Μποτιλιάρισμα στη διώρυγα του Σουέζ – 238 πλοία στην ουρά

Μποτιλιάρισμα στη διώρυγα του Σουέζ – 238 πλοία στην ουρά, Αλέξανδρος Μουτζουρίδης

Σε διεθνούς εμβέλειας κρίση εξελίσσεται η υπόθεση της διακοπής του διάπλου της διώρυγας του Σουέζ, αφού η απελευθέρωση του παναμέζικης σημαίας πλοίου Ever Given, που την έχει κλείσει, φαίνεται ότι θα χρειαστεί αρκετές ημέρες ακόμα, αν όχι εβδομάδες, κατά ορισμένες εκτιμήσεις. Μεγαλώνει, εν τω μεταξύ, το “μποτιλιάρισμα” που έχει δημιουργηθεί πριν την είσοδο της διώρυγας, από τα φορτηγά πλοία που συγκεντρώνονται καθημερινά.

Μέχρι και τις 26 Μαρτίου τουλάχιστον 238 πλοία βρίσκονταν σε αναμονή για να περάσουν στη διώρυγα από την Ερυθρά Θάλασσα, με προορισμό τη Μεσόγειο, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg. Η συμφόρηση επιβεβαιώνεται από φωτογραφίες που δημοσίευσε η Airbus αλλά και η Ευρωπαϊκή Διαστημική Υπηρεσία (δορυφόροι Pleiades και Copernicus Sentinels αντίστοιχα).

Το μήκους 400 μέτρων και βάρους 224 χιλιάδων τόνων Ever Given, ιαπωνικής πλοιοκτήτριας, φέρει περίπου 20.000 κοντέινερ και μέχρι στιγμής η εκτίμηση παραμένει ότι παρασύρθηκε από ισχυρές ριπές ανέμου, λόγω του τρόπου τοποθέτησης των κοντέινερ (το ένα πάνω στο άλλο).

Αιγυπτιακή βυθοκόρος έχει ήδη αφαιρέσει 17 χιλιάδες κυβικά λάσπης και άμμου γύρω από το πλοίο, ενώ η αιγυπτιακή Αρχή Διαχείρισης του Σουέζ ανέφερε ότι ρυμουλκά συνεχίζουν να επιχειρούν προσπαθώντας να το μετακινήσουν. Ωστόσο η ζημιά που προκαλείται στην παγκόσμια ναυτιλία ανησυχεί ειδικούς και κυβερνήσεις.

Η κομβική σημασία του Σουέζ

Τα ναύλα έχουν αυξηθεί κατακόρυφα, τα χρονοδιαγράμματα για τα μεγάλα λιμάνια του κόσμου έχουν ανατραπεί, ενώ τινάζονται στον αέρα συναλλαγές και συμφωνίες παράδοσης εμπορευμάτων, δεδομένου ότι από τη διώρυγα γίνεται η διακίνηση περίπου του 12% του παγκόσμιου εμπορίου κάθε χρόνο. Αρκετά πλοία επέλεξαν εναλλακτικές διαδρομές, όμως το Σουέζ παραμένει η γρηγορότερη και συνάμα φθηνότερη διαδρομή για τη διακίνηση των προϊόντων που προέρχονται κυρίως από την ανατολική Ασία.

Αυτό έχει ως συνέπεια την επίδραση στις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες, επηρεάζοντας τις μεγάλες επιχειρήσεις που χρειάζονται και βασίζονται στις ναυτιλιακές μεταφορές, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη διαμόρφωση των τιμών των προϊόντων τους. Οι συνέπειες λοιπόν θα γίνουν αισθητές σε οικονομίες και κράτη σε όλο τον κόσμο. Επίσης, ένα μεγάλο μέρος των ποσοτήτων πετρελαίου που εισάγει η Ευρώπη από τη Μέση Ανατολή, “περνά” από τη διώρυγα του Σουέζ.

Η αύξηση της τιμής του πετρελαίου κατά πέντε δολάρια το βαρέλι φέρεται να οφείλεται μόνο στην υπόθεση αυτή. Σύμφωνα με την ασφαλιστική Allianz, το συνολικό κόστος στην παγκόσμια οικονομία μπορεί να κυμαίνεται από έξι έως 10 δισεκατομμύρια δολάρια την εβδομάδα, ενώ “κόβει” από τον ετήσιο ρυθμό μεγέθυνσης του εμπορίου 0,2-0,4 ποσοστιαίες μονάδες. Πέραν αυτών, η Αίγυπτος θα είναι ένας από τους μεγάλους χαμένους της υπόθεσης, αφού το κλείσιμο της διώρυγας θα φέρει πλήγμα στα έσοδα και την αξιοπιστία της. Το Κάιρο κερδίζει περίπου πέντε με έξι δισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο από τα σχετικά τέλη.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το Ever Given ήρθε να πλήξει την εμπορική ναυτιλία σε μια περίοδο που ήδη υπήρχαν σοβαρά προβλήματα παράδοσης εμπορευμάτων από τις αρχές του 2021. Στις ΗΠΑ, το πακέτο τόνωσης της οικονομίας από την κυβέρνηση έδωσε προσδοκίες υψηλής ζήτησης με αποτέλεσμα να σπεύσουν οι επιχειρήσεις να στοκάρουν. Ήδη όμως τα μεταφορικά κόστη είχαν αυξηθεί δυσθεώρητα τους τελευταίους μήνες, με τις ναυτιλιακές εταιρείες να έχουν το “πάνω χέρι” όταν διαπραγματεύονται με τους πελάτες τους, κι αυτό θα επιδεινωθεί το επόμενο διάστημα.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι