Thomas Cook: Τα απόνερα μιας προαναγγελθείσας χρεοκοπίας

Νεφέλη Λυγερού
559
Thomas Cook: Τα απόνερα μιας προαναγγελθείσας χρεοκοπίας, Νεφέλη Λυγερού

Η κατάρρευση της εταιρείας Thomas Cook ήταν λίγο ως πολύ αναμενόμενη για ένα έμπειρο μάτι. Τα βάσανα της εταιρείας, άλλωστε, μετράνε ήδη αρκετά χρόνια. Το 2011, η μετοχή της βούλιαξε έως 70%, μετά την ανακοίνωση ότι διεξάγει συνομιλίες με τις τράπεζες σχετικά με αίτημά της για λήψη νέου δανείου. Το 2018, οι οικονομικοί της ισολογισμοί άρχισαν να εμφανίζουν ζημίες και τα χρέη της να εκτοξεύονται.

Αχίλλειος πτέρνα της εταιρείας αποδείχθηκε το γεγονός ότι συνεχίζει να ακολουθεί ένα πεπερασμένο οικονομικό μοντέλο. Βασιζόταν, δηλαδή, σε πολλά ταξιδιωτικά γραφεία διασκορπισμένα σε κεντρικές οδούς, χωρίς να έχει επενδύσει στο Διαδίκτυο, ούτε να προσφέρει κάποιες σημαντικές προσφορές μέσω αυτού. Παρ’ όλα αυτά, όταν οι πιστώτριες τράπεζες RBS, Barclays και Lloyds αποφάσισαν μέσα στο Σαββατοκύριακο που μας πέρασε να  τραβήξουν την πρίζα, μπήκε ταφόπλακα σε μία επιχείρηση 178 ετών.

Έτσι, 22.000 υπάλληλοι παγκοσμίως καταδικάστηκαν να αναμετρηθούν με το τέρας της ανεργίας. Εξάλλου, επρόκειτο για έναν τουριστικό κολοσσό, υπό τον έλεγχο του οποίου λειτουργούσαν ξενοδοχεία, τουριστικά θέρετρα, αεροπορικές εταιρείες και κρουαζιερόπλοια. Οι πελάτες της ετησίως ήταν 19.000.000 από 16 χώρες και ο κύκλος εργασιών ανερχόταν στα 9,6 δισ. στερλίνες. Τη στιγμή της κατάρρευσης, 600.000 τουρίστες πελάτες της Thomas Cook βρίσκονται στο εξωτερικό, περιλαμβανομένων και των 150.000 Βρετανών έχουν πληρώσει και ετοιμάζονταν να αναχωρήσουν για τις διακοπές τους.

Η εταιρεία αναγκάστηκε να ζητήσει τη συνδρομή της βρετανικής κυβέρνησης, ώστε να επιστρέψουν όλοι οι Βρετανοί στην πατρίδα τους. Πρόκειται για μία επιχείρηση που ονομάστηκε “σχέδιο επαναπατρισμού” και αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις πρώτες ημέρες του Οκτωβρίου. Το έχει αναλάβει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, κινητοποιώντας στόλο αεροσκαφών.

Λειτουργεί, μάλιστα, ειδική ιστοσελίδα (thomascook.caa.co.uk), όπου οι τουρίστες θα μπορούν να βρουν πληροφορίες για τις πτήσεις επιστροφής τους. Το βρετανικό υπουργείο Μεταφορών ανακοίνωσε πως πρόκειται για τη «μεγαλύτερη επιχείρηση επαναπατρισμού πολιτών σε καιρό ειρήνης», ενώ υπολόγισε ότι θα στοιχίσει περί στα 100 εκατομμύρια στερλίνες.

Στη Γερμανία και σε άλλες εμπλεκόμενες χώρες, τις επιχειρήσεις επαναπατρισμού θα αναλάβουν οι ασφαλιστικές εταιρείες. Πανικός έχει επικρατήσει πάντως και σε όλα τα συνεργαζόμενα με την εταιρεία ξενοδοχεία ανά τον κόσμο. Τί και αν η Thomas Cook τους διαβεβαίωσε ότι θα πληρωθούν...

Το χειρότερο πράγμα μετά Brexit

Τα βρετανικά Μίντια χαρακτηρίζουν την πτώχευση της εταιρείας ως το χειρότερο πράγμα που έχει συμβεί πριν το Brexit, ενώ η υπόθεση έχει ήδη μετατραπεί σε πολιτικό παιχνίδι. Ο Μπόρις Τζόνσον διερωτήθηκε αν δίδονται τελικά τα κατάλληλα κίνητρα στους διευθυντές εταιρειών, ώστε να αποφεύγουν τη χρεοκοπία. Ο Τζέρεμι Κόρμπιν ανέφερε πως η κυβέρνηση θα έπρεπε να είχε ήδη διασώσει την εταιρεία.

Σύμφωνα με πληροφορίες που είδαν την δημοσιότητα, η εταιρεία είχε τις προηγούμενες εβδομάδες υποβάλει αίτημα για παροχή δανείου ύψους περίπου 150 εκατομμυρίων στερλινών. «Η διάσωσή της εταιρείας θα έθετε έναν ηθικό κίνδυνο στην περίπτωση μελλοντικών τέτοιων εμπορικών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες», απάντησε ο Βρετανός πρωθυπουργός.

Τα απόνερα της χρεοκοπίας της Thomas Cook επηρεάζουν και την Τουρκία. Σε 700.000 ανέρχονται οι τουρίστες που μπορεί να χάσει σε ετήσια βάση η γείτονα χώρα, μετά την κατάρρευση του βρετανικού ταξιδιωτικού ομίλου. Ο επικεφαλής της ομοσπονδίας ξενοδόχων της Τουρκίας TUROFED Οσμάν Αγίκ δήλωσε ότι η εκτίμηση βασίζεται στον αριθμό των τουριστών που έχει επισκεφτεί την Τουρκία με την Thomas Cook τα τελευταία χρόνια.

Ο γαλλικός οργανισμός Entreprises de Voyage ανακοίνωσε ότι η χρεοκοπία της Thomas Cook μπορεί να επηρεάσει περίπου 10.000 Γάλλους τουρίστες. Η νορβηγική θυγατρική Ving ανέφερε σε ανακοίνωση της ότι υπάρχουν 8.685 Νορβηγοί στα πακέτα της. Η σουηδική μονάδα Ving ανέφερε ότι ο αριθμός των Σουηδών επιβατών που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στο εξωτερικό ανέρχεται σε 16.956.

Σύμφωνα με τα βρετανικά μέσα ενημέρωσης, πάντως, υπάρχει ήδη ενδιαφέρον για την εξαγορά της εταιρείας. Αν και όλα παραμένουν ακόμη ρευστά, αναδεικνύεται και ποιοι επωφελήθηκαν από την κατάρρευσή της. Οι μέχρι σήμερα ανταγωνιστές της μακροβιότερης τουριστικής επιχείρησης στη Βρετανία, βλέπουν ώθηση στα δικά τους επιχειρηματικά κέρδη.

Η Tui είδε την τιμή της μετοχής της να κερδίζει χθες περισσότερο από 6% στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου, ενώ η αεροπορική EasyJet κατέγραψε κέρδη 5%. Όπως και να έχει, η πτώση του τουριστικού αυτού γίγαντα αλλάζει τον χάρτη του τουρισμού σε ολόκληρο τον κόσμο.

  • Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr
  • Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.