Ραχήλ Μακρή: Το “αντράκι” από την Κοζάνη

Νεφέλη Λυγερού
10

«Πρέπει να είσαι ο εαυτός σου και όχι αυτός που θέλουν οι άλλοι» συνήθιζε να λέει ο Νίτσε. Την ατάκα αυτή θα μπορούσε να συναντήσει στον προσωπικό λογαριασμό της Ραχήλ Μακρή στο Facebook. Εκεί που δεν διστάζει να καταφερθεί εναντίον συναδέλφων της από τον ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και να αφιερώσει στους διαδικτυακούς φίλους της βαρύγδουπες ατάκες και δημοφιλή τραγούδια, όπως το Alexander the Great των Iron Maiden.

Το ανατρεπτικό της στυλ, άλλωστε, ήταν και το διαβατήριό της για να εισέλθει σ' έναν κόσμο, τον οποίο για πολλά χρόνια παρατηρούσε από μακριά. Δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που προσγειώθηκε σαν κομήτης στην πολιτική σκηνή. Από τότε μέχρι σήμερα, όμως, έχει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο καταφέρει να στρέφει προς το μέρος της τους προβολείς της δημοσιότητας.

Η ίδια έχει παραδεχθεί πως έψαχνε μία προσωπική διέξοδο όταν εργαζόταν στο υπουργείο Ανάπτυξης. Ακόμα και πιο πριν, όταν εργαζόταν σε μία πολυεθνική με βασικό μισθό, χωρίς δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα. Την ευκαιρία για τη Ραχήλ την έφερε η κρίση. Οι ΑΝΕΛ είναι προϊόν των τεκτονικών αλλαγών στο πολιτικό σύστημα. Το Μνημόνιο δεν ανέδειξε μόνο τον εκρηκτικό και τολμηρό βουλευτή της ΝΔ Πάνο Καμμένο σε πολιτικό αρχηγό. Μετέτρεψε εν μία νυκτί και μία γυναίκα της διπλανής πόρτας σε ιδιότυπη πολιτική σταρ.

Η Μακρή που κάποτε έλεγε πως «δεν υπάρχει Βουλή, δεν υπάρχει κοινοβουλευτική δημοκρατία», σήμερα είναι βουλευτής της συμπολίτευσης και μέρος αυτού που έλεγε πως δεν υπάρχει. Το ενδιαφέρον είναι πως δεν πρόκειται για κλασική περίπτωση ενός ατόμου που ανέβηκε επίπεδο και ξέχασε την παλιά της ταυτότητα. Πιο ακριβές είναι ότι αυτή η αντίφαση παιδεύει τη Ραχήλ και σε αρκετές περιπτώσεις επικαθορίζει τη συμπεριφορά της.

Είναι, εξάλλου, εξοικειωμένη με τις αντιφάσεις. Η ίδια δηλώνει πως συνειδητά είναι χωρισμένη στα δύο: για τα πατριωτικά προς τα δεξιά, για τα κοινωνικά εντελώς προς τα αριστερά! Τόσο αριστερά που δεν μπορεί να κρύψει ένα είδος ταξικού θυμού, ο οποίος συχνά χρωματίζει τη στάση της. Τελευταίο κρούσμα η στάση της κατά τη διάρκεια της περιβόητης συνεδρίασης της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής για τον διορισμό της νέας διοίκησης της ΕΡΤ.

Σ’ αυτή τη συνεδρίαση, η βουλευτής Κοζάνης έδωσε ρεσιτάλ. Συναγωνίστηκε σε ειρωνεία και επιθετικότητα την πρόεδρο της Βουλής και στενή φίλη της Ζωή Κωνσταντοπούλου. Μετά από ανακριτικές ερωτήσεις, μπηχτές και εξονυχιστική εξέταση των υποψηφίων που θύμισε Ιερά Εξέταση, εναντιώθηκε στον διορισμό του Λάμπη Ταγματάρχη στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, αλλά και σε αυτόν της Έλλης Παπακωνσταντίνου ως μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου. Γνωμοδότησε αρνητικά για την Παπακωνσταντίνου, επειδή, όπως ανέφερε, δεν βεβαιώθηκε πως δεν υπάρχει συγγενική σχέση μεταξύ της ίδιας και του Ταγματάρχη, παρά τις διαβεβαιώσεις της πρώτης.

Η Ραχήλ γνώριζε ότι την επόμενη ημέρα το όνομά της θα φιγουράρει δίπλα σε χαρακτηρισμούς όπως «ανισόρροπη», «υστερική», «εσωκομματική βόμβα». Μοιάζει να μην την νοιάζει. Δεν είναι η πρώτη φορά, άλλωστε, που  διαφοροποιείται από την κομματική γραμμή. Όπως δεν ξεδίψασε όταν πάλευε με το ΑΣΕΠ για να εξασφαλίσει μία θέση στον όχι και τόσο ζεστό ήλιο του δημοσίου, έτσι και το "μαγαζί" των Ανεξαρτήτων Ελλήνων της φάνηκε μικρό, ή η ίδια είναι πολύ ατίθαση για να προσαρμοσθεί.

Ο πρώην αγαπημένος πρόεδρος Πάνος Καμμένος, που την αποκαλούσε χιουμοριστικά "κομάντο" και ήταν ο πολιτικός της μέντορας, εκείνος που δεν δίσταζε να τα βάλει με τα θηρία, έγινε ξαφνικά ένας ξένος. Ίσως, επειδή η ίδια δεν τα πηγαίνει καλά με την κομματική πειθαρχία. Όπως έχει η ίδια δηλώσει ειρωνικά, «πρέπει όλοι να είμαστε μαντρωμένοι στο μαντρί. Να ακολουθούμε σαν πρόβατα τον αρχηγό. Εσωτερική δημοκρατία Μπανανίας».

Η Μακρή τυποποιήθηκε σαν «το λαϊκό παιδί που τα λέει έξω από τα δόντια» από τις πρώτες τηλεοπτικές εμφανίσεις και δηλώσεις της. Η ταπεινή καταγωγή της, οι δυσκολίες και οι σφαλιάρες που την έχει κεράσει η ζωή την κάνουν συμπαθή σ' ένα μέρος των πολιτών. «Το μόνο που μου άφησε ο πατέρας μου ήταν δυο λέξεις: τιμιότητα και αξιοπρέπεια. Τίποτα το υλικό. Γιατί είναι προλετάριος. Γιατί ήταν τεχνικός εργάτης στη ΔΕΗ. Γιατί ο αδελφός μου ήταν φαντάρος. Και γιατί η μάνα μου αναγκάστηκε να δουλέψει ως πωλήτρια», έχει εξομολογηθεί.

Οι υποστηρικτές της έχουν να λένε για το τσαγανό της Ραχήλ, για το γεγονός πως δεν μασάει. Η ίδια φαίνεται να έχει συναίσθηση του προφίλ που έχει καλλιεργήσει και επιβάλει για τον εαυτό της. Το εκμεταλλεύεται, άλλωστε, στο μέγιστο. «Ανεξάρτητη, αντράκι, τσαμπουκαλού», είναι κάποιες από τις λέξεις που αγαπάει να χρησιμοποιεί στις πιο προσωπικές συνεντεύξεις της.

Η αλήθεια είναι ότι σχεδόν κάθε φορά που η Μακρή μιλάει δημόσια προκαλεί αντιδράσεις. Η ίδια παραμένει "γυαλί". Τίποτα δεν φαίνεται να την αγγίζει, τίποτα δεν κολλάει πάνω της. «Με έχουν βάλει στόχο. Δεν μπορούν να χωνέψουν ότι μια γυναίκα από το πουθενά κατάφερε να εκλέγεται και να υπερασπίζεται το δίκιο του ελληνικού λαού». Ο λόγος της είναι πολύ μακριά από τον ξύλινο, πολιτικά ορθό και κατά κανόνα στείρο λόγο που κυριαρχεί στο Κοινοβούλιο. Ο δικός της λόγος είναι άμεσος, κατανοητός και ευθύβολος, συχνά διανθισμένος με μεγαλοστομίες: «Μια γυναίκα χωρίς τζάκι, χορηγούς και νταβατζήδες. Είμαι ένας άνθρωπος από τη σάρκα του απλού λαού».

Η Ραχήλ δεν χάνει ευκαιρία να τα “χώσει” στα συμφέροντα. Κατά τη διάρκεια εκπομπής του MEGA δεν δίστασε να υπενθυμίσει στους εμβρόντητους παρουσιαστές ότι έχει στείλει το MEGA δύο φορές στον εισαγγελέα, επειδή χρωστάει πάνω από ένα εκατ. ευρώ στο δημόσιο.

Η βουλευτής Κοζάνης έχει, όμως, και την ανάλαφρη πλευρά της, χωρίς ποτέ να εξαφανίζεται το "αντράκι" που κρύβει μέσα της. Λατρεύει την ταχύτητα, βλέπει φανατικά φόρμουλα και είναι Παναθηναϊκός. Πιστεύει στον Θεό και συνδυάζει τον ποιητή Καρυωτάκη με τον λαϊκό τραγουδιστή Παντελίδη! Λατρεύει τον άντρα της, αν και έχει ξεκαθαρίσει πολλάκις ότι είναι Δίδυμος στο ζώδιο και ως εκ τούτου δεν ανέχεται να της επιβάλει τα θέλω του.

Το κέφι το έχει στο τσεπάκι της. Οι κάμερες, άλλωστε, την έχουν συλλάβει πολλές φορές πάνω σε καρέκλες και τραπέζια να λικνίζεται υπό τον ήχο λαϊκών ασμάτων. Έτσι όπως διασκεδάζει, έτσι όπως θυμώνει, όμως, έτσι και δακρύζει. Η επιστροφή της στο Ραδιομέγαρο της Αγίας Παρασκευής την συγκίνησε με αποτέλεσμα να βάλει τα κλάματα και να αγκαλιάζεται με κάποιους από τους εργαζομένους. Η ατάκα, μάλιστα, μίας εργαζόμενης που φώναξε «αυτή είναι η αγωνίστρια, αυτή ανέβαινε στα κάγκελα» την έκανε να ξεσπάσει σε λυγμούς.

Τα κάγκελα της ΕΡΤ ήταν, άλλωστε, και ο χώρος που γεννήθηκε η στενή φιλία που ενώνει τη βουλευτή της Κοζάνης με τη Ζωή Κωνσταντοπούλου. Η Ραχήλ την έχει χαρακτηρίσει «αδελφή της» και έχει μιλήσει με θαυμασμό για το ήθος και τον χαρακτήρα της. Πρόσφατα, μάλιστα, έσπευσε να την υπερασπιστεί με αφορμή το περιστατικό με τον αστυνομικό διευθυντή έξω από τη Βουλή. «Η Δημοκρατία πανικοβάλει μόνο όσους την αντιμάχονται. Η Δημοκρατία ασκεί έλεγχο και απαιτεί την εφαρμογή της νομιμότητας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η ενέργεια της Προέδρου της Βουλής», ήταν μόνο η αρχή ενός μακροσκελούς κειμένου.

Η Ραχήλ έχει αναφερθεί και στους επικριτές της προέδρου εντός της Βουλής. «Αν συνεχίσουν όλοι αυτοί οι τσαμπουκάδες, το κανάλι της Βουλής θεωρώ πως θα έρθει πρώτο σε τηλεθέαση. Θα προτείνω στην Κωνσταντοπούλου, ως πρόεδρος του Κοινοβουλίου που είναι, να εισηγηθεί να βάλουν και διαφημίσεις μπας και βγάλουν κανένα φράγκο να πληρώσουμε καμια υποχρέωση».

Η εκκεντρική βουλευτής φαίνεται να συμπαθεί τους ομοίους της. Εκτός από την φιλία της με την πρόεδρο της Βουλής έχει εκφράσει και τη συμπάθειά της προς τον Γιάννη Βαρουφάκη, λόγω του αντισυμβατικού χαρακτήρα του. Αντισυμβατικά είναι, άλλωστε, και τα διάφορα καμώματά της. Είτε πρόκειται για τις τηλεοπτικές της μονομαχίες, είτε για τη φωτογράφισή της σε lifestyle περιοδικό, είτε για το τατουάζ με τη σπαρτιάτικη περικεφαλαία της αρχαιότητας και με το “Λ” των Λακεδαιμονίων.

Το μόνο που δεν μπορεί κανείς να της αμφισβητήσει είναι πως η Ραχήλ Μακρή είναι διαφορετική. Ακόμα και οι ενδυματολογικές της επιλογές ταιριάζουν με την εικόνα ενός κοριτσιού που οι περισσότεροι δυσκολεύονται να ταξινομήσουν. Στην ψηφοφορία για το δεύτερο Μνημόνιο, φορώντας τζιν παντελόνι, σηκώθηκε όρθια και ύψωσε το μαντίλι των Ανεξαρτήτων Ελλήνων, το οποίο έγραφε το ηρωικό “όχι”. Με την ίδια άνεση κυκλοφορεί πια με ταγιεράκια και δεκάποντα τακούνια, προειδοποιώντας προς κάθε κατεύθυνση ότι κανένας Τσίπρας δεν θα σταθεί εμπόδιο στην ανεξαρτησία της!

Η αλήθεια είναι πως δεν χρειάσθηκε πολύς καιρός από τότε που Αλέξης Τσίπρας αποφάσισε να την συμπεριλάβει στους συνδυασμούς του κόμματός του για να συνειδητοποιήσει πως η Ραχήλ Μακρή δεν θα ήταν μία εύκολα διαχειρίσιμη περίπτωση. Ο ΣΥΡΙΖΑ, όμως, διακρίνεται για τη μεγάλη πολιτική βιοποικιλότητά του. Από αυτή την άποψη, η sui generis βουλευτής Κοζάνης ήρθε να την εμπλουτίσει…

  • Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr
  • Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.