ΣΙΝΕΜΑ

“Hit Man”: Μία περιπέτεια με ιδιόμορφη ισορροπία

"Hit Man": Μία περιπέτεια με ιδιόμορφη ισορροπία, Φίλιππος Χατζίκος

Hit Man | 2023 | 113’ | ΗΠΑ | Περιπέτεια | Spentzos

Ο Γκάρι Τζόνσον είναι ο πιο περιζήτητος hit man (επαγγελματίας δολοφόνος) στη Νέα Ορλεάνη. Για τους πελάτες του, είναι σαν βγαλμένος από ταινία: ένας άνδρας εκτελεστής. Αλλά αν τον πληρώσετε για να ξεφορτωθεί έναν σύζυγο ή ένα αφεντικό, καλύτερα να προσέχετε -γιατί δουλεύει για τους αστυνομικούς. Όταν σπάει το πρωτόκολλο για να βοηθήσει μια απελπισμένη γυναίκα που προσπαθεί να ξεφύγει από τον κακοποιητικό σύντροφό της, βρίσκει τον εαυτό του να γίνεται ένα από τα ψεύτικα πρόσωπα του, ερωτεύεται τη γυναίκα και φλερτάρει με την ιδέα να γίνει ο ίδιος εγκληματίας.

Το Hit Man έχει στο κέντρο του μια απίθανη αληθινή ιστορία, την οποία αντλεί από ένα δημοσιογραφικό άρθρο που δημοσιεύτηκε το 2001. Ο καθηγητής φιλοσοφίας Γκάρι Τζόνσον, όταν ολοκληρώνει τις καθημερινές ακαδημαϊκές του υποχρεώσεις, συνεργάζεται με την αστυνομία της Νέας Ορλεάνης μεταμφιεσμένος σύμφωνα με τις οδηγίες των ειδικών σε πληρωμένος δολοφόνος, προκειμένου να αντιμετωπίσει προληπτικά τα μακάβρια σχέδια διαφόρων εν δυνάμει εγκληματιών.

Αξιοποιώντας τις γνώσεις του περί του ανθρώπινου ψυχισμού και το έμφυτο ταλέντο του στην κατασκευή χαρακτήρων, ο Γκάρι μετασχηματίζει κάθε φορά την εύπλαστη προσωπικότητά του σε αυτό που θα οδηγήσει τους επίδοξους εργοδότες του στη ρητή διατύπωση της εγκληματικής πρότασης. Ο καθένας και η καθεμία τους βλέπει στο πρόσωπο του Γκάρι την εκδοχή του hitman που αντιστοιχεί με αυτήν που έχει πλάσει με τη φαντασία του/της, γοητεύεται από την πλεκτάνη του ερασιτέχνη αστυνομικού και ορμάει σαν το ποντίκι στη φάκα.

Η ολοκλήρωση του magnum opus Boyhood πριν από μία δεκαετία, έναν μόλις χρόνο μετά την κυκλοφορία του τελευταίου (;) μέρους της τριλογίας Before, επέτρεψε στον δραστήριο Richard Linklater να εισέλθει σε μια περίοδο δημιουργικής ελευθερίας. Για την ώρα, οι ταινίες του της περιόδου αυτής μοιάζουν με ήπιες παραλλαγές σε δοκιμασμένες φόρμουλες χωρίς την πρεμούρα του εντυπωσιασμού, οι οποίες δεν συνιστούν ιδιαιτέρως αξιοσημείωτα κινηματογραφικά γεγονότα, αλλά εμπλουτίζουν μια ήδη μεστή φιλμογραφία με όμορφες προσθήκες (κατ’ εξοχήν τέτοια το προπέρσινο animation Apollo 10 ½).

Το τελευταίο του πόνημα εμπίπτει στην παραπάνω κατηγορία, μολονότι όχι εξ ολοκλήρου. Το Hit Man είναι ένα φιλμ χαλαρής ροής, χαρακτηριστικά διασκεδαστικό και με κεφάτο μοντάζ, στο οποίο οι απίθανες καταστάσεις διαδέχονται η μία την άλλη στην πορεία για μια κοενική τρίτη πράξη και επίλυση. Τα κινηματογραφικά είδη συγχέονται σε ένα όλον ιδιαίτερης ιδιοσυγκρασίας, που πάντως δεν προσφεύγει σε εξυπνάδες, ενώ οι κινηματογραφικές αναφορές δίνουν και παίρνουν (σπαρταριστή η στιγμή που η ταινία κλείνει το μάτι στο American Psycho). Διαθέτει δε και τον Glen Powell , που συνέγραψε και το σενάριο μαζί με τον Linklater , σε δαιμονιώδη φόρμα, με πραγματικά μαγνητική παρουσία στην οθόνη, κάτι που ισχύει και για τη συμπρωταγωνίστριά του Άντρια Αρχόνα.

Η σύνθεση του Linklater 

Πίσω, βέβαια, από τη θελκτική larger-than-life βιτρίνα της ακατανίκητης χημείας των δύο, των απολαυστικών σεκάνς μεταμφίεσης, της εύρωστης κινηματογράφησης και της περιπετειώδους πορείας της ιστορίας, ο Richard Linklater συνθέτει μια ζωηρή περιδίνηση γύρω από την έννοια της ανθρώπινης ταυτότητας. Δεν πρόκειται απλώς για κοινωνική κατασκευή, μια συνισταμένη από προσλαμβάνουσες παραστάσεις, βιώματα και παιδική ηλικία. Η ταυτότητα είναι στην ουσία ένα ανεξερεύνητο πεδίο, μια εσωτερική ουτοπία την οποία κανείς διαρκώς αναζητά και κάθε φορά που την προσεγγίζει αυτή μεταβάλλεται εκ νέου, δραπετεύει με μια νέα μορφή και το κυνήγι συνεχίζεται.

Η παράλληλη απασχόληση του Γκάρι ως οιονεί πληρωμένου δολοφόνου βασίζεται σε μια ριζική αναλήθεια, τέτοιο επάγγελμα δεν υφίσταται, είναι ένα μόρφωμα της ποπ κουλτούρας και ιδίως του κινηματογράφου που έχει εισχωρήσει στο φαντασιακό των ανθρώπων. Εξίσου, όμως, ατελέσφορη είναι και η προσέγγιση του «εαυτού» με τα φιλοσοφικά και ψυχολογικά εργαλεία που προσπαθεί να εξηγήσει ο καθηγητής Γκάρι τα πρωινά στους φοιτητές του. Το κλίμα και το ύφος της ταινίας, πάντως, αγκαλιάζει την ελαφρότητα και αποδιώχνει τη σοβαροφάνεια (και την αληθοφάνεια) από το κείμενό της, χωρίς να ματαιώνει τις επόμενες αναγνώσεις. Ο Richard Linklater βρίσκει στο Hit Man μια ιδιόμορφη ισορροπία που κάνει το φιλμ να λειτουργεί απρόσκοπτα.

Βαθμολογία:

Σκηνοθεσία: Richard Linklater

Σενάριο: Richard Linklater, Glen Powell

Πρωταγωνιστούν: Glen Powell, Adria Arjona, Austin Amelio, Retta, Sanjay Rao, Molly Bernard


 

Σε συνεργασία με το filmy 

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι