ΣΙΝΕΜΑ

“Νύχτα Αγωνίας”: Επίκαιρη ταινία του Χίτσκοκ με φόντο την ψυχανάλυση

"Νύχτα Αγωνίας": Επίκαιρη ταινία του Χίτσκοκ με φόντο την ψυχανάλυση

Ιδιοφυές αμφίσημο κινηματογραφικό σχόλιο για την θεοποιηθείσα Ψυχανάλυση, ταυτόχρονα υμνητική, όσο και ειρωνική ματιά στην καινούργια (τότε, στις αρχές του εικοστού αιώνα) μόδα του “ντιβανιού”, που ακόμη καλά κρατεί, αν και ξεφτισμένη, παραγκωνισμένη εν μέρει από νεότερες επικαλύψεις και αναδημιουργικές αμφισβητήσεις. Η αποδόμηση άγγιξε όλα τα ιερά τέρατα και τραυμάτισε (εάν δεν ισοπέδωσε τελειωτικά) όλες τις αυθεντίες.

Πολυσήμαντο διαχρονικό καλλιτεχνικό-φιλοσοφικό-κοινωνικοπολιτικό αυτό το έργο της Έβδομης Τέχνης βλέπεται ευχάριστα, με κομμένη την ανάσα σήμερα, γιατί – παρά τις όποιες αισθητικές αφέλειες και τα στερεότυπα που κυριαρχούσαν εκείνην την όχι και τόσο μακρινή εποχή – έχει σασπένς, που στηρίζεται σε διαδοχικές ανατροπές 180 μοιρών, καλογραμμένο σενάριο, αληθοφανείς χαρακτήρες, συνταρακτικές ερμηνείες, καλοζυγιασμένο ρυθμό, ισορροπίες, συγχορδίες, συντονισμούς, αντιστίξεις κι αντιθέσεις. Η “Νύχτα Αγωνίας” συνδυάζει τη δραματουργική σαιξπηρική τεχνική, κρύο-ζεστό, τραγικό-κωμικό, σκοτεινό (δυσοίωνο) – φωτεινό (ευεπίφορο)… με έναν τόσο μοναδικό κι ανεπανάληπτο τρόπο, που ο Χίτσκοκ, μεγαλειώδης μορφή της Τέχνης, αναδεικνύεται εκατό χρόνια μετά.

Προσωπικά, απόλαυσα αυτή την προβολή κάτω από τα αστέρια και τα φύλλα των αείλανθων να κινούνται ρυθμικά ως βεντάλιες γιγαντιαίες του ουρανού και παρ’ όλο που ήξερα την πλοκή, αφέθηκα να παρασυρθώ, να απορροφηθώ από την δισδιάστατη οθόνη, που έμοιαζε πολυδιαστασιακή (συμπληρωμένου του βάθους και του χρόνου από τη συνδημιουργική συνείδησή μου). Αυτός είναι κινηματογράφος κι όχι οι σαχλαμπούκες, μεταμοντερνιές, που έχουν κουράσει τον κόσμο, ως ξεπερασμένη ευκολία ενός συρμού που έχει προ πολλού αναχωρήσει από τον σταθμό και έχει πέσει στον γκρεμό τής ανάγκης μας για υπερκατανάλωση, ακόμα και στα πολιτιστικά προϊόντα.

“Η Κοινωνία της Αφθονίας” μετατρέπει ανθρώπους και τεχνουργήματα σε σελοφαν(ο)ρισμένα πλαστικά προϊόντα μιας χρήσεως και ανωφέλου καταναλώσεως. Τα Κλασικά παραμένουν αλώβητα… και εις το απαράμιλλον ύψος των. Η μοναδική Ίνγκριντ Μπέργκμαν έδωσε ένα ανεπανάληπτο ρεσιτάλ ισορροπημένης ρεαλιστικής αλλά και ποιητικής υποκριτικής για κάθε εποχή!!!!!! Δεξιοτεχνίας το (ανάγνωσμα-)θέαμα-ακρόαμα.

“Νύχτα Αγωνίας”

Το Νύχτα αγωνίας (πρωτότυπος τίτλος: Spellbound), γνωστό και ως Έκστασις και Νύχτες αγωνίας στο Σπέλμπουντ, είναι αμερικανικό θρίλερ – ψυχολογική ταινία, παραγωγής 1945, σε σκηνοθεσία Άλφρεντ Χίτσκοκ. Το σενάριο της ταινίας, το οποίο έγραψαν οι Μπεν Χεκτ και Άνγκους ΜακΦέιλ, είναι βασισμένο στο μυθιστόρημα του 1927 The House of Dr. Edwardes των Χίλαρι Σέιντ Τζορτζ Σόντερς και Τζον Πάλμερ. Πρωταγωνιστούν οι Γκρέγκορι Πεκ και Ίνγκριντ Μπέργκμαν.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx