Ένα χαμένο αεροδρόμιο

Κωνσταντίνος Κόλμερ
1126
Ένα χαμένο αεροδρόμιο, Κωνσταντίνος Κόλμερ

Πρόσφατο συνέδριο αερομεταφορών, στην Πάτρα, απεκάλυψε σοβαρό έλλειμμα αεροπορικών υπηρεσιών στη Δυτική Eλλάδα και μεγάλες δυνατότητες αναπτύξεως των αερομεταφορών σε ολόκληρη τη χώρα εις χαλεπάς εποχάς ανεργίας και ελλείψεως παραγωγικών επενδύσεων. Όπως ανέφερε ο κ. Φωκίων Ζαΐμης υπάρχουν ανεκμετάλλευτες αεροπορικές επενδύσεις στην Πελοπόννησο και στην Αιτωλοακαρνανία. Το αεροδρόμιο στο Επιτάλιο της Ηλείας και στο Αγρίνιο θα μπορούσαν να επεκταθούν και να γίνουν διεθνή, με σύμπραξη του ιδιωτικού τομέως, προς όφελος όχι μόνον της τουριστικής ανάπτυξης αλλά και της εξαγωγικής δραστηριότητος προϊόντων της περιοχής.

Κατά τον αντιπεριφερειάρχη Κώστα Καρπέτα, το πολιτικό αεροδρόμιο του Αράξου παρουσίασε αύξηση κινήσεως εφέτος 50% και πλησίασε τα όρια του κορεσμού, ίδίως όταν τα αεροδρόμια Ζακύνθου και Κεφαλλονιάς χρειάζονται ενίσχυση, λόγω της μεγάλης αυξήσεως κινήσεως των δύο νήσων, όπως ανέφερε ο κ. Τσουκαλάς της Αρχής Συντονισμού Πτήσεων.

Μεγάλη επίσης είναι η ζήτηση αεροπορικών υπηρεσιών στον τομέα απασχολήσεως χειριστών και συντηρητών αεροσκαφών. Χρειάζονται 150 νέοι πιλότοι κάθε χρόνο και η ζήτηση μηχανικών εδάφους αυξάνει 8% ετησίως στη χώρα, ενώ δεν επαρκούν οι αντίστοιχες «σχολές» και οι αεροπορικές εταιρίες προσφεύγουν σε ξένους εις εποχήν μεγάλης διεθνούς ελλείψεως αεροπορικού προσωπικού. Η Τουρκία και η Κροατία εκμεταλλεύονται το κενό και παράγουν μία νέα γενιά πιλότων.

Είναι τέτοια η κερδοφορία των αεροδρομίων της χώρας ώστε κατά την πρόσφατη 20ετή παράταση της εκμεταλλεύσεως του αερολιμένος «Ελευθέριος Βενιζέλος» στα Σπάτα, που το τίμημα αυξηθή κατά 131% και απέφερε στο Ελληνικό δημόσιο 1.115 εκατομμύρια ευρώ. Τα ίδια παρατηρούνται και στην Αττική Οδό που πρέπει να θεωρείται κεκορεσμένη από πλευράς κινήσεως οχημάτων προς το αεροδρόμιο των Σπάτων και την ανατολική Αττική.

Το πρώην «Χασάνι»

Επέστη συνεπώς η στιγμή επαναφοράς του αεροδρομίου του Ελληνικού (πρώην «Χασάνι») εν λειτουργία:

  • Πρώτον, διότι καμμία πρωτεύουσα ευρωπαϊκής χώρας, που θέλει να λέγεται «τουριστικός κόμβος» (Hub), όπως η Αθήνα, δεν εξαρτάται από ένα και μόνον αερολιμένα.
  • Δεύτερον, η Αττική είναι ήδη υπερφορτωμένη με πληθυσμό (εγχώριο και αλλοδαπό) και κεκορεσμένη πολεοδομικώς, ώστε να μην διαθέτει άλλες ελεύθερες εκτάσεις γης, όπου να μπορούσε να κατασκευασθή ένα ακόμη διεθνές αεροδρόμιο όπως λχ. στην Κωνσταντινούπολη.
  • Τρίτον, χωρίς καμμία δαπάνη του Έλληνος φορολογουμένου εις εποχάς λιτότητος, το αεροδρόμιο του Ελληνικού, με θαυμάσιο αεροπορικό κλίμα (εν αντιθέσει των Σπάτων που ενίοτε «κλείνει») και με αρίστους αεροδιαδρόμους υψηλής αντοχής μπορεί άμεσα να επαναλειτουργήσει και ν’ ανακουφίσει την ανερχομένη κίνηση των Σπάτων και της Αττικής Οδού. Με το Mέτρο να φτάνει στις πύλες του Ελληνικού θα αξιοποιηθή πλήρως μία ανεκμετάλλευτή επένδυση πολλών εκατομμυρίων ευρώ της πολύπαθης εταιρίας.

Η ωφέλεια από την επαναλειτουργία του Ελληνικού, δια την πρωτεύουσα αλλά και για την τουριστική ανάπτυξη της Αργολιδοκορινθίας θα είναι σημαντική. Εξ ίσου σημαντική όμως θα είναι και η απαλλαγή της Ελλάδος από ένα μονοπώλιο, που επέτρεψε ο πολιτικός υπόκοσμος να δημιουργηθή προ 15 ετών, εις βάρος του εθνικού συμφέροντος. Εκ της καθυστερήσεως του καζινοπάρκου που πάει να γίνει σήμερα το «Χασάνι», με την καταστροφή του πολυτίμου αεροδρομίου του Ελληνικού, μικρά η ζημία. Ουδέν κακόν αμιγές καλού.