ΘΕΜΑ

Αυτογκόλ του δανέζικου Ναυτικού με πύραυλο Harpoon

Το αυτογκόλ του δανέζικου Ναυτικού με πύραυλο Harpoon, Ευθύμιος Τσιλιόπουλος
EPA/EMIL HELMS DENMARK OUT

Δεν έχουν τέλος τα προβλήματα για το Βασιλικό Ναυτικού της Δανίας: Το σοβαρού ζήτημα που είχε προκύψει σε φρεγάτα του  που συμμετείχε στην επιχείρηση στην Ερυθρά Θάλασσα κατά των Χούτι επέφερε τελικώς την απόλυση του Αρχηγού των Ενόπλων Δυνάμεων. Ακολούθησε το κλείσιμο του πιο σημαντικού θαλάσσιου στενού της Δανίας που συνδέει τη Βαλτική Θάλασσα και τον Ατλαντικό Ωκεανό, εξαιτίας ελαττωματικού πυραύλου, που εντοπίστηκε σε φρεγάτα κατά την διεξαγωγή άσκησης του Πολεμικού Ναυτικού!

Συγκεκριμένα, οι δανέζικες Ένοπλες Δυνάμεις ανακοίνωσαν ένα «τεχνικό πρόβλημα» στον πύραυλο Harpoon στη φρεγάτα Niels Juel, η οποία πλέον βρίσκεται στο λιμάνι του Ναυτικού Σταθμού Korsør, στο Σγιέλαν (“Ζηλανδία”, νησί της Δανίας). Σύμφωνα με την ανακοίνωση των Ενόπλων Δυνάμεων: «Το πρόβλημα προέκυψε σε μια υποχρεωτική δοκιμή όπου ο εκτοξευτής-προωθητής (booster), είναι ενεργοποιημένος και δεν μπορεί να απενεργοποιηθεί επί του παρόντος».

Ο προωθητής στερεού καυσίμου του πυραύλου είναι υπεύθυνος για την αρχική εκτόξευση του όπλου, αλλά αποσπάται όταν καεί το καύσιμο και μετά ο κύριος στροβιλοκινητήρας συνεχίζει για το υπόλοιπο της εκτόξευσης. Το πλοίο είναι συνήθως εφοδιασμένο με οκτώ πυραύλους Harpoon που εκτοξεύονται από κυψέλες στο μέσο του πλοίου. «Μέχρι να απενεργοποιηθεί ο προωθητής, υπάρχει κίνδυνος ο πύραυλος να εκτοξευθεί και να πετάξει αρκετά χιλιόμετρα μακριά», συνέχιζε η ανακοίνωση (προσθέτοντας ότι ειδικοί βρίσκονται καθ’ οδόν για να λύσουν το πρόβλημα).

Αν και ο πύραυλος Harpoon είναι ενεργές βλήμα, οι Ένοπλες Δυνάμεις της Δανίας ισχυρίζονται ότι δεν υπάρχει κίνδυνος έκρηξης της κεφαλής του, ή εκκίνησης του κύριου στροβιλοκινητήρα, που θα μπορούσε να τον μεταφέρει μέχρι και 75 ναυτικά μίλια. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι για τη συγκεκριμένη δοκιμή ενεργοποιήθηκε μόνο το booster. Η δοκιμή φέρεται να διεξαγόταν στο πλαίσιο μιας ευρύτερης άσκησης, η οποία ξεκίνησε τον Μάρτιο και επρόκειτο να ολοκληρωθεί την Παρασκευή.

Η ζώνη κινδύνου

Οι ακούσιες εκτοξεύσεις πυραύλων κατά πλοίων είναι εξαιρετικά σπάνιες, αλλά έχουν συμβεί και στο παρελθόν, με καταστροφικά αποτελέσματα. Ωστόσο, με την πιθανότητα να εκτοξευθεί ακούσια ο προωθητής του πυραύλου, οι Ένοπλες Δυνάμεις κήρυξαν μία ζώνη κινδύνου, η οποία εκτείνεται περίπου πέντε-επτά χιλιόμετρα νοτιοδυτικά του Ναυστάθμου Korsør, σε ύψος περίπου 1.000 μέτρων πάνω από την επιφάνεια.

Οι Ένοπλες Δυνάμεις λένε ότι η ζώνη κινδύνου δεν καλύπτει τη γέφυρα Great Belt, μια κύρια οδική και σιδηροδρομική σύνδεση που διασχίζει το στενό Great Belt, μεταξύ των δανέζικων νησιών Zealand και Funen. Αν και βρίσκεται περίπου 2,5 μίλια βόρεια της επικίνδυνης περιοχής, η γέφυρα παραμένει ανοιχτή στην κυκλοφορία. «Η αστυνομία και η ναυτική αρχή της Δανίας έχουν ενημερωθεί και τα πλοία προς την κατεύθυνση της επικίνδυνης ζώνης ειδοποιούνται και καλούνται να περιμένουν να λυθεί το πρόβλημα», ανέφεραν οι Ένοπλες Δυνάμεις. Ο εναέριος χώρος πάνω από την ζώνη κινδύνου έχει επίσης κλείσει.

Με τη σειρά της, η δανέζικη Ναυτιλιακή Αρχή έχει εκδώσει προειδοποίηση προκειμένου τα πλοία να αποφεύγουν το πληγέν τμήμα του στενού της Great Belt, προειδοποιώντας για ενδεχόμενη «πτώση θραυσμάτων πυραύλων» και ζητώντας από αυτά να αγκυροβολήσουν, εάν χρειαστεί.

Η  φρεγάτα που “πρωταγωνίστησε” στο επεισόδιο είναι η Niels Juel. Είναι μία από τις τρεις φρεγάτες της κλάσης Iver Huitfeldt, οι οποίες εδρεύουν στο Korsør. Αυτά τα σύγχρονα πλοία είναι κατά κύριο λόγο πολεμικά πλοία αεράμυνας. Εντάχθηκαν στην υπηρεσία του Βασιλικού Ναυτικού της Δανίας το 2011. Με κόστος περίπου 325 εκατομμύρια δολάρια η καθεμία, οι φρεγάτες της κλάσης Iver Huitfeldt έχουν μήκος 138,7 μέτρα, πλάτος 19,75 μέτρα και βύθισμα σχεδόν 5,3 μέτρα. Εκτός από τα προαναφερθέντα Harpoons, ο πυραυλικός οπλισμός των πλοίων περιλαμβάνει ένα σύστημα κατακόρυφης εκτόξευσης Mark 41 (VLS) 32 κυψελών, για έως και 32 τυπικούς πυραύλους εδάφους-αέρος SM-2 Block IIIA και ένα σύστημα κατακόρυφης εκτόξευσης Mk 56 VLS, για έως και 48 RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missiles (ESSM).

Καρατομήθηκε ο Αρχηγός

Ο αρχηγός των Ενόπλων Δυνάμεων, στρατηγός Φλέμινγκ Λέντφερ, απολύθηκε την Πέμπτη για ένα άλλο επεισόδιο: Δεν είχε αναφέρει  την δυσλειτουργία  που προέκυψε σε οπλικά σύστημα μιας άλλης δανέζικη φρεγάτας, της Iver Huitfeldt, που επιχειρούσε στην Ερυθρά Θάλασσα (για το επεισόδιο αυτό αναφερθήκαμε εκτενώς στο προηγούμενο μας άρθρο).

Το Iver Huitfeldt αναπτύχθηκε στην περιοχή για την προστασία της εμπορικής ναυτιλίας από τις επιθέσεις των Χούτι, στα πλαίσια της επιχείρησης που ξεκίνησε αμέσως μετά την έναρξη της τελευταίας επίθεσης του Ισραήλ στη Γάζα. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, ο Λέντφερ δεν είχε ενημερώσει το υπουργείο Άμυνας πως δεν είχαν λειτουργήσει τα συστήματα ραντάρ και πυραύλων στο Iver Huitfeldt, κατά τη διάρκεια επίθεσης με μη επανδρωμένο αεροσκάφος των Χούτι.

Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε ότι το πολεμικό πλοίο δεν μπόρεσε να εκτοξεύσει τους πυραύλους αεράμυνας του ESSM για διάστημα μισής ώρας, ενώ πολλά από τα βλήματα που εκτοξεύτηκαν από τα δίδυμα πυροβόλα των 76 χιλιοστών εξερράγησαν πολύ νωρίς και κοντά στο πλοίο. Ωστόσο, το Iver Huitfeldt κατάφερε να καταρρίψει τέσσερα από τα εισερχόμενα drones, ενώ τα υπόλοιπα αντιμετωπίστηκαν από άλλα σκάφη. Μόλις οι ESSM επανήλθαν σε ετοιμότητα, η δανέζικη φρεγάτα χρησιμοποίησε τρεις πυραύλους και 50-100 φυσίγγια των 76 χιλιοστών για να καταρρίψει τα drone των Χούτι.

Ο Δανός υπουργός Άμυνας, Troels Lund Poulsen, ανακοίνωσε την απόφαση: «Έχω χάσει την εμπιστοσύνη μου στον Αρχηγό των Ενόπλων Δυνάμεων. Ως εκ τούτου, αποφάσισα ότι δεν θα ηγείται πλέον των Ενόπλων Δυνάμεων της Δανίας. Βρισκόμαστε μπροστά σε μια ιστορική καμπή για την αναγκαία ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων μας. Αυτό θέτει μεγάλες απαιτήσεις για τον οργανισμό μας και τις στρατιωτικές συμβουλές που παρέχουμε στο πολιτικό επίπεδο». Ο υποστράτηγος Μάικλ Χάιλντγκαρντ ορίστηκε ως προσωρινός Αρχηγός των Ενόπλων Δυνάμεων.

Αναμφισβήτητα οι τεχνικές αποτυχίες αποτελούν μέρος των στρατιωτικών επιχειρήσεων, τόσο σε καιρό ειρήνης, όσο και πολέμου. Όμως, αυτή η θλιβερή εβδομάδα για το Βασιλικό Ναυτικό της Δανίας, αναπόφευκτα θα επιφέρει ευρύτερα ερωτήματα σχετικά με την αξιοπιστία των Ενόπλων Δυνάμεων της σκανδιναβικής χώρας.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι