Κώστας Μασσέρας - Χειμερινές λήψεις ενός νουαρίστα φωτογράφου

Νίκος Ζάππας
600
Κώστας Μασσέρας - Χειμερινές λήψεις ενός νουαρίστα φωτογράφου, Νίκος Ζάππας

Ο Κώστας Μασσέρας είναι ένας καθαρόαιμος νουαρίστας φωτογράφος με προσωπική ματιά που έλκεται από την ομορφιά της απομόνωσης, του ανθρώπου, της κοινωνίας αλλά και του φυσικού τοπίου. Αρνείται να κυνηγήσει το ωραιοποιημένο θεματολογικά στιγμιότυπο ακόμα και αν αυτό καθίσταται εφικτό και κατά τη φωτογραφική νόηση - σπάνιο “καρέ”.

Ο Μασσέρας, είναι ιδιαίτερα εργατικός γεγονός που φαίνεται από το ωράριο που καλύπτει όλο το 24ωρο, όλες τις εποχές του χρόνου αλλά και κάθε φυσική συνθήκη. Με μεγάλη ευκολία φωτογραφίζει την μεταφυσική στιγμή - όπως αυτή γεννάται αστραπιαία στην φαντασία του, και φυσικά εκτελείται σε κλάσμα δευτερολέπτου.

Κατασταλαγμένος δημιουργός πιστός στην δική του κουλτούρα, δεν καταχράζεται την τεχνολογική “ανάσα” που δίνει η σύγχρονη τεχνολογία στον φωτογράφο. Πιστός στις ρήτρες της “φιλμικής” τέχνης ξέρει καλά να αναμιγνύει το κοντράστ με τον κόκκο, ενώ δεν φοβάται να δουλέψει με αργή ταχύτητα. Αυτό είναι ένα ειδικό χαρακτηριστικό που συναντάται σε έμπειρους φωτογράφους που αντιλαμβάνονται ότι μερικές ειδικά προικισμένες σε φόρτιση στιγμές θα τους δικαιώσουν ακόμα και αν θυσιάσουν την ευκρίνεια του νεταρίσματος, ρισκάροντας πολλές φορές να χάσουν το στιγμιότυπο.

Ο Κώστας Μασσέρας, γεννημένος στον Πειραιά 1965, ξεκίνησε να ασχολείται με τη φωτογραφία τη δεκαετία του ’90 δημιουργώντας το προσωπικό του έργο. Είναι αυτοδίδακτος φωτογράφος και τα τελευταία χρόνια διδάσκει φωτογραφία σε ενήλικες, ενώ έχει παρουσιάσει τη δουλειά του σε αρκετές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις.

"Η φωτογραφία είναι ο τρόπος για να φέρω την πραγματικότητα στα δικά μου μέτρα" λέει ο ίδιος. "Αν δεν μπορώ να την αλλάξω, μπορώ να την μεταμορφώσω: Το σημαντικό γίνεται ασήμαντο και το ασήμαντο σημαντικό, το άσχημο γίνεται όμορφο και το αποκρουστικό ενδιαφέρον, οι αντιθέσεις άλλοτε ισορροπούν και άλλοτε οξύνονται συνθέτοντας έναν διαφορετικό κόσμο. Έτσι μπορώ να βάλω μία τάξη στο χάος που υπάρχει
γύρω μου και εντός μου. Σαν συλλέκτης εικόνων της καθημερινότητας έμαθα να βλέπω φωτογραφίες, εκεί που άλλοτε θα προσπερνούσα αδιάφορος, επιβραδύνοντας τον χρόνο μέσα από την φωτογραφική διαδικασία, και ανακαλύπτοντας έναν παράλληλο κρυφό σύμπαν τόσο κοινό αλλά και τόσο εσωτερικό συγχρόνως" .

Ο Μασσέρας είναι εκτός από καλός φωτογράφος, και ένας καταρτισμένος εικαστικός. Ποτέ δεν φλυαρεί, και οι επιλογές του είναι πάντα εντός μιας γκάμας καθαρά προσωπικής. Οι αφηγηματικές του προθέσεις ποτέ δεν υπερκαλύπτουν την ισορροπία του αισθητικού η οποία σαν να προϋπάρχει πριν από κάθε κλικ.

Αγάπη για τον Ελληνισμό

Ένα επίσης ενδιαφέρον χαρακτηριστικό του εξαιρετικού Μασσέρα, είναι η αγάπη του στον Ελληνισμό, γεγονός που διαφαίνεται σε όλο το φάσμα των επιλογών του. Στο αστικό τοπίο, στο ταξίδι που επιχειρεί στον χρόνο, άλλοτε φλερτάρει με επιρροές που θυμίζουν ελληνικό κινηματογράφο, άλλοτε ζωγραφικά τοπία, και άλλοτε εξπρεσιονιστικά μοτίβα του μεσοπολέμου.

Στο έργο του, συναντά κανείς την παλιά σχολή των αυστηρών μαστόρων που ξέρουν να συντάσσουν μια ιστορία ακόμα και αν υπάρχει μονάχα μια γραμμή. Επίσης όμως, ξέρει να απομονώνει από την πληθώρα, το σημείο, όχι απαραίτητα όπως προαναφέραμε πιο πάνω αυτό που καθίσταται ως εμπορικό ή εύπεπτο, αλλά αυτό που τον αφορά συνειδησιακά.

Η σημειακή αυτή σχέση, όπως σε κάθε μορφή τέχνης, έτσι και στη φωτογραφία, αποτελεί την ουσία του έργου, Απαρτίζεται από όλα τα ζητήματα που αφορούν τον δημιουργό, από το σύνολο της εμπειρίας του, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί έως τη στιγμή του κλείστρου, και τότε κατατίθεται ως γέννημα. Αυτό που αντανακλά την ματιά του φωτογράφου στο σύνολο.

  • Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr
  • Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.