Άνθρακες ο θησαυρός της Black Friday – Μύθος οι χαμηλές τιμές!
12/12/2020Για άλλη μια φορά η ελληνική –κι όχι μόνο– Black Friday αποδεικνύεται ένα απατηλό όνειρο για τους καταναλωτές, σε ό,τι αφορά το κατά πόσο αφορά σε πραγματικά συμφέρουσες προσφορές. Κατά την 27η Νοεμβρίου αλλά και κατά τη διάρκεια της Cyber Week, οπότε και θεωρητικά οι προσφορές της Black Friday συνεχίστηκαν, οι εξελίξεις ήταν απογοητευτικές. Αυτό προκύπτει από τον απολογισμό που έδωσε στη δημοσιότητα η πλατφόρμα αναζήτησης ηλεκτρονικών αγορών Skroutz, παρουσιάζοντας εντυπωσιακά στοιχεία.
Ο απολογισμός στον οποίο προχώρησε η ομάδα Business Intelligence του Skroutz για την εβδομάδα του Black Friday, μεταξύ άλλων, για τις τιμές πώλησεις, είναι αποκαλυπτικός:
- Μόλις το 8,3% των προϊόντων αγοράστηκε φθηνότερα σε σχέση με τη μέση τιμή που είχαν την εβδομάδα 7-13 Νοεμβρίου, ενώ η συντριπτική πλειονότητα αγοράστηκαν σε παρόμοια τιμή, με διαφορές προς τα πάνω ή προς τα κάτω έως 10%. Οι διαφορές αυτές δεν έχουν καμία σχέση με τις εκπτώσεις που κατά μέσο όρο έφτασαν το 37% στις ΗΠΑ, τη “Μέκκα” του Black Friday, σύμφωνα με το περιοδικό Forbes.
- Ένα μικρό, αλλά υπαρκτό ποσοστό, 3,8% των προϊόντων αγοράστηκε σε υψηλότερες τιμές. Δηλαδή σχεδόν 4 στα 10 είδη ήταν ακριβότερα(!) από ό,τι τη δεύτερη εβδομάδα του Νοεμβρίου.
Πάντα σύμφωνα με το Skroutz, η σύγκριση με το 2019 δείχνει παρόμοια ποσοστά, με την περσινή Black Friday να εμφανίζεται πιο “τίμια”. Την περασμένη χρονιά, τα προϊόντα που αγοράστηκαν φθηνότερα ήταν το 8,5%, αν και αυτά που αγοράστηκαν ακριβότερα ήταν πολύ λιγότερα, φτάνοντας το 1,2%.
Επίσης, μια επισκόπηση στις κατηγορίες των ειδών της Black Friday, η ανάλυση δείχνει ότι στην κορυφή βρέθηκε η κατηγορία “Υγεία και Ομορφιά”, με 12,8% των προϊόντων να έχει αγοραστεί φθηνότερα, ενώ ακολουθούν οι κατηγορίες “Μόδα” και “Hobby-Αθλητισμός”. Η κατηγορία “Τεχνολογία”, στην οποία αφορά μεγάλο μέρος της διαφήμισης των καταστημάτων, τα προϊόντα που πουλήθηκαν φθηνότερα ήταν το 8,01%. Την ίδια στιγμή, το 5,14% των ειδών της ίδιας κατηγορίας πουλήθηκαν ακριβότερα.
Προειδοποιήσεις προς τους καταναλωτές
Προφανώς ο “μύθος” της Black Friday, με εκπτώσεις όχι και τόσο μεγάλες όσο διαφημίζονται δεν ισχύει μόνο στην Ελλάδα. Είναι ενδεικτικό ότι η εταιρεία αναλύσεων Which?, στη Βρετανία, είχε προειδοποιήσει τον κόσμο να κάνει εκτεταμένη έρευνα αγοράς πριν προχωρήσει σε αγορές. Όπως αναφέρει σε έκθεσή της, τα μεγάλα ηλεκτρονικά καταστήματα βάζουν καλές προσφορές, περιοδικά, καθόλη τη διάρκεια του χρόνου κι όχι μόνο την περίοδο πριν τα Χριστούγεννα.
Σε ανάλυση τιμών που πραγματοποίησε σε 219 είδη σπιτιού και τεχνολογίας, εντόπισε ότι μόνο τρία είχαν τη φθηνότερη τιμή κατά την Black Friday. Επίσης, οι τιμές Black Friday τείνουν να παρατηρούνται κι άλλες φοράς στα ίδια προϊόντα σε άλλες περιόδους, ενώ 70 είδη βρέθηκαν να έχουν την ίδια ή και χαμηλότερη τιμή προηγουμένως.
Επιπλέον, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Besedo, υπάρχουν ενδείξεις ότι ένα στα πέντε προϊόντα που ήταν διαθέσιμα στα βρετανικά ηλεκτρονικά καταστήματα κατά την Black Friday και την Cyber Week επρόκειτο για απάτη. Η Besedo διερεύνησε περίπου 3.000 είδη όλο το Νοέμβριο και διαπίστωσε ότι οι κατηγορίες με τις υψηλότερες πιθανότητες απάτης ήταν οι κονσόλες παιχνιδιών, τα (δήθεν) επώνυμα ρούχα και τα κινητά τηλέφωνα.
Η στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο που προκάλεσε η κρίση της πανδημίας, έχει δημιουργήσει νέες ευκαιρίες σε επιτήδειους να εκμεταλλευτούν καταναλωτές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις ηλεκτρονικές αγορές, για ψώνια που υπό κανονικές συνθήκες θα έκαναν στο φυσικό κατάστημα.