Τζέικομπ Ράντλοφ, ένας διαφορετικός οικολόγος

Άννα Ρέμπελου
3

Όταν ο πατέρας είναι πολιτικά δραστήριος και η μητέρα δημοσιογράφος τότε και το παιδί πιθανότατα θα ενθαρρυνθεί να σκέφτεται να λειτουργεί διαφορετικά. Έτσι είναι τουλάχιστον η περίπτωση του Τζέικομπ Ράντλοφ, ο οποίος έστησε την πρώτη του επιχείρηση όταν ήταν δέκα χρονών. Η Anti-Chemicals-Club, όπως την είχε ονομάσει και που στα ελληνικά σημαίνει «Κλαμπ Αντί-Χημικών», είχε 120 μέλη, ήταν πρωτοπόρος στην ανακύκλωση και εμπόδιζε το κόψιμο των παλιών δέντρων στην αγροτική Βαυαρία.

Στα 13 του, ο Ράντολφ οργανώνει αντίσταση στην κατασκευή ενός σούπερ αυτοκινητοδρόμου που θα περνούσε μέσα από τους λόφους κοντά στο σπίτι του, καθώς θα υποβάθμιζε το περιβάλλον, και πετυχαίνει την αλλαγή των σχεδίων. Τέσσερα χρόνια μετά, αφήνει το σχολείο για να ασχοληθεί με διάφορες οικολογικές δράσεις. Στα 21 του δημιουργεί το περιοδικό «politische ökologie» και δύο χρόνια μετά στήνει την εκδοτική πλατφόρμα Οekom Verlag, την πλέον γνωστή στην Γερμανία σε θέματα οικολογίας και κοινωνικής αλλαγής.

Η προστασία του περιβάλλοντος είναι ζήτημα ζωής και θανάτου γι’ αυτόν τον Γερμανό-μέλος της Ashoka και αυτό ήταν ξεκάθαρο από πολύ νωρίς στην ζωή του. Είναι ξεκάθαρο σε ό,τι κι αν κάνει στην ζωή του. Ο Τζέικομπ Ράντλοφ είναι ένας αποτελεσματικός, ενεργητικός και μη δογματικός ακτιβιστής και ιθύνων νους σε θέματα περιβαλλοντικών δράσεων.

Αν δει κανείς την λίστα με τα projects του θα διαπιστώσει ότι εκτός από μακριά είναι και καινοτόμα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Kindergarten στην Βαυαρία που είναι ένα είδος προσχολικής περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με ελεύθερο παιχνίδι μέσα στην φύση. Αυτή την στιγμή, επεξεργάζεται το επόμενο κύμα ιδεών. Στο μεταξύ, όμως, ο εκδοτικός του οίκος και ο οργανισμός αξιολόγησης περιβαλλοντικής βιωσιμότητας που καθιέρωσε τέτοιου είδους αναφορές στις διεθνείς αγορές, εξακολουθούν να ασκούν τεράστια επιρροή διεθνώς.

Ένας εκδοτικός οίκος πολύ διαφορετικός

Είναι κοινός τόπος στην Γερμανία και όχι μόνον, πως ο Oekom Verlag δεν είναι ένας απλός εκδοτικός οίκος. Ουσιαστικά, αναγνωρίζει ποιοι είναι οι τομείς-κλειδιά όσον αφορά το περιβάλλον και αναπτύσσει στρατηγικές και καμπάνιες ενημέρωσης και κινητοποίησης των πολιτών. Ο Τζέικομπ δεν πραγματοποιεί μονάχα εξαιρετικές εξειδικευμένες εκδόσεις αλλά μέσω της συγκεκριμένης εκδοτικής πλατφόρμας.

Ωθεί σε συνασπισμούς μεταξύ ακτιβιστών, ερευνητών και ατόμων που χαράζουν πολιτικές και μεταστρέφει την κοινή γνώμη σε θέματα οικολογίας και κοινωνίας –από την ενεργειακή επάρκεια, μέχρι το δίκαιο εμπόριο, από τα τρόφιμα και το νερό μέχρι την συμμετοχή σε κοινές δράσεις. Οι θαυμαστές του μιλούν για έναν οραματιστή, ο οποίος βρίσκεται πίσω και από την πρωτοβουλία ώστε να γίνουν οι εκδόσεις περισσότερο βιώσιμες σε αυτή την μακρά ακριβή αλυσίδα..

Όσον αφορά την Oekom Research, αυτός ο ανεξάρτητος οργανισμός με τις αναφορές του περί των περιβαλλοντικών αποτυπωμάτων των επιχειρήσεων, επηρεάζει μια ροή τρισεκατομμυρίων δολαρίων προς τις πλέον κοινωνικά υπεύθυνες εταιρίες. Δηλαδή, προς τις επιχειρήσεις που παρουσιάζουν αυξημένα επίπεδα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.

Δεξαμενή 3.500 επιχειρήσεων

Ο Τζέικομπ Ράντλοφ μαζί με τον Ρόμπερτ Χάμπλερ ήταν οι πρώτοι που κατάφεραν να μετασχηματίσουν δογματικά, ακαδημαϊκά και εξαιρετικά περίπλοκα πειράματα στον τομέα της βιωσιμότητας, σε διαχειρήσιμες, ανεξάρτητες και στοχευμένες αξιολογήσεις που χρησιμοποιούνται σήμερα από επενδυτές κάθε είδους και κάθε κλάδου.

Αρκεί μόνον να σημειωθεί ότι η Oekom Research αξιολογεί τις 3.500 πιο σημαντικές επιχειρήσεις στον κόσμο, αλλά και χώρες. Η χρησιμοποίηση αυτών των πολύτιμων πληροφοριών που συλλέγει η OekomResearch για την ενδυνάμωση και κινητοποίηση των καταναλωτών και των οικονομιών προς καλύτερες αποφάσεις και προϊόντα, είναι ένας μεγάλος στόχος αλλά και πρόκληση για τον Τζέικομπ.

«Ο κόσμος αλλάζει τόσο γρήγορα. Πριν τέσσερα χρόνια ήταν εφικτή η αναθεώρηση των αξιολογήσεών μας μια φορά τον χρόνο. Σήμερα, το κάνουμε αρκετές φορές μέσα σε κάθε έτος και τελικά φαίνεται πως θα κινηθούμε σε κάτι που θα γίνεται σε πραγματικό χρόνο. Η αυτοματοποιημένη τεχνολογία, επομένως, είναι κρίσιμη. Η καινοτομία στην διαχείριση των δεδομένων θα βρίσκεται στην καρδιά αυτού που θα κάνουμε από εδώ και μετά» έχει πει σε συνέντευξή του στο περιοδικό Forbes ο Τζέικομπ. Ένας κόσμος όπου όλοι θα συμβάλλουν σε ευρεία αλλαγή είναι το όραμά του.

  • Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr
  • Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η διακίνηση του άρθρου με την προσθήκη ενεργού link.