Θεσσαλονικιός γλύπτης με την προτομή του Σωκράτη στο Πανεπιστήμιο του Μπαγκλαντές
28/12/2023Μπουκέτα λουλουδιών από όνυχα και λαμαρίνα! Ο βραβευμένος γλύπτης Αράμ Τοροσιάν μεγαλουργεί στην Θεσσαλονίκη και συμμετέχει σε διεθνή διαγωνισμό προτομής του Σωκράτη στο πανεπιστήμιο του Μπαγκλαντές.
Αρμένιος στην καταγωγή με ελληνική ψυχή, όραμα έμπνευση κι ένα έργο αναγνωρίσιμο ο Αράμ Τοροσιάν που ζει αθόρυβα στην Θεσσαλονίκη σαρώνει βραβεία κι επαίνους όπου παρουσιάζει την δουλειά του. Τον περασμένο Φλεβάρη συμμετείχε στην έκθεση και το διαγωνισμό γλυπτικής στο πολεμικό Μουσείο της Αθήνας, παίρνοντας για τα έργα του την 1η θέση για την προτομή του αλόγου και την 2η θέση για την φτέρνα του Αχιλλέα.
Το ξεκίνημα, οι σπουδές και τα ερεθίσματα του ανάγονται στην πατρίδα του την Αρμενία. Τον συναντήσαμε στο φιλόξενο σπιτικό του στην συμπρωτεύουσα όπου επέλεξε να ζει τα τελευταία 28 χρόνια. Η καλλιτεχνία υπήρχε στην οικογένεια του. Στην μουσική και την ζωγραφική. «Είχα ερεθίσματα, από μικρός ζωγράφιζα στο σχολείο έκανα έργα από πλαστελίνη από τεσσάρων χρόνων παιδάκι. Διακρίθηκα αργότερα σε τοπικούς διαγωνισμούς και μετά όταν έπρεπε να αποφασίσω για τις σπουδές μου επέλεξα την Σχολή Καλών Τεχνών στο Ερεβάν, στην πρωτεύουσα της Αρμενίας. Αποφοίτησα με άριστα και αφοσιώθηκα στην τέχνη, παρακολουθώντας συνέχεια κι άλλους κύκλους, διευρύνοντας γνώσεις και τεχνικές γύρω από την γλυπτική που με κέρδισε».
Η σύζυγος του Καρίνα είναι δίπλα του σε όλα. Το στήριγμα και η έμπνευση του. Μαζί έχουν δύο παιδιά και μια ευτυχισμένη οικογένεια.
Ο Αράμ Τοροσιάν σήμερα δουλεύει σε εταιρία μαρμάρων στον Λαγκαδά Θεσσαλονίκης κι έχει την ευθύνη του καλλιτεχνικού τμήματος. Εκεί κατασκευάζει κιονόκρανα-απομιμήσεις αρχαίων, αναλαμβάνει τα δύσκολα τμήματα για διακοσμήσεις ξενοδοχείων, δημοσίων κτιρίων, σκαλιστά έργα για προσόψεις, τράπεζες εκκλησιών, επιτύμβιες στήλες, προτομές κι άλλα αντικείμενα με μάρμαρο, γρανίτη, όνυχα, πετρώματα για εξοχικές κατοικίες.
Στην διεθνή του πορεία έχει πάρει μέρος σε εκθέσεις γλυπτικής ζωγραφικής στο Παρίσι κι άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ τώρα μετέχει σ’ ένα διαγωνισμό για την προτομή του Σωκράτη που διενεργεί το πανεπιστήμιο του Μπαγκλαντές κι έχει στείλει ήδη το έργο που προτείνει. Στην γαλλική πρωτεύουσα η έκθεση ήταν αφιερωμένη στην ελληνογαλλική φιλία με τιμώμενο πρόσωπο τον πρόξενο της Γαλλίας στην Θεσσαλονίκη Philip Ray, όπου παρουσίασε το πορτρέτο του διεθνούς φήμης Αρμενίου τραγουδιστή Σαρλ Αζναβούρ κ.α.
Στην καθημερινότητα του οι εμπνεύσεις πολλές και τα θέματα που δημιουργεί.
Γυναικεία πρόσωπα, σώματα, μορφές ζώων, συνθέσεις, λουλούδια σε βάζο, πουλιά, μορφές ηλικιωμένων, προβληματισμένων προσφύγων, αντίγραφα αρχαίων αγαλμάτων, δικά του θέματα που αποδεικνύουν μια πολυδιάστατη προσέγγιση και εμπνευσμένη δημιουργία. Κάθε στιγμή κάτι γεννιέται κι έτσι αρχίζει η προσπάθεια. Στο αυτοσχέδιο εργαστήρι του στο σπίτι επικρατεί πυρετός.
Ακολουθώντας τον Μιχαήλ Άγγελο και τον Χαλεπά
Θα χαιρόταν πολύ αν μετέδιδε αυτές τις γνώσεις και την τεχνική του σε νέα παιδιά. Αν συνεργαζόταν με Ανοικτά πανεπιστήμια, με την Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης έχοντας τους απαραίτητους τίτλους και προσόντα, ιδιωτικές σχολές. Ό,τι έχει καταφέρει ως προς την αναγνωρισιμότητα του έγινε τυχαία, θα μας πει. Η συζήτηση μας στρέφεται στην πορεία και τις εμπνεύσεις του.
Θαυμάζει από τους Έλληνες τον κορυφαίο Γιάννουλη Χαλεπά, μελέτησε τη ζωή και το έργο του και από τον διεθνή χώρο τον Μιχαήλ Άγγελο, επηρεαζόμενος από την οπτική του. «450 χρόνια μετά το θάνατο του, ο Μιχαήλ Άγγελος παραμένει ένας από τους πιο διάσημους καλλιτέχνες όλων των εποχών ένας από τους δεξιοτέχνες της ιταλικής Αναγέννησης, οι πίνακες και τα γλυπτά του χρησιμοποιούνται ακόμα και σήμερα ως παραδείγματα αυτής της μοναδικής περιόδου στην ιστορία της τέχνης».
Ο συνομιλητής μας τον έχει μελετήσει σε βάθος. Ο ίδιος όταν δημιουργεί θέλει απόλυτη ησυχία, αυτοσυγκέντρωση κι ένα καφέ για παρέα. Σ αυτή την δουλειά δεν συγχωρούνται τα λάθη. Αντίθετα αυτά που απαιτούνται είναι η υπομονή, η επιμονή, η γνώση και η έμπνευση τα κυρίαρχα στοιχεία για να προχωρήσεις, θα πει. Σαν άνθρωπος είναι ανοιχτός, προσηνής, απλός. Μας ζητά συγνώμη για τα ελληνικά του, που προσπαθεί να τα τελειοποιήσει διαβάζοντας και βοηθούμενος από την σύζυγό του που τα μιλά άπταιστα.
Η ” Θύμηση”, “Οι πρόσφυγες”, είναι δύο από τα έργα του Τοροσιάν που εκτέθηκαν στον Δήμο Καλαμαριάς Θεσσαλονίκης κι απέσπασαν τα πιο κολακευτικά σχόλια. Πάντως ο βιοπορισμός για ένα γλύπτη – καλλιτέχνη, οικογενειάρχη είναι δύσκολος. Έτσι ο συνδυασμός δουλειάς και τέχνης επιβάλλεται χωρίς ποτέ να εγκαταλείπεται η αγάπη για την δημιουργία. Τώρα που τα παιδιά του μεγάλωσαν και βρήκαν το δρόμο τους αφοσιώνεται πιο συνειδητά στα έργα του. Όλα τα έργα είναι χειροποίητα, με προσωπικό μεράκι και ύφος δίχως την χρήση και την βοήθεια της τεχνολογίας ακολουθώντας τον αυθεντικό βηματισμό του παρελθόντος.
Μέσα στο σπίτι του τα πάντα είναι δικές του κατασκευές και δημιουργίες. Τα ξύλινα παράθυρα, τα έπιπλα κουζίνας, σαλονιού, οι εντυπωσιακοί πίνακες ζωγραφικής, διακοσμητικά μπουκάλια σμιλεμένα με εξαιρετικά σχέδια, μαρτυρούν την αγάπη του και για το γυαλί, μεγάλα έργα αλλά και μινιατούρες για δώρα. Ένα μπουκέτο λουλούδια από όνυχα τόσο φυσικά κλέβει την ματιά μας στο αλαβάστρινο βάζο δικής του κατασκευής. Τριαντάφυλλα, κρίνα κ.α. άνθη από πέτρα ή λαμαρίνα.
Εκπληκτική αυτή η γκάμα των προτάσεων. Ανοίγονται συζητήσεις, γύρω από τα σχόλια που εισπράττει. Έχει υπομονή και θέληση να αφήσει όσο περισσότερα έργα μπορεί. Τα εργαλεία του απλά διαιωνίζουν τακτικές της γλυπτικής στην αρχαιότητα, επιβεβαιώνουν τα θαύματα που κάνει ένα προικισμένο μυαλό με ένα σκαρπέλο, τη σμίλη, το τρυπάνι και το σφυρί. Τα εργαλεία του, το άπαν, όπως και η εμπειρία στην αξιολόγηση των πετρωμάτων, των μαρμάρων που πρέπει να είναι καθαρά από νεύρα, χρωματιστά ή μη, ανθεκτικά για να μην πάει ο κόπος χαμένος όταν αυτό στην πορεία από κάποιο χειρισμό σπάσει…
Λιθοξόος με τις προσωπικές του εμπνεύσεις και δημιουργίες ο Αράμ Τοροσιάν επικοινωνεί με υλικά του μέσα από μια σχέση που διευρύνεται και σμιλεύει συγκεκριμένες κλασσικές αλλά και αφηρημένες δημιουργίες που αναζητούν θεατές και ανθρώπους που θα τις εντάξουν στην ζωή τους. Το ότι βρίσκεται στην συμπρωτεύουσα ένας τέτοιος δημιουργός είναι τύχη αγαθή. Για έργα μνημειώδη, για επιτύμβιες στήλες με συμβολισμούς, συνθέσεις, για γλυπτά που είναι άξια θαυμασμού αναδεικνύοντας την τέχνη του ως σημαία.
Δημιουργίες του Αρμενίου γλύπτη που εμπνέονται από την φύση, το παρελθόν και την πραγματικότητα.