ΘΕΜΑ

17 σημεία που αποδομούν το νομοσχέδιο Δένδια

17 σημεία που αποδομούν το νομοσχέδιο Δένδια, Ζαχαρίας Μίχας
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΥΠΕΘΑ/STR

Φαίνεται πως η κυβέρνηση, κυρίως όμως ο αρμόδιος υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, “παίζουν τα ρέστα τους” με στόχο την υποστήριξη και τελικά την υπερψήφιση από τη Βουλή ενός από τα πιο αμφιλεγόμενα νομοσχέδια που προώθησε το εν λόγω υπουργείο.

Σύμφωνα με τα λόγια υπαξιωματικών, σε εξέλιξη βρίσκεται «οργανωμένη και επιθετική προπαγάνδα από το ΥΠΕΘΑ, μέσω ενημερωτικού PDF που απεστάλη στους βουλευτές, με σκοπό να παρουσιαστεί το προτεινόμενο νομοσχέδιο ως δήθεν ωφέλιμο για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων». Οι ίδιες πηγές υποστηρίζουν, ότι πρόκειται για μια ακόμα προσπάθεια παραπλάνησης ανάμεσα στις αναρίθμητες το τελευταίο δωδεκάμηνο, η οποία δεν προσβάλλει απλώς τη νοημοσύνη των αντιπροσώπων του έθνους, αλλά απαξιώνει ευθέως μια κατηγορία εργαζομένων εξαιρετικά ευαίσθητη και απολύτως κρίσιμη για την εθνική άμυνα της χώρας.

Στελέχη που επί δεκαετίες δεν “σήκωσαν κεφάλι”, υπέμειναν όλες τις δυσκολίες όπως όλοι οι πολίτες, δεν διαθέτουν συνδικαλισμό και μέσα άμυνας απέναντι στη διαστρέβλωση και τα ψεύδη του ΥΠΕΘΑ και επιχείρησαν να απευθυνθούν στους βουλευτές για να τους ενημερώσουν, ώστε να κρίνουν οι ίδιοι με βάση αυτό που αντιλαμβάνονται ως αλήθεια και όχι με βάση το αφήγημα που έχει κατασκευάσει το υπουργείο του Δένδια και για λόγους αδιευκρίνιστους, στηρίζει η κυβέρνηση στο πιο κεντρικό της επίπεδο.

17 σημεία κατά του νομοσχεδίου 

Απαντώντας λοιπόν στα όσα αναφέρει το ενημερωτικό που έλαβαν οι βουλευτές, υπαξιωματικοί κατέγραψαν τη δική τους επιχειρηματολογία και την έθεσαν υπόψη των βουλευτών, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται «για την πραγματικότητα που επιμελώς κρύβει το ΥΠΕΘΑ»!

1. Η σύγκριση που επιχειρεί το ΥΠΕΘΑ μεταξύ Δεκεμβρίου 2024 και Δεκεμβρίου 2025 είναι τεχνητή και παραπλανητική, αφού στο ενδιάμεσο διάστημα έχει ήδη χορηγηθεί η οριζόντια αύξηση λόγω κατώτατου μισθού (Απρίλιος 2025), η οποία αφορά το σύνολο του Δημοσίου. Η αύξηση αυτή, που αποδίδει περίπου 15-20 ευρώ καθαρά, δεν σχετίζεται με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, παρ’ όλα αυτά εμφανίζεται ως δικό του αποτέλεσμα.

2. Τα 100 ευρώ μικτά του λεγόμενου «επιδόματος επικινδυνότητας» (ιδιαίτερων συνθηκών) αποδίδουν μόλις 65-70 ευρώ καθαρά και επιλέγεται σκόπιμα να παραμείνουν επίδομα, ώστε να μην ενσωματωθούν στον βασικό μισθό. Με τον τρόπο αυτό δεν επηρεάζουν ούτε τη σύνταξη ούτε το εφάπαξ, γεγονός που συνιστά καθαρό δημοσιονομικό τέχνασμα και όχι ουσιαστική μισθολογική ενίσχυση.

3. Τα παραδείγματα αυξήσεων βασίζονται σε ειδικές και μη αντιπροσωπευτικές περιπτώσεις, όπου συνυπολογίζονται σωρευτικά επιδόματα που δεν αφορούν τη μεγάλη πλειονότητα των στελεχών. Παρουσιάζονται περιπτώσεις Διοικητών ή Τμηματαρχών, στελεχών σε παραμεθόριο και προσωπικού του Πολεμικού Ναυτικού που λαμβάνει επίδομα στόλου ύψους 400 ευρώ μεικτά, το οποίο αφορά αποκλειστικά συγκεκριμένες θέσεις και επιχειρησιακές συνθήκες. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται τεχνητή εικόνα γενικευμένων αυξήσεων, ενώ στην πράξη οι καθαρές αποδοχές των περισσότερων στελεχών παραμένουν σχεδόν αμετάβλητες.

4. Τα φορολογικά οφέλη που προβλέπονται από 1/1/2026, μέσω αυξημένου αφορολόγητου (20 έως 150 ευρώ ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση), παρουσιάζονται ως μισθολογικές αυξήσεις, ενώ δεν αποτελούν μισθό, δεν απορρέουν από το νομοσχέδιο και αφορούν το σύνολο των πολιτών. Πρόκειται για ακόμη μία παραπλανητική ενσωμάτωση μέτρων εκτός νομοσχεδίου.

5. Παρουσιάζονται υποθετικά παραδείγματα υπαξιωματικών με 40 έτη πραγματικής υπηρεσίας, παρότι τέτοια υπηρεσιακή διαδρομή δεν υφίσταται στην πράξη. Οι αριθμοί αυτοί είναι θεωρητικοί και αφορούν ελάχιστους, ενώ παραβλέπουν τα πραγματικά όρια αποστρατείας και εξέλιξης.

6. Εμφανίζεται μισθολογική κατηγορία Γ΄ για ΕΜΘ Επιλοχία με 22 έτη υπηρεσίας, η οποία δεν υφίσταται, καθώς όλοι οι ΕΜΘ του θεσμού φέρουν πλέον τον βαθμό του Ανθυπασπιστή. Το παράδειγμα αυτό είναι αντικειμενικά εσφαλμένο.

7. Οι κατηγορίες Ανθυπασπιστών και Αρχιλοχιών κατηγορίας Γ΄ αποσιωπώνται πλήρως από τις παρουσιάσεις, διότι τα τελικά καθαρά ποσά δεν εξυπηρετούν το αφήγημα περί αυξήσεων. Η απουσία τους δεν είναι φυσικά τυχαία.

8. Στις περιπτώσεις αποφοίτων ΑΣΣΥ, όπου οι καθαρές αυξήσεις είναι χαμηλές, τα ποσά «ενισχύονται» τεχνητά με επιδόματα ειδικών συνθηκών, όπως πλεύσιμα (έως 400 ευρώ) ή παραμεθόριο (130 ευρώ). Τα επιδόματα αυτά αφορούν περιορισμένο αριθμό στελεχών και δεν συνιστούν μισθολογική ενίσχυση.

9. Παρατηρείται συστηματική σύγχυση μεταξύ αύξησης μισθού και χορήγησης επιδόματος θέσης ή καθηκόντων. Τα επιδόματα είναι προσωρινά, ανακλητά και εξαρτώμενα από τη θέση, ενώ δεν αποτελούν σταθερό εισόδημα ούτε θεμελιώνουν συνταξιοδοτικά δικαιώματα.

10. Δεν παρουσιάζεται ποτέ ο καθαρός βασικός μισθός χωρίς επιδόματα. Αν αφαιρεθούν όλα τα επιδόματα, το πραγματικό καθαρό όφελος περιορίζεται σε διψήφια ποσά ή μηδενίζεται πλήρως για τη μεγάλη πλειονότητα των στελεχών τα οποία έχουν μειωμένους βασικούς μισθούς.

11. Αγνοείται πλήρως ο πληθωρισμός και η εκτίναξη του κόστους ζωής. Ακόμη και όπου υπάρχει ονομαστική αύξηση, αυτή δεν μεταφράζεται σε πραγματική ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης, η οποία στην πράξη μειώνεται. Πόσο παραπλανητικό το να παρουσιάζουν σήμερα, πίνακες με ποσά που αφορούν π.χ. το 2044!;

12. Στα δύο προηγούμενα θεσμικά πλαίσια (ν. 2439/1996 και ν. 3883/2010) προβλεπόταν ρητά βαθμολογική πριμοδότηση για Υπαξιωματικούς που κατά τη διάρκεια της σταδιοδρομίας τους αποκτούσαν πτυχίο Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος. Η πρόβλεψη αυτή λειτουργούσε ως ουσιαστικό κίνητρο επιμόρφωσης και επαγγελματικής εξέλιξης, με καταληκτικό αποστρατευτικό βαθμό τον Ταξίαρχο στον νόμο του 1996 και τον Συνταγματάρχη (ή αντίστοιχο) στον νόμο του 2010. Πολλοί επένδυσαν χρόνο, κόπο και προσωπικούς οικονομικούς πόρους, καθώς οι σπουδές δεν ήταν πάντα δωρεάν, βασιζόμενοι σε αυτή τη θεσμική δέσμευση της Πολιτείας. Το προτεινόμενο νομοσχέδιο ακυρώνει στην πράξη αυτή την πρόβλεψη, μετατρέποντας την επιμόρφωση σε οικονομική ζημία και συνιστώντας αθέτηση μιας διαχρονικής και σαφούς υπόσχεσης της Πολιτείας προς τα στελέχη.

13. Η λεγόμενη μισθολογική «πυραμίδα» δεν ενισχύει τη βάση του προσωπικού αλλά ευνοεί ελάχιστους στην κορυφή. Πρόκειται για εσωτερική ανακατανομή πόρων, όπου η πλειονότητα χρηματοδοτεί τα οφέλη μιας μειοψηφίας στελεχών.

14. Απουσιάζει οποιαδήποτε αναφορά σε ποσοστά στελεχών που πραγματικά ωφελούνται. Δεν παρουσιάζεται πόσοι κερδίζουν, πόσοι μένουν στάσιμοι και πόσοι υφίστανται απώλειες, γεγονός που καθιστά τα παραδείγματα καθαρά προπαγανδιστική βιτρίνα.

15. Τα συνταξιοδοτικά οφέλη είτε είναι αμελητέα είτε ανύπαρκτα για τη μάζα των στελεχών. Ακόμη και όπου προκύπτουν, είναι μικρά, καθυστερημένα και δεν αντισταθμίζουν απώλειες δεκαετιών.

16. Το συνολικό αποτέλεσμα προκύπτει από ανακύκλωση των ίδιων πόρων. Χρήματα δηλαδή που δίνονται σε μία πλευρά αφαιρούνται με άλλη μορφή. Το τελικό καθαρό ισοζύγιο για τις κατηγορίες Β΄ και Γ΄ είναι ουσιαστικά μηδενικό.

17. Αν οι αυξήσεις ήταν πραγματικές και ουσιαστικές, δεν θα απαιτούνταν επικοινωνιακά τεχνάσματα, επιλεκτικά παραδείγματα και σύνθετες συγκρίσεις. Θα αποτυπώνονταν άμεσα και καθαρά στον βασικό μισθό όλων.

Επικοινωνιακή αντεπίθεση από το ΥΠΕΘΑ

Τα στελέχη του στρατεύματος που πλήττονται, δηλώνουν πως αυτό που αντιλαμβάνονται εύκολα, είναι ότι μετά την αποτυχία της κυβερνητικής επιχειρηματολογίας να πείσει κατά τις συνεδριάσεις στη Βουλή και την ιδιαίτερα προβληματική, ταξικά φορτισμένη τοποθέτηση του κ. Α/ΓΕΕΘΑ περί δήθεν «παραφαινομένων», επιχειρείται πλέον μια επικοινωνιακή αντεπίθεση μέσω επιλεκτικών και μη αντιπροσωπευτικών μισθολογικών παραδειγμάτων.

Στόχος φαίνεται να είναι η κάμψη της αντίδρασης στελεχών με αυξημένη γνώση, εμπειρία και θεσμικό βάρος, κυρίως από τον βαθμό του Ανθυπασπιστή και άνω, τα οποία διαθέτουν την επιχειρησιακή μνήμη και τη δυνατότητα ουσιαστικής κριτικής. Αυτό εξηγεί γιατί στις παρουσιάσεις του ΥΠΕΘΑ προβάλλονται ειδικές περιπτώσεις, με σωρευτική ενσωμάτωση επιδομάτων θέσης, παραμεθορίου ή στόλου, καθώς και μέτρων που δεν απορρέουν από το υπό ψήφιση νομοσχέδιο (όπως αυξήσεις κατώτατου μισθού ή φορολογικές ελαφρύνσεις), ενώ αποσιωπάται συστηματικά ο καθαρός βασικός μισθός και οι πραγματικές απώλειες των μισθολογικών κατηγοριών Β΄ και Γ΄.

Με τον τρόπο αυτό δημιουργείται τεχνητή εικόνα γενικευμένων αυξήσεων, τη στιγμή που για τη μεγάλη πλειονότητα των στελεχών το τελικό ισοζύγιο είναι μηδενικό ή αρνητικό, η θεσμική αξία της επιμόρφωσης υποβαθμίζεται, οι συνταξιοδοτικές προοπτικές δεν βελτιώνονται και η λεγόμενη μισθολογική “πυραμίδα” λειτουργεί ως εσωτερική ανακατανομή πόρων υπέρ μιας περιορισμένης μειοψηφίας. Δεν πρόκειται, συνεπώς, για ουσιαστική ενίσχυση του προσωπικού, αλλά για απόπειρα επικοινωνιακής διαχείρισης, όσων αντιλαμβάνονται ότι αν καμφθούν αυτοί, η υποβάθμιση θα παγιωθεί εις βάρος του συνόλου των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.

Ενδιαφέρον έχουν τα ερωτήματα που θέτουν υπαξιωματικοί για την ενεργό προσπάθεια επηρεασμού της συνείδησης των βουλευτών με επιχειρήματα προβληματικά… στην καλύτερη περίπτωση: «Γιατί άραγε καταβάλλεται τέτοια προσπάθεια έτσι ώστε να πειστείτε [σ.σ. οι βουλευτές που παρέλαβαν την κυβερνητική άτυπη ενημέρωση] ότι αυτό το νομοσχέδιο είναι “καλό” για τις Ένοπλες Δυνάμεις; Έχετε αναρωτηθεί;

»Δεν υπήρχε πουθενά στο προεκλογικό σας πρόγραμμα του 2023. Κι όμως, καλείστε σήμερα να το ψηφίσετε εσπευσμένα, αγνοώντας τις συνέπειες που σας έχουν επισημανθεί από εμάς τους ίδιους όλο αυτό το διάστημα. Ο κ. Δένδιας μιλά για “ανάληψη πολιτικού κόστους”, ας το αναλάβει λοιπόν και στις περιφέρειές σας, αν μπορεί.

»Είμαστε απογοητευμένοι και πλέον αποφασισμένοι να το δείξουμε εμπράκτως και στην κάλπη ή οπουδήποτε αλλού μας δοθεί η ευκαιρία. Επικρατεί αναστάτωση σε οικογένειες με αξιοπρέπεια, ανθρώπους που υπηρέτησαν και υπηρετούν χωρίς αντιρρήσεις, όπως οφείλουν, την Πατρίδα. Η υπομονή μας όμως απέναντι στο ψέμα και την αδικία έχει και τα όρια της».

ΣΤΟΝ ΕΝΕΡΓΟ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΤΟ PDF ΠΟΥ ΕΣΤΑΛΗ ΣΕ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ: ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 1(3)(1)_251227_110510

Σε συνεργασία με το defencepoint

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx