ΑΝΑΛΥΣΗ

“Στροφή” της ναυτιλίας σε “πράσινα” καύσιμα

"Στροφή" της ναυτιλίας σε "πράσινα" καύσιμα, Σταύρος Μαλαγκονιάρης

“Ρότα” για “πράσινα” πλοία βάζουν, σε παγκόσμιο επίπεδο, οι ναυτιλιακές εταιρείες τοποθετώντας όλο και περισσότερες παραγγελίες για τη ναυπήγηση νεότευκτων πλοίων, ικανών να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα.

Έτσι, το πρώτο εξάμηνο του έτους ενώ ο συνολικός αριθμός των νέων παραγγελιών μειώθηκε απότομα, φτάνοντας σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, οι παραγγελίες “καθαρών” πλοίων, με εναλλακτικά καύσιμα, αυξήθηκαν σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα του 2024.

Αυτό σηματοδοτεί, σύμφωνα με ναυτιλιακούς αναλυτές, μια σημαντική μετατόπιση στις επενδυτικές επιλογές, καθώς οι πλοιοκτήτες δίνουν ολοένα και μεγαλύτερη προτεραιότητα σε πλοία, διαθέσιμα στο μέλλον, που θα ανταποκρίνονται στη πίεση των νέων «κυοφορούμενων» Διεθνών Κανονισμών, τη διαθεσιμότητα καυσίμων και τους μακροπρόθεσμους στόχους απαλλαγής της Ναυτιλίας από τον άνθρακα.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία, από την πλατφόρμα Alternative Fuels Insight (AFI) του Νορβηγικού Νηογνώμονα (DNV) το πρώτο εξάμηνο του 2025 παραγγέλθηκαν συνολικά 151 πλοία εναλλακτικών καυσίμων, λίγο λιγότερα από τις 179 παραγγελίες που έγιναν κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024. Παρόλα αυτά οι φετινές παραγγελίες των «πράσινων» πλοίων ήταν συνολικής χωρητικότητας 19,8 εκατομμυρίων κόρων, μεγαλύτερη κατά 78% συγκριτικά με την χωρητικότητα των πλοίων, που παραγγέλθηκαν το πρώτο εξάμηνο του 2024.

Να σημειωθεί ότι οι παραγγελίες πλοίων, που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα καταγράφουν, τα τελευταία χρόνια, σταδιακή αύξηση. Σύμφωνα με στοιχεία του Βρετανικού Νηογνώμονα (Lloyd’s Register)  το 2024 καταγράφτηκε αύξηση κατά 50% των παραγγελιών και μέχρι το τέλος της περυσινής χρονιάς ήταν υπό κατασκευή συνολικά 1.737 “πράσινα” πλοία.

Επενδυτική στρατηγική στη ναυτιλία 

Η φετινή αύξηση στη συνολική χωρητικότητα των πλοίων, που παραγγέλθηκαν, οφείλεται κυρίως στις αυξημένες παραγγελίες «πράσινων» πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αλλά και στις αξιοσημείωτες παραγγελίες στους τομείς των φορτηγών, των δεξαμενοπλοίων και των επιβατηγών- οχηματαγωγών. Αυτή η ποικιλομορφία των παραγγελιών ενισχύει την εκτίμηση ότι η χρήση των εναλλακτικών καυσίμων δεν αποτελεί πλέον μια περιθωριακή στρατηγική, αλλά μια κυρίαρχη επενδυτική απόφαση.

Ο Knut Ørbeck-Nilssen, διευθύνων σύμβουλος Ναυτιλίας του DNV, σχολίασε: «Βλέπουμε μια ευρύτερη μετατόπιση να λαμβάνει χώρα σε ολόκληρο τον κλάδο. Η ενεργειακή μετάβαση (…) διαμορφώνεται τώρα από ένα νέο κύμα πλοιοκτητών που ενσωματώνουν εναλλακτικά καύσιμα και τεχνολογίες στις βασικές τους στρατηγικές».

«Ακόμα και σε μια πιο αργή αγορά νεότευκτων πλοίων, οι επιλογές καυσίμων διαφοροποιούνται και η απαλλαγή από τον άνθρακα ενσωματώνεται στην καθημερινή λήψη αποφάσεων. Αναμένουμε ότι οι επιλογές καυσίμων και οι επενδύσεις στην ενεργειακή απόδοση θα επιταχυνθούν καθώς το κανονιστικό πλαίσιο καθίσταται σαφέστερο τους επόμενους 4-10 μήνες», πρόσθεσε ο ίδιος.

Σε ότι αφορά τις επιλογές καυσίμων για τα “πράσινα” πλοία οι περισσότεροι προτίμησαν το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) καθώς έγιναν, φέτος, 87 παραγγελίες πλοίων που θα το χρησιμοποιούν, με τα περισσότερα (81) να είναι πλοία μεταφοράς κοντέινερ. Ως δεύτερη επιλογή αναδεικνύεται η μεθανόλη καθώς παραγγέλθηκαν 40 πλοία, που θα τη χρησιμοποιούν ως καύσιμο, μεταξύ των οποίων μεταφοράς κοντέινερ, επιβατηγών-οχηματαγωγών και δεξαμενόπλοιων.

Γιατί μειώνεται ο συνολικός αριθμός των ναυπηγήσεων

Αντίθετα, με την τάση που υπάρχει στις κατασκευές των “πράσινων” πλοίων, στη “μεγάλη εικόνα” του συνόλου των νέων παραγγελιών καταγράφεται μια απότομη πτώση στο πρώτο εξάμηνο του 2025, σε σχέση με τη δραστηριότητα της αντίστοιχης περυσινής περιόδου. Συγκεκριμένα, φαίνεται ότι κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025, οι παραγγελίες νέων πλοίων παγκοσμίως παρουσίασαν σημαντική μείωση κατά 54% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2024. 

Ειδικότερα, έγιναν παραγγελίες 647 πλοίων συνολικής χωρητικότητας 19,38 εκατομμυρίων κόρων (CGT) ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2024 είχαν τοποθετηθεί παραγγελίες για 1.788 πλοία συνολικής χωρητικότητας 42,58 εκατομμυρίων κόρων (CGT). Η Κίνα εξακολουθούσε να ηγείται της παγκόσμιας αγοράς με μερίδιο 52%, αλλά παρουσίασε μείωση των παραγγελιών κατά 65%.

Για τις αιτίες αυτής της μεγάλης μείωσης οι αναλυτές επισημαίνουν: α) την αβεβαιότητα των εμπορικών προοπτικών λόγω των γεωπολιτικών αναταραχών και των συνεχιζόμενων δασμολογικών πολέμων σε συνδυασμό με τις αυξανόμενες ανησυχίες για τα πλοία που κατασκευάζονται στην Κίνα, β) τις υψηλές τιμές ναυπήγησης που διαμορφώνονται και από την αύξηση των τιμών του χάλυβα.

Μια τρίτη παράμετρος είναι η αβεβαιότητα, που υπάρχει για τους μελλοντικούς περιβαλλοντικούς κανονισμούς αν και όπως φαίνεται από τα παραπάνω στοιχεία υπάρχουν πλοιοκτήτες που ήδη έχουν ξεκινήσει να επενδύουν σε «καθαρά» πλοία παίρνοντας θέση στα νέα δεδομένα, που αναμένεται να διαμορφωθούν τους επόμενους μήνες από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ).

Πάντως, αναμένεται ότι περισσότεροι θα στραφούν προς τα “πράσινα” πλοία μετά το 2027, οπότε αναμένεται να δοθούν συγκεκριμένα κίνητρα από τον ΙΜΟ για την προώθηση της απανθρακοποίησης. Πάντως, εκτιμάται ότι η υποτονική δραστηριότητα παραγγελιών θα συνεχιστεί τουλάχιστον μέχρι τον Οκτώβριο του 2025. Στη συνέχεια αναμένεται μια σταδιακή ανάκαμψη μέχρι το 2028, οπότε εκφράζεται αισιοδοξία για ολοκληρωτική ανάκαμψη της ναυπηγικής αγοράς.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx