Strong Born: Μία εξαιρετική χοροθεατρική παράσταση στο Φεστιβάλ Αθηνών
15/07/2024Σημειώσεις στο δημοσιογραφικό μου μπλοκάκι: Ρυθμός Χρόνος. Παλμός μέτρηση του χρόνου. Θα αντιλαμβανόμασταν έτσι τον Χρόνο εάν δεν είχαμε αυξομειούμενη καρδιακή λειτουργία; Ψυχοπαθέστατος ο άρρυθμος. Ο ιδιόρρυθμος εντάσσεται αρμονικά στην πολυμορφία τού Κόσμου. Ο Χορός είναι το τελευταίο καταφύγιο τής ποίησης στο θέατρο. Συνήθως ενοχλούνται οι διπλανοί θεατές από αυτή τη γραφομανία.
Ο Κριτικός ως Παρατηρητής που επηρεάζει με κβαντομηχανικό τρόπο το παρατηρούμενο θέαμα-ακρόαμα. Αυτό το περίεργο “στούντιο εφέ” όταν ο παρατηρούμενος αντικατοπτρίζεται στον παρατηρητή και τροποποιεί υποσυνείδητα την στάση και την συμπεριφορά του ανάλογα με την ανάδραση (feed back) που εισπράττει είναι και ο κύριος λόγος πως απαγορεύεται η βιντεοσκόπηση (ή ακόμα και η φωτογράφηση) εν ώρα παράστασης (με ή χωρίς φλας), γιατί ο ηθοποιός-χορευτής-τραγουδιστής χάνει τη συγκέντρωσή του.
Σε επίσημες, προγραμματισμένες βιντεσκοπήσεις παραστάσεων, το βιντεοσκοπούμενο αποτέλεσμα δεν είναι το ίδιο. Οι ερμηνείες χάνουν μεγάλο μέρος από τον αυθορμητισμό τους και γίνονται επιτηδευμένες. Επανέρχομαι στον κριτικό-παρατηρητή που επιμένει να σημειώνει σχόλια στο μπλοκάκι του εν ώρα παράστασης. Έχω βιώσει απαξιωτικές και ανοίκειες επιθέσεις διπλανών καθημένων γιατί τους ενοχλεί αυτός ο ανώνυμος “ηθοποιός” στον ρόλο του βωβού Σχολιαστή.
Στο “Υπόμνημα” τού Βάσλαβ Χάβελ που σατιρίζει την γραφειοκρατία, υπάρχει ένας καλοντυμένος δημόσιος υπάλληλος που σωπαίνει σε όλη τη διάρκεια τού έργου για να εκραγεί λίγο πριν το τέλος, ανακράζοντας στεντορεία τη φωνή: «Κάτω η γραφειοκρατική ξύλινη γλώσσα! Ζήτω η ζωντανή ανθρώπινη λαλιά!». Είναι ένας ρόλος που έχω υποδυθεί στο τότε ΘΕΑΤΡΟ ΜΟΝΤΕΡΝΟΙ ΚΑΙΡΟΙ την χειμερινή θεατρική περίοδο 1989-1990.
Έτσι λοιπόν, παρακολουθώντας αυτό το εξαιρετικό χοροθέαμα που με ενέπνεε να σημειώνω σκέψεις μου στο χαρτί (όπως οι πιο πάνω) ο πάρα-δίπλα θεατής μού χτύπησε πολύ δυνατά και πολύ άσχημα το χέρι! Σημεία των καιρών…
Strong Born
Ως προς την παράσταση αυτή καθ’ εαυτή τώρα, οι απόλυτα συντονισμένες καλλιτέχνιδες (που συναπάρτιζαν κάποια στιγμή ένα ζωντανό άγαλμα τής τρίμορφης Εκάτης – με ενωμένες τις σπονδυλικές του στήλες σε μία ενιαία στήλη φωτός) είχαν δουλέψει τόσο πολύ με την βιοενέργεια έτσι ώστε η kundalini τους είχε εκραγεί σε μια πανδαισία ηχοχρωμάτων. Απόλυτα εκστατική εμπειρία, με τη ζωντανή μουσική να ακολουθεί και άλλοτε να προηγείται.
Σπάνια ευωχία, από τις λίγες που αναζητά ο επαρκής θεατής καταμεσής τού αθηναϊκού υγρού καύσωνα. Εύγε και πάλι εύγε σε όλους τους συντελεστές αυτού τού ποιητικού, συνθετικού, μουσικοχορευτικού κι άκρως δραματικού (μέσα στη σιωπή τής γλώσσας) τελετουργήματος/τεχνουργήματος/θαύματος.
Μετά Λόγου Γνώσεως…
Σύλληψη – Χορογραφία Kat Válastur
Ερμηνεύουν Xenia Koghilaki, Noumissa Sidibé, Tamar Sonn
Μουσική – Live Performance Valentina Magaletti
Σχεδιασμός φωτισμού – Τεχνική διεύθυνση Martin Beeretz
Συνεργασία για τον σχεδιασμό φωτισμού Vito Walter
Σχεδιασμός ήχου – Surround Mixing Vagelis Tsatsis
Βοηθός χορογράφου Michalis Angelidis
Σκηνικός σχεδιασμός Ulrich Leitner
Συνεργασία για τον σκηνικό σχεδιασμό Leon Eixenberger
Κοστούμια Marie Gerstenberger / werkstattkollektiv
Πορσελάνινα & ξύλινα αντικείμενα Nina Krainer
Συνεργασία για τις πορσελάνες Mercedes Bonzai
Οι πορσελάνες κατασκευάστηκαν στο στούντιο κεραμικής Ceramic Kingdom στο Βερολίνο
Οσφρητικός σχεδιασμός Klara Ravat
Βίντεο – Μοντάζ Ethan Folk, Nadja Krüger
Σύμβουλος δραματουργίας Filippos Telesto
Εξωτερικός παρατηρητής Γιάννης Παπαχρήστος
Ευχαριστίες Αλίκη Ατσαλάκη
Οργάνωση παραγωγής Marina Agathangelidou, Mascha Euchner-Martinez, Sina Kießling
Οργάνωση περιοδείας Mascha Euchner-Martinez
Παραγωγή Kat Válastur
Συμπαραγωγή Tanz im August (Γερμανία), HAU Hebbel am Ufer (Γερμανία)
Με τη χρηματοδότηση Berlin Senate Department for Culture and Europe, Capital Cultural Fund.