέκτησε αδελφικές φίλες, οι οποίες αποτέλεσαν σωτηρία λέμβο για την ίδια σε πολλές κομβικές στιγμές της ζωής της. Τέλος, δηλώνει φεμινίστρια, απολαμβάνοντας κάθε τί που αμφισβητεί τα εμφύλια στερεότυπα. Αν πάντως κάτι θέλει να συμβουλεύσει άλλες γυναίκες είναι να παραμένουν παρούσες σε ότι τους συμβαίνει. «Αν ήμουν θαμμένη στο τηλέφωνό μου όταν με μακιγιάριζαν, μπορεί να έχανα την ευκαιρία να κάνω πραγματικά έναν νέο φίλο ή να συνδεθώ με κάποιον, να νιώσω περισσότερο μέρος της ομάδας», λέει.
Ναόμι Κάμπελ
Η Ναόμι Κάμπελ έχει επίσης κονταροχτυπηθεί με τον χρόνο και ακόμα και αν αυτός είναι αδυσώπητος διαπίστωσε ότι «ποτέ δεν είναι αργά». Η Ναόμι έγινε για πρώτη φορά μητέρα στα 50 και για δεύτερη φορά φέτος, έχοντας κλείσει τα 53. Παρά την ευτυχία που της έχει χαρίσει η μητρότητα, αναπολεί την καριέρα της. «Ήταν μια απίστευτη εποχή», σχολιάζει. Σε αντίθεση, όμως, με όσα πιστεύουν κάποιοι, ήταν και μια εποχή στην οποία όλες οι γυναίκες εργάζονταν τρομερά σκληρά για να ξεχωρίσουν στον χώρο του μόντελινγκ.
Εξιστορεί πώς δεν υπήρχαν ωράρια, ενώ καμία από αυτές δεν τολμούσε να γκρινιάξει. «Αναρωτιέμαι μερικές φορές αν τα σημερινά μοντέλα θα μπορούσαν να ακολουθήσουν τους ρυθμούς μας». Η Ναόμι δεν διστάζει να αναφερθεί και στις φήμες που την θέλουν δύσκολη, ακόμα και στρίγγλα. «Προέρχομαι από μια οικογένεια που αποτελείται από δυνατές γυναίκες και δεν ένιωσα ποτέ την ανάγκη να απολογηθώ για αυτό».
Η δύναμη αυτή ήταν που σύμφωνα με την ίδια την όπλισε να αντιμετωπίσει και τον ρατσισμό που βίωσε στο πετσί της από πολύ νωρίς. «Εκτός από το χρώμα ήταν και απλά το γεγονός ότι ήμουν γυναίκα. Γιατί να πληρώνομαι λιγότερο από άνδρες συναδέλφους μου;». Πάντως πλέον έχει ρίξει τις άμυνες της. Τιμάει τη γυναικεία φιλία και προτιμά να χαλαρώνει στο σπίτι με τα παιδιά και τους φίλους της παρά να εμφανίζεται σε πάρτι και δεξιώσεις.
Απογοήτευση για το photoshop…
Η Κρίστι Τερλινγκτον στα 54 της δηλώνει αρνήτρια των πλαστικών επεμβάσεων, εξηγώντας ότι θαυμάζει τις γυναίκες που γερνούν φυσικά. «Ίσως να σκεφτόμουν διαφορετικά αν έβλεπα κάποιο ωραίο αποτέλεσμα ή αν η όλη διαδικασία δεν ήταν επίπονη και δεν έστελνε λάθος μηνύματα στις νέες κοπέλες». Εκτός από τα δυο παιδιά και τον σύζυγο της, όλη της η ενέργεια εστιάζεται στη μη κερδοσκοπική οργάνωση “Every Mother Counts” μέσω της οποίας προσπαθεί να βελτιώσει τις συνθήκες για μητέρες που δυσκολεύονται οικονομικά.
Παρά τον αρχικό ενθουσιασμό για την συνύπαρξη των τεσσάρων αυτών εμβληματικών γυναικών στο νέο εξώφυλλο της Vogue, πολλοί ήταν εκείνοι που απογοητεύτηκαν. Η κοινή τους φωτογραφία χαρακτηρίστηκε αδιάφορη, ενώ κακή εντύπωση προκάλεσε το υπερβολικά photoshop. Μεταξύ άλλων, η κορυφαία fashion editor των New York Times, Vanessa Friedman, σε άρθρο γνώμης, αναφέρθηκε στην υπερβολικά πειραγμένη φωτογραφία, σχολιάζοντας την υποκρισία πίσω από την προβολή μοντέλων ηλικίας άνω των 50 ετών ως προτύπων ώριμης ομορφιάς, την ώρα που «τα χρόνια τους έχουν φαινομενικά εξαφανιστεί από τα πρόσωπα τους».