Πένθιμες προειδοποιήσεις για τις ΗΠΑ…

Πένθιμες προειδοποιήσεις για τις ΗΠΑ... Γιώργος Ηλιόπουλος
Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Ένα αλλόκοτο δεδομένο αυτής της κρίσιμης περιόδου αφορά στο γεγονός ότι η αμερικανική κυβέρνηση αποφασίζει έναν χρηματοοικονομικό πόλεμο κατά της Ρωσίας, με επίκεντρο τις ενεργειακές ροές, χωρίς να συνεκτιμήσει ότι η ίδια διανύει ένα επικίνδυνο στάδιο, λόγω των χαμηλών της αποθεμάτων. Κατά τον επικεφαλής των αναλυτών της Sankey Research Paul Sankey, οι ΗΠΑ κινδυνεύουν από τα υπερβολικά μειωμένα αποθέματα προϊόντων διΰλισης και την συρρίκνωση της παραγωγικής δυναμικότητας των μονάδων διΰλισης.

Ο αναλυτής εκτιμά πως η καθυστερημένη και μάλλον επικοινωνιακή αντίδραση της κυβέρνησης κατά των μεγάλων ομίλων στον τομέα της παραγωγής, δεν πρόκειται να αποφέρει αποτελέσματα. Ο ίδιος εκτιμά πως η χώρα προσεγγίζει προς τα όρια μίας μεγάλης κρίσης καυσίμων που πρόκειται να επιδεινωθεί, εάν κατά την περίοδο των τυφώνων πληγούν μεγάλα διϋλιστήρια.

Τα αποθέματα κινούνται πλέον σε επικίνδυνα χαμηλά επίπεδα, τα χαμηλότερα από το 2015, ειδικά στην βορειοανατολική ζώνη των ΗΠΑ, όπου η βενζίνη για την συγκεκριμένη περίοδο του έτους κρίνεται εντελώς ανεπαρκής. Η θερινή περίοδος που συνοδεύεται πάντοτε από αύξηση της κατανάλωσης καυσίμων αποτελεί το κρίσιμο σημείο και ήδη η λιανική τιμή της βενζίνης υπερβαίνει τα πέντε δολάρια ανά γαλόνι τον Ιούνιο, δηλαδή κινείται σε υπερδιπλάσια επίπεδα σε σχέση με το 2021.

Ιστορικά στοιχεία πιστοποιούν πως κάθε 10 $ αύξηση τις τιμής ανά βαρέλι, προκαλεί επιπλέον κόστος από 0,25-0,30 $ ανά γαλόνι βενζίνης. Η σχέση αυτή αυταπόδεικτα συνεπάγεται πως για κάθε 0,01 $ ανόδου της τιμής της βενζίνης, δαπανώνται περισσότερα από ένα δισ. δολάρια από τους Αμερικανούς καταναλωτές, που αφαιρούνται από την υπόλοιπη κατανάλωση. Από την άλλη πλευρά η επικίνδυνη πολιτικά ζώνη τιμών στα καύσιμα κινείται μεταξύ 3-4 $ ανά γαλόνι (από τις αρχές Μαΐου κινείται προς τα 4,60 $ και στα μέσα Ιουνίου διασπά ανοδικά τα 5,05 $ ανά γαλόνι).

Συρρίκνωση της παραγωγής καυσίμων

Το δεδομένο αυτό τονίζεται από τον Bob McNally (πρώην σύμβουλο σε θέματα ενέργειας του πρώην προέδρου George Bush), που εξηγεί πως ελάχιστες απειλές φοβίζουν έναν Αμερικανό πρόεδρο, περισσότερο από τον τρόμο της ανόδου των τιμών των καυσίμων. Ο Paul Sankey επισημαίνει πως εντοπίζεται σε διεθνές επίπεδο συρρίκνωση της παραγωγικής δυναμικότητας στον τομέα της διΰλισης.

Το γεγονός που έχει τονισθεί στις αρχές Ιουνίου από τον υπουργό Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας, πρίγκηπα Abdulaziz bin Salman, όταν δηλώνει πως οι επενδύσεις στην διεθνή παραγωγική δυναμικότητα των μονάδων διΰλισης παραμένουν εντελώς ανεπαρκείς. Το ζήτημα αυτό αποτελεί και την βασική παράμετρο που πιέζει προς τα πάνω σε διεθνές επίπεδο τις τιμές της βενζίνης, της κηροζίνης και του πετρελαίου κίνησης.

  Το όνειρο θερινής νυκτός του Ερντογάν για την λίρα

Η διεθνής κατάσταση δεν επιτρέπει άμεση θεραπεία για τις εξαιρετικά υψηλές τιμές των καυσίμων στις ΗΠΑ, αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο. Μία ενδεχόμενη βελτίωση ίσως προκύψει, λόγω των πιέσεων από μία ισχυρή ύφεση, αλλά αυτό αποτελεί το τελευταίο που επιθυμούν οι Αμερικανοί καταναλωτές, από την στιγμή που θα συνοδευθεί με μεγάλες απώλειες θέσεων εργασίας.

Ήδη πριν από την υγειονομική κρίση τα αμερικανικά διϋλιστήρια συρρικνώνουν την παραγωγή τους σε μόνιμη βάση κατά ένα εκατ. βαρέλια ανά ημέρα. Η αμερικανική παραγωγική δυναμικότητα του 2021 φθάνει ελαφρά επάνω από το όριο των 18 εκατ. βαρελιών ανά ημέρα, σημειώνοντας σύμφωνα με την Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας (EIA), την χαμηλότερη επίδοση από το 2015. Η επάνοδος των οικονομιών σε κανονικές συνθήκες λειτουργίας, προκαλεί άνοδο της ζήτησης και σε συνδυασμό με την συρρίκνωση της παραγωγικής δυναμικότητας, έχει οδηγήσει τα αμερικανικά αποθέματα σε χαμηλά επίπεδα δεκαετίας, με τα χειρότερα προβλήματα να αναδύονται στην ανατολική πλευρά των ΗΠΑ.

Κατά τον Ιούνιο η ζήτηση αυξάνεται στα 9,2 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα, αυξημένη κατά 75.000 βαρέλια έναντι του Ιουνίου 2021, με τις εξαγωγές πάντως προς το Μεξικό και άλλες χώρες της Λατινικής Αμερικής να παραμένουν σταθερές στο ένα εκατ. βαρέλια σε ημερήσια βάση. Οι αμερικανικές μονάδες διΰλισης δεν έχουν πλέον πρόσβαση στα ρωσικά μεγάλου ιξώδους εκχυλίσματα πετρελαίου (Vacuum Gas Oil-VGO), που παράγονται με διΰλιση σε συνθήκες κενού, με συνέπεια να αντιμετωπίζουν μειώσεις στην παραγωγή τους.

Η δραματική άνοδος ανακλάται στην Διαφορά Πυρόλυσης (Crack Spread), ένα μέγεθος που απεικονίζει τη διαφορά τιμής ενός βαρελιού αργού πετρελαίου (τύπου WTI) σε σχέση με την τιμή των καυσίμων που παράγονται από το περιεχόμενό του. Στην τρέχουσα περίοδο η Διαφορά Πυρόλυσης υπερβαίνει τα 50 δολάρια, έχοντας τριπλασιασθεί σε σχέση με την ανάλογη που καταγράφεται πριν από την έναρξη της κρίσης στην Ουκρανία.

Η δεινή θέση του προέδρου Biden

Αντιμετωπίζοντας τις απίστευτες τιμές των καυσίμων στις ΗΠΑ, ο Αμερικανός πρόεδρος κλιμακώνει την ρητορική του εναντίον των μεγάλων ενεργειακών ομίλων της χώρας, προειδοποιώντας εγγράφως στα μέσα Ιουνίου πως επιβάλλεται να αυξήσουν άμεσα την παραγωγή καυσίμων προς όφελος των Αμερικανών καταναλωτών. Σε εμπόλεμες περιόδους τονίζει ο Biden, όταν τα περιθώρια κέρδους των διϋλιστηρίων κινούνται πέραν των κανονικών ορίων, πλήττοντας άμεσα τις αμερικανικές οικογένειες, η κυβέρνηση δεν τα αποδέχεται με κανένα τρόπο.

Το έλλειμμα παραγωγικής δυναμικότητας στον τομέα της διΰλισης συντελεί σε κέρδη χωρίς προηγούμενο των μονάδων. Αυτά προκαλούνται και από τις κυρώσεις που επιβάλλονται από την αμερικανική κυβέρνηση εναντίον της Μόσχας, υποστηρίζει ο Biden. Μάλιστα ο Αμερικανός πρόεδρος προειδοποιεί πως η κυβέρνησή του πρόκειται να αξιοποιήσει όλα τα μέσα που της παρέχει η ομοσπονδιακή νομοθεσία, αλλά και οι σχετικοί νόμοι εκτάκτων αναγκών, ώστε να αυξήσει βραχυπρόθεσμα την παραγωγική δυναμικότητα και να διασφαλίσει τον ομαλό ανεφοδιασμό ολόκληρης της χώρας.

  Γιατί δεν πουλάει άλλο η ελληνική golden visa για ξένους

Ο Biden προειδοποιεί του μεγάλους ομίλους (Exxon Mobil, Valero Energy και Marathon Petroleum) πως η κυβέρνησή του δεν πρόκειται να ανεχθεί την απροκάλυπτη κερδοσκοπία στα καύσιμα. Με τις τιμές των καυσίμων και τον πληθωρισμό να αναρριχώνται στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων τεσσάρων δεκαετιών, ο Αμερικανός πρόεδρος αγωνίζεται απεγνωσμένα να προωθήσει λύσεις για να αποκλιμακώσει τις τιμές στις αντλίες, με τον τρόμο των εκλογών του Νοεμβρίου στον ορίζοντα.

Φόβος από τις τιμές των καυσίμων

Η δεινή του θέση ερμηνεύει την κλιμάκωση της επιθετικής ρητορικής του, με αποκορύφωμα την αφοριστική του δήλωση πως η ExxonMobil έχει μεγαλύτερα κέρδη ακόμα και από τον ίδιο τον Θεό! Πάντως η αμερικανική παραγωγή αργού πετρελαίου από τα κατά μέσον όρο των 12,289 εκατ. βαρελιών ανά ημέρα του 2019, μειώνεται κατά το 2021 στα 11,188 εκατ., σημειώνοντας πτώση κατά 9%. Ταυτόχρονα οι μονάδες διΰλισης λειτουργούν στο 93,7% της παραγωγικής τους δυναμικότητας.

Οι δυσμενείς συνθήκες αναγκάζουν τον Αμερικανό πρόεδρο να προτείνει στην Βουλή την αναστολή επί ένα τρίμηνο του ομοσπονδιακού φόρου στα καύσιμα, ώστε να μειωθούν οι τιμές κατά 0,18 $ στην βενζίνη και κατά 0,24 $ στο πετρέλαιο κίνησης. Το οπωσδήποτε αρνητικό περιβάλλον ανακλάται στις πρόσφατες δημοσκοπήσεις του Ipsos και του Reuters, που φέρουν την δημοτικότητα του Biden να υποχωρεί στο 39%, ενώ σε θέματα οικονομίας και ειδικά στον τομέα της ενέργειας, το 57% των Αμερικανών εκτιμά πως η διαχείριση της κυβέρνησης παραμένει αναποτελεσματική, χωρίς ικανοποιητικές επιδόσεις.

Η μεγάλη και ταχύτατη άνοδος των τιμών του αργού πετρελαίου, η επάνοδος σε ομαλές συνθήκες μετά την υγειονομική κρίση και η συρρίκνωση της παραγωγικής δυναμικότητας του κλάδου διΰλισης, αποτελούν τα βασικά αίτια για τις πρωτοφανείς τιμές των καυσίμων, όχι μόνον στις ΗΠΑ, αλλά και σε πολλές άλλες χώρες. Ειδικά για τις ΗΠΑ η σημαντικότερη παράμετρος που συμβάλλει στην διαμόρφωση των τιμών της βενζίνης, πηγάζει από το γεγονός ότι οι αντίστοιχες του αργού πετρελαίου επηρεάζουν κατά περισσότερο από 53% την μέση τιμή της λιανικής ανά γαλόνι.

  • Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr
  • Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.
Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι