Ένας Έλληνας ναύαρχος συνήγορος της Άγκυρας
12/02/2020Οι θέσεις του Έλληνα ναύαρχου Αντώνη Αντωνιάδη, όπως δημοσιεύονται στην Daily Sabah –αν δεν έχουν “μαγειρευτεί” από τους Τούρκους αρχισυντάκτες– αποτελούν από τις πλέον επικίνδυνες τοποθετήσεις Έλληνα ανώτατου αξιωματούχου των τελευταίων δεκαετιών. Μεταξύ άλλων, ο ναύαρχος και πρώην Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού απορρίπτει τις θέσεις της Αθήνας ότι τα τουρκικά μαχητικά παραβαίνουν το ελληνικό FIR. Σύμφωνα με την Daily Sabah, ο Αντωνιάδης ήταν “εξαίρεση” στις οξύτατες αντιδράσεις –ειδικά των ελληνικών ΜΜΕ– που προκάλεσε το τουρκολυβικό μνημόνιο. «Ο Αντωνιάδης πρότεινε μια μέση οδό, ζητώντας από τις ελληνικές αρχές να ενεργούν με κοινή λογική και όχι να αντιμετωπίζουν την Τουρκία χωρίς λόγο» αναφέρει το ρεπορτάζ.
Μέχρι τώρα δεν έχουμε δει κάποια διάψευση του δημοσιεύματος από την πλευρά του πρώην Αρχηγού του ΓΕΝ –επί εποχής Κώστα Σημίτη– κ. Αντωνιάδη. Επειδή κανείς δεν μπορεί ξέρει όλες τις δημόσιες προηγούμενες παρεμβάσεις του, άραγε ο ναύαρχος διαψεύδει όσα γράφονται από την τουρκική εφημερίδα;
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, ο ναύαρχος δήλωσε ότι «Η Τουρκία είναι μια μεγάλη περιφερειακή δύναμη» προειδοποιώντας τα ελληνικά ΜΜΕ να το αναγνωρίσουν αυτό όπως επίσης και τη γεωστρατηγική της σημασία. Αναγνωρίζει δε και την ισχύ της Τουρκίας στο ζήτημα των μεταναστευτικών ροών προς την Ευρώπη.
Ο ναύαρχος μάλιστα, πρότεινε η Ελλάδα να εξετάσει προσεκτικά τις επιλογές της και να προβεί σε ανάλυση κόστους-οφέλους πριν προβεί σε επίσημες αξιώσεις, ειδικά στη Μεσόγειο! Με άλλα λόγια, οι Έλληνες πρέπει να “νερώσουν” τα ίδια τους τα κυριαρχικά δικαιώματά απέναντι σε ένα αυταρχικό και επιθετικό κράτος!
Από τις πλέον εντυπωσιακές θέσεις του απόστρατου ανώτατου αξιωματικού είναι ότι η Ελλάδα είναι αυτή που παραβιάζει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας και όχι τόσο η Τουρκία. Για παράδειγμα, απέρριψε τις ελληνικές αξιώσεις επί των χωρικών υδάτων για 6 ναυτικά μίλια και 10 μίλια του εναέριου χώρου. Ο Αντωνιάδης δήλωσε ότι είναι παράλογο η Ελλάδα να διεκδικεί διαφορετικές ζώνες σε εδαφικά και χωρικά ύδατα. Από αυτή την άποψη, ο Αντωνιάδης αμφισβήτησε αρκετές επίσημες αξιώσεις της Ελλάδας ρίχνοντας το φταίξιμο στην πατρίδα του.
Εξάλλου, όπως είπε «η Τουρκία δεν ήταν η μόνη που δεν αναγνωρίζει τέτοιες αξιώσεις, καθώς ολόκληρος ο κόσμος στρέφεται εναντίον αυτών των συνόρων καθώς δεν υπάρχουν άλλες χώρες με διαφορετικούς συνοριακούς ισχυρισμούς για εδάφη και θάλασσα». Πρέπει να πούμε ότι, πράγματι, ως έναν βαθμό υπάρχει εδώ μια ελληνική ιδιαιτερότητα που ξεκίνησε με τον [ελληνικό] νόμο του 1931.
Οι Τούρκοι δεν κάνουν παραβάσεις
Επίσης, απέρριψε τον ισχυρισμό ότι τα τουρκικά αεροσκάφη παραβαίνουν το ελληνικό FIR, δίνοντας στην Ελλάδα το δικαίωμα να αντιδράσει. O ναύαρχος στηρίζει αυτή του τη δήλωση στο γεγονός ότι το FIR δεν αποτελεί τομέα κυριαρχίας και σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο δεν υπάρχει υποχρέωση ενημέρωσης άλλων χωρών για τα σχέδια πτήσης στρατιωτικών αεροσκαφών.
Πράγματι το FIR δεν πρέπει να ταυτίζεται με τον εθνικό εναέριο χώρο. Ωστόσο, ο ναύαρχος δεν αναφέρει ότι ο ICAO επιβάλλει συντονισμό πολιτικής-στρατιωτικής εναέριας κυκλοφορίας διότι σύμφωνα με τη διεθνή κρατούσα πρακτική η ανάγκη ασφάλειας των πτήσεων επιβάλλει κατάθεση σχεδίων πτήσης και από “κρατικά αεροσκάφη”.
Στο FIR ναι μεν γίνονται στρατιωτικές ασκήσεις από οποιαδήποτε χώρα κατόπιν σχετικής δέσμευσης αλλά απαιτείται η αίτηση δέσμευσης να γίνει αποδεκτή από τη χώρα ευθύνης, δηλαδή την Ελλάδα. Η Τουρκία μετά το 1974, αποφάσισε να μη δίνει λογαριασμό τι θα κάνει στο ελληνικό FIR, αλλά η Ελλάδα έχει δικαιώματα άμυνας όταν έρχονται αεροπλάνα σε επιθετικούς σχηματισμούς.
Οι θέσεις του πρώην Αρχηγού ΓΕΝ, όπως παρουσιάζονται από την τουρκική εφημερίδα, αποτελούν κραυγαλέα παραφωνία με τις επίσημες θέσεις τόσο του Σώματος του οποίου ηγήθηκε όσο φυσικά και της επίσης ελληνικής εξωτερικής πολιτικής. Οι Τούρκοι θα κάνουν πάρτι με τέτοιες θέσεις –αξιοποιώντας τες μέσω ΜΜΕ– και όπως γνωρίζουμε από την παλιά ελληνική ταινία “Δεσποινίς Διευθυντής”, «τα πάρτι του ναυάρχου είναι πιο ιστορικά και από τις ναυμαχίες του».