ΘΕΜΑ

Θα πούμε το ψωμί-ψωμάκι με τις νέες ανατιμήσεις

Το market pass προσωρινά παραμένει, οι επιδοτήσεις για το ρεύμα φεύγουν, Όλγα Μαύρου

Καταστάσεις που θα είναι χειρότερες, μόνον σε σύγκριση με την Ελλάδα του 1947, αναμένεται να περάσει μεγάλη μερίδα του πληθυσμού, καθώς έρχονται νέες ανατιμήσεις σε εκατοντάδες προϊόντα, παρότι αυτά έχουν ήδη ανατιμηθεί κατά 30% ή και 50% σε σύγκριση με πέρσι. Στις ανατιμήσεις στην ηλεκτρική ενέργεια, το φυσικό αέριο, στην βενζίνη, αλλά και στην παροχή υπηρεσιών, θα προστεθούν και ανατιμήσεις σε πάνω από 800 αγαθά.

Στις μέχρι τώρα σταδιακές ανατιμήσεις που αθροίστηκαν σε αυτά κατά μέσο όρο στο 30%, θα προστεθούν τώρα και οι επερχόμενες, της τάξης του 10%-30%, παρότι πολλά είδη είναι γνωστό ότι δεν επηρεάζονται ιδιαίτερα από την τιμή της ενέργειας, ή πάντως δεν επηρεάζονται σε τέτοιο βαθμό, ώστε να δικαιολογούνται ανατιμήσεις αυτής της τάξης: Το ψωμί έχει ήδη ακριβύνει κατά 20%, το κρέας κατά 17%, τα γαλακτοκομικά και τα αυγά κατά 18%, τα έλαια και τα λίπη κατά 25,5%, καφές, κακάο και τσάι κατά 13%. Τώρα αναμένονται άμεσα νέες αυξήσεις.

Οι εταιρείες έχουν στείλει ήδη στα σουπερμάρκετ τις λίστες με τα προϊόντα που θα έχουν ανατιμήσεις, επικαλούμενες την αύξηση του κόστους παραγωγής. Εν τω μεταξύ, πολλές από αυτές έχουν αλλάξει συσκευασίες και προσφέρουν στην ίδια ή και σε αυξημένη τιμή το προϊόν τους, παρότι αυτό πλέον περιέχεται σε μικρότερη ποσότητα. Ο νόμος δεν απαγορεύει να μειώνεται η ποσότητα του προϊόντος στη συσκευασία, όταν είναι σαφές πόσα γραμμάρια περιέχονται στο νέο “περιτύλιγμα”.

Κάποιες εταιρίες έχουν κάνει και αυξήσεις, επικαλούμενες ότι έχει υψηλότερο κόστος η νέα συσκευασία τους. Μειώσεις παρατηρούνται σε προϊόντα ζύμης, όπως π.χ. στα κρουασάν, ή σε ορισμένα γιαούρτια και τσιπς. Επίσης η φραντζόλα του ψωμιού, που έχει βάρος 350 γραμμάρια, έφθασε το 1,30 σε κάποια σουπερμάρκετ, ενώ στους συνοικιακούς φούρνους κανείς δεν ζυγίζει να δει αν η φραντζόλα του είναι όντως βάρους 350 γραμμαρίων (πολλοί μάλιστα πιστεύουν ότι με το 1 ευρώ ή τα 0.90 ευρώ παίρνουν μισόκιλο).

Διαδικτυακά ψώνια κάνουν οι Έλληνες

Ανεξαρτήτως συσκευασίας, αναμένονται άμεσα αυξήσεις στα αυγά, που έκαναν μόλις 10 λεπτά το ένα και έφθασαν τα 20 λεπτά, δηλαδή αύξηση της τάξης του 100%. Τώρα θα “πάρουν πάνω” άλλο ένα 10%, όπως και τα απορρυπαντικά (ίσως και 12% ή 15% αυτά), τα κατεψυγμένα λαχανικά (άλλο ένα 10% πάνω από μέσα Οκτώβρη) και τα κατεψυγμένα λαχανικά, αλλά και οι πάνες. Οι τελευταίες μπορεί να ανατιμηθούν μέσα στο Νοέμβρη κατά 21%. Επίσης 10% θα πάρει και το ήδη ακριβό ελαιόλαδο, όπως και οι κονσέρβες.

Μέσα στο Νοέμβρη αναμένεται να πάρουν 30% πάνω και τα τυροκομικά, που ήδη έχουν ακριβύνει πολύ. Η φέτα αναμένεται να φτάσει τα 15 ευρώ! Κατά περίπου 7% θα ανατιμηθεί και το κρέας, που ήδη έχει πάρει μέσα σε λίγους μήνες 30%. Ουσιαστικά το Νοέμβρη, το κρέας θα είναι 50% ακριβότερο σε σύγκριση με το 2021, με απλησίαστο κυρίως το αρνί και το μοσχάρι. Το ψωμί θα πλησιάσει πλέον το 1,5 ευρώ η φραντζόλα, δηλαδή τα 4,3 το κιλό.

Πολύς κόσμος πλέον ψωνίζει κάποια προϊόντα διαδικτυακά, για να βρίσκει καλύτερες τιμές και παίρνει μεγαλύτερες ποσότητες για να μην επιβαρύνεται πολύ με τα έξοδα μεταφοράς, ή πηγαίνει και τα παίρνει ο ίδιος από τις εταιρίες παραγωγής. «Παίρνω τις πάνες από το διαδίκτυο, επειδή βρίσκω φθηνότερες», είπε στο SLpress ένας πατέρας βρέφους και πρόσθεσε ότι το ίδιο έκανε και με μια πρίζα-μετρητή. «Την πουλούσαν 20 και 30 ευρώ τα μαγαζιά, την βρήκα στο διαδίκτυο 12 και πήγα και την πήρα. Έκαψα ένα ευρώ βενζίνη και έχασα δύο ώρες, και την πλήρωσα 13 στην ουσία, όμως δεν έδωσα εικοσάρικα και τριαντάρια που ζητούσαν οι άλλοι για το ίδιο προϊόν».

Μια ηλικιωμένη κυρία είπε στο SLpress ότι χρειάζεται διάφορα βότανα, χαμομήλι, μολόχα, ευκάλυπτο κ.λπ. «Βάζω το γιο μου και τα παραγγέλλει στο ιντερνέτ, έχουν την μισή τιμή. Το ίδιο έκανα πέρσι και με τις μάσκες», μας είπε. Όμως υπάρχει δυσχέρεια εν γένει, καθώς σε πολλά προϊόντα το διαδίκτυο δεν αποτελεί λύση. Τα συνοικιακά κρεοπωλεία για παράδειγμα, δεν φέρνουν πια μοσχάρι με κόκκαλο ή μοσχαρίσια μπριζόλα, παρά μόνον μια φορά το μήνα, επειδή, όπως είπε ένας επαγγελματίας στο SLpress «ο κόσμος δεν μπορεί να δώσει 15 ευρώ το κιλό».  Ο ίδιος είπε ότι θα αρχίσει να φέρνει “ακριβό κρέας”, όταν μπει για τα καλά ο χειμώνας.

Η λερναία ύδρα της κερδοσκοπίας

Και υπάρχει και η λερναία ύδρα της κερδοσκοπίας με αυξήσεις που δεν έχουν καμία αιτιολογία. Για παράδειγμα παυσίπονο του ενός ευρώ πήγε στα δύο ευρώ, δηλαδή αύξηση τιμής κατά 100% και άλλα φαρμακευτικά σκευάσματα αυξήθηκαν κατά 15% έως 25%, παρότι οι φαρμακευτικές εταιρείες συσσώρευσαν μεγάλα κέρδη κατά την πανδημία. Όμως στην αγορά κυριαρχεί το σκεφτικό ότι “αφού ακρίβυναν όλα, ευκαιρία να ακριβύνω και το δικό μου”! Έτσι για παράδειγμα οι καλαμωτές, δηλαδή καλαμάκια από την Κίνα δεμένα με συρματάκι του μισού χιλιοστού, που πωλούνταν πέντε-εννιά ευρώ τα τρία μέτρα, τώρα πωλούνται 18.

Τα μεταφορικά όμως δεν έχουν τετραπλασιαστεί, ούτε τετραπλασιάσθηκαν… τα ημερομίσθια των Κινέζων και Ινδών εργατών γης. Και οι έμποροι καυσόξυλων διπλασίασαν τις τιμές τους ευκαιρίας δοθείσης, αυτά δηλαδή που πωλούνται τώρα 200 ευρώ αντί για 110, παρότι κόπηκαν προτού επηρεάσει τις τιμές στα μεταφορικά και στην ενέργεια ο πόλεμος στην Ουκρανία. Και ασφαλώς δεν διπλασιάστηκαν τα μεροκάματα των ξυλοκόπων! Πολύς κόσμος πλέον κόβει μόνος του ξύλα όπου βρει, για να έχει για του χρόνου, καθώς τα υγρά φρεσκοκομμένα ξύλα δεν προσφέρονται για άμεση χρήση.

Το υπουργείο Ανάπτυξης υποστηρίζει ότι κάνει συνεχείς ελέγχους για την πρακτική προώθησης μικρότερων συσκευασιών και ποσοτήτων προϊόντος. Συγκεκριμένα ζήτησε από τα σουπερμάρκετ να υποβάλλουν στοιχεία για προϊόντα που διατίθενται με νέους κωδικούς σε μικρότερες συσκευασίες ή περιλαμβάνουν λιγότερη ποσότητα και εάν διατηρούν τον Σεπτέμβριο του 2022 σταθερές τιμές ή έχουν προχωρήσει σε ανατίμηση σε σχέση με την τιμή που είχε ο αντίστοιχος κωδικός τον Αύγουστο του 2021. Σχεδόν κανένα σουπερμάρκετ δεν μπόρεσε να δώσει την λίστα αυτή εντός της προθεσμίας που είχε θέσει το υπουργείο Ανάπτυξης. Παράλληλα διαπιστώνεται ότι η επιδότηση ενέργειας προς τις επιχειρήσεις, τελικά δεν περνάει στον καταναλωτή, αλλά την καρπώνεται ο επιχειρηματίας.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι