ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πρεμιέρα με το “καλάθι του νοικοκυριού”

Πρεμιέρα με το "καλάθι του νοικοκυριού", Όλγα Μαύρου
Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Από χθες το απόγευμα οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ ανακοίνωσαν στην πλατφόρμα e-katanalotis τα προϊόντα που επέλεξε η κάθε μία να βάλει στο “καλάθι του νοικοκυριού“, με τη δέσμευση από σήμερα το πρωί να τα διατηρεί σε χαμηλή τιμή για μια εβδομάδα, δηλαδή μέχρι και την επόμενη Τετάρτη. Το μέτρο είναι άγνωστο τι αποτελεσματικότητα θα έχει στην πράξη, καθώς όλα τα προϊόντα ξεκινούν με την τιμή που έχουν σήμερα (δηλαδή την ήδη κατά 30-50% αυξημένη τιμή σε σύγκριση με έξι μήνες πριν) και μπορούν σε μια εβδομάδα να την αλλάξουν.

Με δυο λόγια, τα σούπερ μάρκετ θα δίνουν νέο κατάλογο κάθε εβδομάδα για τουλάχιστον 51 είδη πρώτης ανάγκης σε χαμηλή τιμή, όμως θα έχουν το δικαίωμα κάθε Τετάρτη να τα αλλάζουν και να βάζουν στη θέση τους άλλες μάρκες, με διαφορετική τιμή εκκίνησης και άρα ακριβότερες. Όλες οι αλυσίδες για παράδειγμα, έχουν στα μακαρόνια Νο6 τιμή 0,62 ευρώ από 0,50 που ήταν μέχρι και ένα μήνα πριν σε πολλά από αυτά. Έχουν δηλαδή ως φθηνότερη τιμή, μια ήδη αυξημένη τιμή. Την επόμενη εβδομάδα θα μπορούν επίσης να αλλάξουν τη μάρκα με άλλην, που κι αυτό ως ελιγμός θα δίνει περιθώριο για αύξηση της τιμής πώλησης κι ας παραμένει το είδος στο “καλάθι” των βασικών αγαθών.

Δηλαδή η δέσμευση είναι να υπάρχει στο καλάθι ένας τύπος π.χ. αλευριού ή λαδιού, που για μια εβδομάδα δεν θα αλλάζει η τιμή του σημαντικά, όμως δεν υπάρχει καμία δέσμευση το ίδιο προϊόν να μείνει στο καλάθι για δύο μήνες και άρα η τιμή να μείνει σχετικά χαμηλή έστω και για ένα  δίμηνο. Από την άλλη, οι αλυσίδες, προκειμένου να κρατήσουν π.χ. το ηλιέλαιο του “καλαθιού” στα 3 ευρώ το λίτρο, θα αυξήσουν την τιμή σε όλα τα ηλιέλαιο που είναι εκτός καλαθιού και εν γένει ο πληθωρισμός θα ανεβάσει ανεμπόδιστος τις τιμές σε όλα τα είδη που σήμερα δεν είναι στο καλάθι, όμως θα μπουν σε αυτό ίσως σε τρεις μήνες με την νέα υψηλή πλέον τιμή τους.

Υπάρχει παράλληλα το εύλογο ερώτημα, τι ποιότητα αγοράζει ο καταναλωτής, όταν δίνει για κρέας 3 ευρώ το κιλό, αφού είναι γνωστό ότι στην αγορά δεν υπάρχει κρέας με λιγότερο από 9-12 ευρώ το κιλό. Σημειωτέον ότι στο καλάθι του νοικοκυριού δεν προβλέπεται να υπάρχει μοσχάρι, γιατί προφανώς δεν θεωρείται βασικό είδος. Οι μπριζόλες μοσχαριού εν τω μεταξύ έχουν φτάσει τα 15 ευρώ το κιλό.

  Τι διδάσκουν οι οικονομικές πολιτικές σε ΗΠΑ και Ευρώπη

Τα περισσότερα σούπερ μάρκετ έβαλαν δικά τους προϊόντα, δηλαδή της συγκεκριμένης αλυσίδας, και όχι μεγάλων εταιρειών ή “επώνυμα”, αλλά κάποια έβαλαν και επώνυμα. Το υπουργείο ελπίζει ότι “ρίχνοντας” τις τιμές στο “καλάθι”, ο ανταγωνισμός θα αναγκάσει και τις άλλες εταιρείες να ρίξουν τις τιμές, κάτι που μένει να αποδειχθεί στην πράξη. Παράλληλα, όμως, κάποια σούπερ μάρκετ σκέφτηκαν να βάλουν στο καλάθι πάνω από 51 προϊόντα και το υπουργείο αντέδρασε, γιατί με αυτό τον τρόπο –όπως εκτιμά ο Άδωνις Γεωργιάδης– δεν θα καταστεί δυνατόν να διατηρηθούν οι τιμές σχετικά χαμηλές για μεγάλο διάστημα.

Το υπουργείο Εμπορίου έχει παραδεχθεί ότι οι αυξήσεις θα συνεχιστούν σε όλα τα προϊόντα και ότι όσα μπαίνουν κάθε εβδομάδα στο καλάθι θα έχουν απλώς μικρότερη αύξηση από τα υπόλοιπα. Μπορείτε να δείτε τις τιμές που έχουν στα 51 προϊόντα που επέλεξαν οι εταιρείες Σκλαβενίτης, τα ΑΒ, και όποια άλλη αλυσίδα σας ενδιαφέρει.  Για να επιλέξετε αλυσίδα κάνετε κλικ στο “καλάθι νοικοκυριού” ή houshold basket και εν συνεχεία κάνετε κλικ στις αλυσίδες που εμφανίζονται. Για να συγκρίνετε όμως συγκεκριμένα προϊόντα θα πρέπει να ανοίξετε πολλά παράθυρα συγχρόνως, καθώς το e-katanalotis δεν κάνει τη σύγκριση που θέλει κάθε επισκέπτης αλλά μια βασική σε επώνυμα προϊόντα και μάλιστα όχι σε όλα.

Το θέμα είναι ότι η σελίδα έχει μεγάλη επισκεψιμότητα σήμερα, και ίσως δυσκολευτείτε να ανοίξετε πέντε-έξι παράθυρα και να τα διατηρήσετε ανοιχτά για να μπορέσετε να συγκρίνετε τιμές. Από την άλλη, όποιος έχει κουράγιο μπορεί να πάρει χαρτί και μολύβι και να γράφει τις τιμές των προϊόντων που τον ενδιαφέρουν στο καλάθι του άλφα σούπερ μάρκετ, και εν συνεχεία να κάνει κλικ στις άλλες αλυσίδες.

Ο υπουργός Ανάπτυξης ανακοίνωσε ότι θα έκανε σήμερα περιοδεία για να ελέγξει την εφαρμογή του μέτρου σε δέκα σούπερ μάρκετ, εισπράττοντας όμως τα ανάλογα σχόλια της αντιπολίτευσης για “έφοδο κατόπιν ραντεβού”.

Έντονες είναι οι αντιδράσεις και από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, όπως τα κρεοπωλεία, τα ιχθυοπωλεία και τα αρτοποιεία, καθώς θεωρούν ότι η κυβέρνηση δεν βοηθά να τεθεί υπό έλεγχο ο πληθωρισμός, αλλά περιορίζεται στο να σπονσονάρει τα σούπερ μάρκετ, αφήνοντας στη μοίρα τους τους άλλους επαγγελματίες αλλά και εν γένει ανενόχλητο τον πληθωρισμό.

  Τέσσερις δεκαετίες με μονοτονικό

  • Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr
  • Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.
Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι