ΑΠΟΨΗ

Τι λένε οι αριθμοί για την φορολογική πολιτική ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ

Τι λένε οι αριθμοί για την φορολογική πολιτική ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ

Παραμονές εκλογών γίνεται πολλή συζήτηση για τα φορολογικά βάρη και τις ελαφρύνσεις των προγραμμάτων των κομμάτων. Η ΝΔ διατείνεται ότι έχει εισαγάγει στην οικονομική της ατζέντα ένα μεγάλο σύνολο φορολογικών ελαφρύνσεων, ενώ από την άλλη κατηγορεί τον ΣΥΡΙΖΑ για μη φιλική προς τον φορολογούμενο πολίτη πολιτική! Η επικοινωνιακή πολιτική, όμως, σταματά εκεί όπου αρχίζουν οι αριθμοί.

Προτού προβούμε σε μια συγκριτική παράθεση των πολιτικών ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ σημειώνεται το εξής: Επί ΣΥΡΙΖΑ (2015-19) επιβλήθηκαν φόροι, ιδίως έμμεσοι, που απέφεραν στο κράτος  5,5 δισ. ευρώ σε πέντε χρόνια. Από την άλλη, το αποτέλεσμα των πρόσθετων φόρων, λόγω επιβολής του αμείωτου ΦΠΑ στις αυξημένες τιμές προϊόντων εξαιτίας του πληθωρισμού για το 2022, ήταν 4,5 δισ. ευρώ σε μια χρονιά!

Η πρόταξη της διαφοράς του ενός δισ. ευρώ στο πλαίσιο οποιασδήποτε σύγκρισης πενταετίας και έτους θεωρείται κακότεχνη αν όχι υπερβολική. Να υπενθυμίσουμε ότι η πολιτική 2015-19 άφησε ένα κρατικό ταμείο 30 δισ. ευρώ (και 7 δισ. στα Ταμεία και Οργανισμούς) παραλαμβάνοντας το 2015 ένα άλλο της τάξης του 1,6 δισ. ευρώ και όχι 2,6 δισ. όπως ισχυρίζεται ο κ Σταϊκούρας (με 2,4 δισ. ευρώ στα Ταμεία και Οργανισμούς). Με τα 37 δισ. ευρώ ταμείο μια αναδιανεμητική πολιτική μετά το 2019 μπορούσε κάλλιστα να επιστρέψει στους φορολογούμενους μεγάλο μέρος των απωλειών του εισοδήματος τους λόγω των φόρων που επιβλήθηκαν κατά την περίοδο 2015-19.

Ως προς τις πρόσφατες εξελίξεις, εδώ σημειώνεται ότι ο εκτροχιασμός του κρατικού προϋπολογισμού στο σκέλος των δαπανών για το 2022 ήταν γύρω στα 6,5 δισ. ευρώ, ενώ το κρατικό χρέος έχει εκτοξευθεί στα 400 δισ. ευρώ ακολουθώντας το ιδιωτικό χρέος που ανέρχεται σε 380 δισ. ευρώ ενώ επισήμως στα 256 δισ. ευρώ. Και το όλο προφίλ κλείνει με το εκρηκτικό έλλειμμα των εμπορικών μας σχέσεων με το εξωτερικό (ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών) που ανέρχεται στα 20 δισ. ετησίως το 2022, όταν το 2019 ήταν της τάξης των 2,7 δισ. ευρώ.

Όταν οι όποιες φορολογικές απαλλαγές συνοδεύονται από επιδείνωση του δημόσιου χρέους όπως και πολλών οικονομικών μεγεθών μιας χώρας, τότε αυτή τάση προκαλεί προσδοκίες για μελλοντικούς φόρους και ανεπιθύμητες για το πραγματικό εισόδημα των πολιτών εξελίξεις.

Η σύγκριση των δύο προγραμμάτων

Ακολουθεί συγκριτική παρουσίαση των δυο προγραμμάτων-φορολογικών ελαφρύνσεων των δυο κομμάτων από όπου προκύπτει ότι οι φορολογικές απαλλαγές του ΣΥΡΙΖΑ, πιο οριζόντιες δίνοντας έμφαση στα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα, είναι ανταγωνιστικές της ΝΔ οι οποίες δείχνουν, εκτός των άλλων, μια εύνοια προς τα υψηλά εισοδήματα.

Τέλος, μειώθηκε ο ΦΠΑ κατά 30% στα πέντε ανατολικά νησιά του Αιγαίου (Λέσβο, Χίο, Σάμο, Κω, Λέρο). Το μέτρο αυτό υπήρχε επί ΣΥΡΙΖΑ και το συνέχισε η ΝΔ, η οποία μείωσε τον ΦΠΑ στην εστίαση στο 13%. Η πρόταση ΣΥΡΙΖΑ ήταν να μειωθεί ο ΦΠΑ στο 11%.

Οι προτάσεις για μειώσεις φόρων του ΣΥΡΙΖΑ είχαν, όπως ήδη τονίστηκε, έναν πιο οριζόντιο χαρακτήρα ιδίως στο ΦΠΑ που αφορά τα τρόφιμα, ενώ της ΝΔ είχαν πιο επιλεκτικό χαρακτήρα. Επί διακυβέρνησης της ΝΔ έγιναν και άλλες μειώσεις (15 μειώσεις με μικρές όμως αποδόσεις), ενώ αντίστοιχες και παράλληλες προτάσεις για μειώσεις υπάρχουν και στο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ ( όπως, λόγου χάριν για το μεταφορικό ισοδύναμο – Μείωση φόρου στους συνεταιρισμένους αγρότες από 13% στο 11% – Αύξηση του ποσοστού των αποσβέσεων από το 100 % στο 150 %).

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι