ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Καθυστερήσεις στο «Ελ. Βενιζέλος» – Οι λόγοι διαμαρτυρίας των ελεγκτών

Εξαρθρώθηκε κύκλωμα διακίνησης αλλοδαπών, μέσω του "Ελ.Βενιζέλος" - Πέντε συλλήψεις

Η κυβέρνηση προχωρά στην αναβάθμιση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), με στόχο τη δημιουργία μιας σύγχρονης και ευέλικτης δομής, όπως δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας.

Ο ίδιος αναφέρθηκε στον κυβερνητικό σχεδιασμό, στον απόηχο των σοβαρών καθυστερήσεων που έχουν προκαλέσει ταλαιπωρία στους επιβάτες στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Αναγνωρίζοντας την ύπαρξη προβλημάτων στο βασικό αεροδρόμιο της χώρας, ο κ. Δήμας σημείωσε πως οι καθυστερήσεις είναι μεν υπαρκτές, ωστόσο –όπως ανέφερε– αντίστοιχα ή και εντονότερα φαινόμενα παρατηρούνται και σε άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Επισήμανε, επίσης, ότι η συνεργασία με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας είναι καλή, ενώ υπενθύμισε πως πρόσφατα ψηφίστηκαν σημαντικές ρυθμίσεις που αφορούν, μεταξύ άλλων, την αυτοτελή φορολόγηση όσων χάνουν την ειδικότητά τους λίγο πριν τη συνταξιοδότηση, καθώς και ζητήματα υπερεργασίας και ωριαίας αποζημίωσης για εκπαιδευτικά καθήκοντα.

Ο υπουργός Μεταφορών υπογράμμισε ότι οι αποδοχές των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας είναι εξαιρετικά υψηλές για τα ελληνικά δεδομένα. Συγκεκριμένα, ανέφερε πως ένας έμπειρος ελεγκτής μπορεί να έχει μεικτές ετήσιες αποδοχές που υπερβαίνουν τις 120.000 ευρώ – ποσά τα οποία, αν και φορολογούνται, φαίνεται πως οι ελεγκτές επιθυμούν να ενισχυθούν περαιτέρω.

Σύμφωνα με τον ίδιο, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή βρίσκεται σε εξέλιξη ένα φιλόδοξο σχέδιο δράσης που περιλαμβάνει 364 σημεία και 7 βασικούς πυλώνες, με τακτικές εκθέσεις προόδου ανά έξι εβδομάδες. Ένας από τους βασικούς πυλώνες αφορά τη μετατροπή της ΥΠΑ σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, ώστε να αποκτήσει μεγαλύτερη διοικητική αυτονομία. Όπως εξήγησε, σήμερα η ΥΠΑ αποτελεί αυτοτελή υπηρεσία που υπάγεται άμεσα στον υπουργό, γεγονός που δημιουργεί γραφειοκρατικά εμπόδια ακόμα και για ζητήματα καθημερινότητας, όπως η καθαριότητα ή η συντήρηση. «Αυτό το μοντέλο πρέπει να αλλάξει», τόνισε χαρακτηριστικά.

Συνεχιζόμενα προβλήματα

Οι καθυστερήσεις στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» επιμένουν, με εκατοντάδες επιβάτες να αντιμετωπίζουν καθημερινά ταλαιπωρία. Οι πτήσεις, τόσο εσωτερικού όσο και εξωτερικού, καθυστερούν έως και μιάμιση ώρα. Το πρόβλημα ξεκίνησε από το πρωί της Πέμπτης, όταν οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας αποφάσισαν να επανέλθουν στον αρχικό σχεδιασμό των 28 πτήσεων ανά ώρα, εγκαταλείποντας την ενισχυμένη χωρητικότητα των 36 πτήσεων που είχε υιοθετηθεί για να καλυφθούν οι αυξημένες καλοκαιρινές ανάγκες.

Το πρωί της Παρασκευής η εικόνα στο αεροδρόμιο ήταν απογοητευτική: μεγάλες ουρές, καθυστερήσεις, εντάσεις και νευρικότητα. Οι καθυστερήσεις ξεκινούν από 30-40 λεπτά, αλλά όσο προχωρά η μέρα η κατάσταση επιδεινώνεται, επηρεάζοντας άμεσα τόσο τις αφίξεις όσο και τις αναχωρήσεις. Την Πέμπτη, καταγράφηκαν καθυστερήσεις έως και δύο ωρών σε πτήσεις εσωτερικού και εξωτερικού.

Οι ελεγκτές ζητούν άμεση συνάντηση με το Υπουργείο για να συζητηθούν οι όροι εργασίας και να τεθούν εκ νέου τα όρια διαχείρισης των πτήσεων. Μέχρι να υπάρξει πρόοδος στις διαβουλεύσεις, οι αρρυθμίες στις πτήσεις αναμένεται να συνεχιστούν – με πιθανή επιδείνωση το Σαββατοκύριακο.

Προ των πυλών νέα απεργία

Η κατάσταση αναμένεται να επιβαρυνθεί περαιτέρω από την προγραμματισμένη απεργία της 1ης Οκτωβρίου. Οι δύο μεγάλες εγχώριες αεροπορικές εταιρείες, Aegean και Sky Express, έχουν ήδη ανακοινώσει ότι θα επιδείξουν ευελιξία στις κρατήσεις, υπό την προϋπόθεση ότι η απεργία δεν κριθεί παράνομη. Το απεργιακό μέτωπο φαίνεται να σχετίζεται όχι μόνο με τις προωθούμενες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου αλλά και με μακροχρόνια αιτήματα των ελεγκτών, που αφορούν τις υπερωρίες και τις πρόσθετες απολαβές τους, καθώς καλούνται να διαχειριστούν αυξημένο όγκο πτήσεων στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, που καταγράφει συνεχή αύξηση της επιβατικής κίνησης.

Από την πλευρά του υπουργείου, επικοινωνείται πως το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο στοχεύει στη συνολική βελτίωση του τομέα των αερομεταφορών και της διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας. Όπως δήλωσε ο Διοικητής της ΥΠΑ, Γιώργος Σαουνάτσος, από το βήμα του συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών ITC 2025, το νέο θεσμικό πλαίσιο θα τεθεί άμεσα σε διαβούλευση και προβλέπει τη μετατροπή της ΥΠΑ σε ΝΠΔΔ, με λιτό και ευέλικτο οργανόγραμμα.

Παράλληλα, εντός των επόμενων ημερών αναμένεται να ορκιστούν οι 97 νέοι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας που προσελήφθησαν στον διαγωνισμό του περασμένου Απριλίου, ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2026 θα ακολουθήσει η πρόσληψη επιπλέον 72 ελεγκτών.

Ζητήματα χρηματοδότησης και διαχείρισης

Ωστόσο, το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου δεν προβλέπει τη δημιουργία αυτοτελούς, διοικητικά και οικονομικά ανεξάρτητης υπηρεσίας αεροναυτιλίας – αίτημα που προβάλλουν έντονα οι ελεγκτές. Αυτή η ανεξαρτησία θα τους επέτρεπε να διαχειρίζονται απευθείας τα τέλη κυκλοφορίας που καταβάλλει η Eurocontrol στην ΥΠΑ, τα οποία εκτιμώνται σε περίπου 220 εκατομμύρια ευρώ για το 2024. Ένα σημαντικό ποσοστό από αυτό το ποσό διοχετεύεται ήδη σε υπερωρίες και επιδόματα των ελεγκτών.

Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, οι ελεγκτές ζητούν την ενσωμάτωση αυτών των ποσών στις τακτικές αποδοχές τους. Παρότι ήδη συγκαταλέγονται στους υψηλότερα αμειβόμενους δημοσίους υπαλλήλους –με ετήσιες απολαβές που αγγίζουν ή και υπερβαίνουν τα 125.000 ευρώ–, φαίνεται πως συνεχίζουν να διεκδικούν περαιτέρω οικονομικές απολαβές. Το ζήτημα αυτό επιβεβαίωσε και ο υπουργός Μεταφορών στη συνέντευξή του, υπογραμμίζοντας πως η συζήτηση για το μέλλον της ΥΠΑ παραμένει σύνθετη και κρίσιμη για την ομαλή λειτουργία των αερομεταφορών στη χώρα.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx