26 δισ. χωρίς ισολογισμούς και απολογισμούς από το 2010! – Β’ μέρος
04/03/2025
Στο παρών άρθρο συνεχίζουμε την εξέταση αποκαλυπτικών στοιχείων ελέγχων του Ελεγκτικού Συνεδρίου για μία σειρά οργανισμών του Δημοσίου, όπως ο ΕΟΠΥΥ, ο τελευταίος ισολογισμός του οποίου κατατέθηκε το… 2012!
Ξεκινάμε, λοιπόν, με τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ) που ανήκει στους οργανισμούς κοινωνικής ασφάλισης (ΟΚΑ) και που επιχορηγείται με ένα περίπου δισεκατομμύριο ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό και έχει να συντάξει Ισολογισμό από το 2012(!):
- Αδυναμία κατάρτισης λογαριασμών του ΕΟΠΥΥ λόγω μη οριστικοποίησης των οικονομικών δεδομένων (σύνταξης και έγκρισης οικονομικών καταστάσεων) των φορέων που εντάχθηκαν σε αυτό, η οποία δεν έχει έως σήμερα αντιμετωπισθεί αποτελεσματικά παρά τις συνεχείς νομοθετικές παρατάσεις της σχετικής προθεσμίας.
- Δεν έχει συντάξει Ισολογισμό από της ιδρύσεώς του – έτος 2012 – έως και σήμερα ο ΕΟΠΥΥ καθόσον δεν υφίστανται ισολογισμοί λήξης των ενταχθέντων στον Οργανισμό ταμείων, οι οποίοι θα αποτελέσουν τη βάση για τη σύνταξη του ισολογισμού έναρξης του ΕΟΠΥΥ.
- Εκκρεμεί η έγκριση από την εποπτεύουσα αρχή των απολογισμών όλων των ετών, πλην του έτους 2012 (έτος σύστασης του ΕΟΠΥΥ) μέχρι το έτος 2021. Κανένας εξ αυτών δεν έχει υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
- Υποβάλλει με σημαντική καθυστέρηση στο Ελεγκτικό Συνέδριο το σύνολο ή μέρος των ετήσιων λογαριασμών που οφείλει να καταρτίζει.
Τελευταίος ισολογισμός ΔΥΠΑ (ΟΑΕΔ) το… 2010
Τα κυριότερα πορίσματα ελέγχου της παραπάνω έκθεσης για τη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) πρώην ΟΑΕΔ, η οποία επιχορηγείται από τον κρατικό προϋπολογισμό με ένα περίπου δισεκατομμύριο ευρώ για τους ανέργους, είναι τα ακόλουθα:
- Ο τελευταίος εγκεκριμένος ισολογισμός ήταν αυτός του έτους 2010.
- Η καθυστέρηση οφείλεται σε προβλήματα που ανέκυψαν κατά τη διασύνδεση του λογιστικού πληροφοριακού συστήματος με το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (ΟΠΣ) και τα οποία οι ανάδοχοι που ανέλαβαν την υποστήριξή του από το 2009 έως το 2017 δεν κατάφεραν να επιλύσουν.
- Στο 1206179/20.11.2024 έγγραφο του Διοικητή της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (Παράρτημα ΙΙΙ) αναφέρεται ότι μετά το πέρας του ελέγχου εγκρίθηκαν οι οικονομικές καταστάσεις των ετών 2011 και 2012 και αναμένεται εντός του οικονομικού έτους 2024 η έγκριση των οικονομικών καταστάσεων των ετών 2013 και 2014.
- Ελλείψεις στα πληροφοριακά συστήματα δυσχεραίνουν τη σύνταξη των οικονομικών καταστάσεων.
Νοσοκομεία: Εκκρεμούν ισολογισμοί 2013-2022
Για τα νοσοκομεία, τα οποία αναφέρονται πρώτα στον πίνακα των μεταβιβάσεων (επιχορηγήσεων) του κρατικού προϋπολογισμού με το ποσό των 2,3 δισεκατομμύρια ευρώ, το Ελεγκτικό Συνέδριο εντόπισε τα ακόλουθα κυριότερα πορίσματα:
- Σε νοσοκομείο της περιφέρειας στο στάδιο της έγκρισης του απολογισμού έτους 2013 διαπιστώθηκε έλλειμμα ποσού 462.375,83 € το οποίο καταλογίστηκε εις βάρος του υπολόγου.
- Εκκρεμεί ακόμα η έγκριση από το υπουργείο Υγείας του ταμειακού υπολοίπου του έτους 2013 και η μεταφορά του στα επόμενα έτη και στη συνέχεια η κατάρτιση των απολογισμών των ετών 2014-2022.
- Το υπουργείο Υγείας εντόπισε διαφορά μόλις 40 λεπτών κατά τον έλεγχο των απολογιστικών στοιχείων έτους 2016 που εγκαίρως υπέβαλε σε αυτό το νοσοκομείο. Η διαφορά των 40 λεπτών τακτοποιήθηκε τελικά το έτος 2023.
- Η μη έγκριση από το υπουργείο Υγείας του απολογισμού έτους 2016 λόγω της προαναφερόμενης διαφοράς συμπαρέσυρε και τους απολογισμούς των επόμενων ετών 2017-2021, καθώς η οικεία Υγειονομική Περιφέρεια δεν δέχθηκε να τους ελέγξει, χωρίς να έχει κλείσει και εγκριθεί η οικονομική χρήση του 2016.
- Οι απολογισμοί νοσοκομείου ετών 2014 έως και 2022 βρίσκονται στο στάδιο της κατάρτισης γιατί εκκρεμεί ο προσδιορισμός του ταμειακού υπολοίπου του απολογισμού του 2013 από το υπουργείο Υγείας, λόγω της υπεξαίρεσης που διαπιστώθηκε στο ταμείο του νοσοκομείου το έτος αυτό.
- Μη υποβολή των απολογισμών εσόδων – εξόδων ενός νοσοκομείου, για τα οικονομικά έτη 2013-2021, από το Οικονομικό Τμήμα προς το Διοικητικό Συμβούλιο, σε αναμονή της απόφασης έγκρισης του απολογισμού οικονομικού έτους 2012 από την εποπτεύουσα Υγειονομική Περιφέρεια.
- Σε νοσοκομείο της Περιφέρειας διαπιστώθηκε ότι προσωπικό κατηγορίας ΠΕ Διοικητικού-Οικονομικού και ΤΕ Διοικητικού-Λογιστικού/Διοίκησης Μονάδων Υγείας και Πρόνοιας, δεν εκτελεί καθήκοντα συναφή και ανάλογα με τα προσόντα του, αλλά υπηρετεί στο Τμήμα Πρωτοκόλλου και στη Γραμματεία.
Δήμοι: Προβλήματα…
Για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ), οι οποίοι επιχορηγούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό μέσω του λογαριασμού “Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι” (ΚΑΠ) που γεμίζει από ποσοστά έμμεσων και άμεσων φόρων ποσού άνω των τριών δις. ευρώ, τα πορίσματα ελέγχου είναι σκέτο “περιβόλι”:
Σε δύο περιπτώσεις του δείγματος η κατάρτιση των λογαριασμών των νέων δήμων, δεν είχε ολοκληρωθεί κατά τον χρόνο του ελέγχου λόγω προβλημάτων στην απογραφή και αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων των καταργούμενων δήμων, στον προσδιορισμό των χρηματικών διαθεσίμων και στην κατανομή των πάσης φύσεως στοιχείων ενεργητικού και παθητικού της περιουσίας των καταργούμενων δήμων στους νεοσυσταθέντες.
- Η κατάργηση δημοτικού νομικού προσώπου το έτος 2016 και η μετάπτωση των περιουσιακών του στοιχείων στον δήμο επέφερε σημαντικές μεταβολές στις οικονομικές καταστάσεις του τελευταίου. Η ενσωμάτωση των περιουσιακών στοιχείων του καταργούμενου νομικού προσώπου απαιτήθηκε πολύς χρόνος με αποτέλεσμα την τριετή καθυστέρηση κατάρτισης των οικονομικών καταστάσεων του δήμου (2016-2019).
- Από τον έλεγχο 17 δημοτικών νομικών προσώπων προέκυψε ότι δεν είχαν υποβάλει τους λογαριασμούς έτους 2021 στο Ελεγκτικό Συνέδριο, είτε διότι δεν είχαν το κατάλληλο προσωπικό είτε διότι δεν γνώριζαν ότι είχαν τέτοια υποχρέωση, είτε διότι δεν είχαν εισαγάγει το διπλογραφικό σύστημα.
- Σε όλα τα παραπάνω δημοτικά νομικά πρόσωπά διαπιστώθηκε και έλλειψη της προσήκουσας εποπτείας από τους δήμους ως προς την κατάρτιση των οικονομικών καταστάσεων.
- Ελέγχθηκαν επίσης και τρεις σχολικές επιτροπές, όπου εντοπίστηκαν τα ακόλουθα προβλήματα: Μη έγκαιρη αποστολή από τις σχολικές μονάδες των στοιχείων των εξόδων, έλλειψη προσωπικού για τις αναγκαίες διασταυρώσεις και τη σύνταξη του απολογισμού και έλλειψη υποστήριξης από τον δήμο και τους συμμετέχοντες στο διοικητικό συμβούλιο δημοτικούς συμβούλους.
- Το Ελεγκτικό Συνέδριο επισημαίνει ότι υφίσταται σοβαρός κίνδυνος μετά την συγχώνευσή τους στους οικείους δήμους και εφόσον δεν ολοκληρωθεί εγκαίρως η διαδικασία της μετάβασης να δημιουργηθούν εφεξής προβλήματα στην κατάρτιση των λογαριασμών των δήμων στους οποίους εντάχθηκαν και να επηρεαστεί η ομαλή λειτουργία της λογοδοσίας αυτών.
- Σε δήμο της περιφέρειας το τελευταίο έτος υποβολής απολογισμού είναι το έτος 2016 καθώς είναι υπό «δικαστική διερεύνηση λόγω υπεξαίρεσης-κατάχρησης» διαπιστωθέν έλλειμμα.
- Δήμος ανέθεσε το 2021 την κατάρτιση των οικονομικών καταστάσεων ετών 2013-2014.
- Ο ορκωτοί ελεγκτές δεν ορίζονται εγκαίρως.
- Σε κανέναν από τους ελεγχόμενους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης δεν τηρήθηκε η προθεσμία για τον ορισμό ορκωτών λογιστών και παράδοση των ελέγχων.
- Εντοπίστηκαν καθυστερήσεις και στην εκπλήρωση των συμβατικών υποχρεώσεων των εξωτερικών συνεργατών οφειλόμενες στους ακόλουθους λόγους:
(α) Στις συμβάσεις ανάθεσης είτε δεν τίθεται συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την εκτέλεση των εργασιών (δεν προσδιορίζεται ο χρόνος παράδοσης) είτε το χρονοδιάγραμμα υπερβαίνει τις νόμιμες προθεσμίες (πχ. ανάθεση από δήμο σύνταξης οικονομικών καταστάσεων έτους 2020 στις 5.5.2021 με συμβατικό χρόνο παράδοσης «έως και ένα έτος από την υπογραφή της σύμβασης»). Δεν προβλέπεται σταδιακή παράδοση όταν γίνεται μαζική ανάθεση κατάρτισης και ελέγχου οικονομικών καταστάσεων περισσότερων ετών.
(β) Δεν προβλέπονται ειδικές ρήτρες σε περίπτωση πλημμελούς ή καθυστερημένης εκτέλεσης των όρων της σύμβασης. Εντοπίστηκαν περιπτώσεις επανειλημμένων αναθέσεων στον ίδιο ανάδοχο, ο οποίος δεν ήταν συνεπής στις συμβατικές του υποχρεώσεις.
(γ) Δεν παρακολουθείται η εκτέλεση των συμβάσεων από την Οικονομική Υπηρεσία του φορέα. Εντοπίστηκαν περιπτώσεις παραλαβής και καταβολής ολόκληρης της αμοιβής στον αντισυμβαλλόμενο, παρά τη μη υλοποίηση μέρους του συμβατικού αντικειμένου.
(δ) Παρατηρήθηκε έλλειψη συνεργασίας μεταξύ του φορέα και των ορκωτών καθώς δεν παραδίδονται σε αυτούς πλήρεις οι οικονομικές καταστάσεις. Σε πλείστες συμβάσεις που ελέγχθηκαν ορίζεται: «παράδοση [του συμβατικού αντικειμένου] εντός εύλογου χρόνου από της παραδόσεως σε αυτόν όλων των σχετικών εγγράφων».
Επιπλέον, εντοπίστηκε σύμβαση υπογραφείσα με τους ορκωτούς στις 30.7.2021 με αντικείμενο τον έλεγχο των οικονομικών καταστάσεων και την έκδοση πιστοποιητικού ελέγχου για το οικονομικό έτος 2019 με διάρκεια από την υπογραφή της έως και ένα μήνα μετά την παράδοση των οικονομικών καταστάσεων.
Κατά τον χρόνο του ελέγχου (2023) δεν είχαν ακόμα παραδοθεί οι οικονομικές καταστάσεις στον ορκωτό ελεγκτή. Η καθυστερημένη ανάθεση και η χρονική απόκλιση από τη λήξη του οικονομικού έτους δημιουργεί πρόσθετη δυσκολία ανταπόκρισης και ανεύρεσης των στοιχείων.
Τέλος, οι καθυστερήσεις στις αναθέσεις στους εξωτερικούς συνεργάτες και στην εκ μέρους τους ολοκλήρωση του ελέγχου συμπαρασύρουν και τα επόμενα στάδια και τελικά αυτό της έγκρισης από τα αρμόδια συλλογικά όργανα του νομικού προσώπου.