Ο “γαλλικός Μάης” με το βλέμμα του Φιλίπ Γκρα

Ο "γαλλικός Μάης" με το βλέμμα του Φιλίπ Γκρα

Στη διάρκεια των διαδηλώσεων στο Παρίσι, Μάης του 68, υπήρξαν πολλοί φωτογράφοι στην πρώτη γραμμή. Ο Φιλίπ Γκρα είναι από αυτούς.

Σύνταξη SLpress  – 

Αυτή η έκθεση 43 φωτογραφιών, του Φιλίπ Γκρα αποτελεί μια μαρτυρία των γεγονότων του Μάη 1968 στη Γαλλία, η οποία άλλοτε πηγάζει από την Ιστορία και άλλοτε από τον μύθο. Ο Φιλίπ Γκρα είναι από τους πολλούς φωτογράφους που απαθανάτισαν  μοναδικές στιγμές της εξέγερσης που άλλαξε τον τρόπο σκέψης των δυτικοευρωπαίων.

Στις φωτογραφίες του αποτυπώνει, πέρα από τη στιγμή και τη χειρονομία, το σύμβολο και το νόημα εκείνης της περιόδου των καινοτομιών και των αμφισβητήσεων.

Το φωτογραφικό ρεπορτάζ του Φιλίπ Γκρα ξεχωρίζει από κάθε ήδη γνωστή τεκμηρίωση. Ο ένας  λόγος είναι η καλλιτεχνική αξία των φωτογραφιών και ο άλλος το ιδιαίτερο βλέμμα του, το οποίο κρατάει μια ισορροπία ανάμεσα στην ενσυναίσθηση και την αποστασιοποίηση πάνω στα στιγμιότυπα που αποτυπώνει.

Μια παράξενη Άνοιξη

Η έκθεση συνοδεύεται από μια σειρά δύο ντοκιμαντέρ με τίτλο: «Μάιος ’68, μια παράξενη άνοιξη». Πρόκειται για τα ντοκιμαντέρ που δημιούργησε ο ιστορικός και κινηματογραφιστής Ντομινίκ Μπο, στα οποία παρουσιάζονται κυρίως μαρτυρίες πρωταγωνιστών από τον κόσμο της πολιτικής, των κομμάτων, της δημόσιας διοίκησης και των αστυνομικών δυνάμεων.

Μέσα από τα ντοκιμαντέρ μπορεί να γίνει μια δεύτερη ανάγνωση των γεγονότων με «ξεναγούς» τις μαρτυρίες πρωταγωνιστών ελάχιστα γνωστών. Αυτή η ανάγνωση επιτρέπει στον θεατή να κατανοήσει  δυνατά και τα αδύνατα σημεία μιας κοινωνικής τάξης που αμφιταλαντεύεται πάνω στις βάσεις της.

Ο Φιλίπ Γκρα (1942-2007) υπήρξε πάντοτε όχι απλά ένας ανεξάρτητος φωτογράφος, αλλά κι ένα ανεξάρτητο πνεύμα, που αρνούνταν κάθε συμβιβασμό. Σ’ όλη τη ζωή του πάσχισε να μην στρέψει τον φακό του παρά μόνο σε έργα, θέματα και καλλιτέχνες στους οποίους πίστευε, με τους οποίους διατηρούσε –σε κάποιες περιπτώσεις– μια μακρά συντροφικότητα, καθώς και σε κοινωνικά φαινόμενα που θεωρούσε σημαντικά. Ποτέ δεν ενέδωσε στον ελιτισμό, αντιθέτως.

Τα αρχεία του μαρτυρούν μια επιλεκτική προσέγγιση στο δημιουργικό υλικό του, καθώς και μια προσήλωση στη λαϊκή κουλτούρα, στις εικόνες που δεν είχαν εκτιμηθεί, στις μουσικές όλων των ηπείρων. Πιστός στις φιλίες του, είχε διατηρήσει σ’ όλη τη ζωή του δεσμούς με κάποιους μουσικούς και σκηνοθέτες, όπως τον Ρόμπερτ Γουίλσον, και με τον οποίο διατηρούσε αλληλογραφία από την πρώτη συνάντησή τους στις πρόβες του Einstein on the Beach.

Ο Ντομινίκ Μπο (1965) είναι ιστορικός και εκδότης της Εγκυκλοπαίδειας Universalis. Δημιουργός μιας ταινίας μικρού μήκους το 2000, γραμματέας μιας θεατρικής ομάδας, ασχολήθηκε με τον Μάη του ’68 το 2007-2008, σε παραγωγή του Ξαβιέ Ντουρινγκέρ, και στη συνέχεια μέσω της δικής του εταιρείας.

Πληροφορίες

Παραγωγή: Association des Amis de Philippe Gras και les Films des quatre Planètes

Αυτή η έκθεση πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο στο Παρίσι.

Από 1η ως 29 Μαρτίου

Καφέ του Γαλλικού Ινστιτούτου – Σίνα 31

Ανοιχτά από Δευτέρα ως Παρασκευή, 9.00 – 20.00, Σάββατο 9.00 – 15.00. Κυριακές και αργίες κλειστά.

Είσοδος ελεύθερη

Φωτογραφίες: Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι