ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

“Η Σαγήνη του Αλλόκοτου”: Αλήθειες και ψέματα για την επίμαχη έκθεση

"Η Σαγήνη του Αλλόκοτου": Αλήθειες και ψέματα για την επίμαχη έκθεση, Νίκος Ζάππας

Στις 10 Μαρτίου 2025, ο βουλευτής της “Nίκης” Νίκος Παπαδόπουλος βανδάλισε έργα τέχνης του Χριστόφορου Κατσαδιώτη στην Εθνική Πινακοθήκη, στο πλαίσιο της ομαδικής έκθεσης “Η Σαγήνη του Αλλόκοτου”, θεωρώντας ότι βεβηλώνουν εικόνες Αγίων, πυροδοτώντας αντιδράσεις για την επίθεση στην καλλιτεχνική έκφραση.

Το γεγονός φέρνει στο φως ένα διαχρονικό ζήτημα: Tα όρια της καλλιτεχνικής ελευθερίας σε σχέση με τα θρησκευτικά σύμβολα, τα οποία για πολλούς είναι ιερά και απαραβίαστα. Οι υπερασπιστές τέτοιων καλλιτεχνικών προκλήσεων, όπως τα έργα του Χριστόφορου Κατσαδιώτη στην έκθεση “Η Σαγήνη του Αλλόκοτου”, υποστηρίζουν ότι η τέχνη οφείλει να σπάει τον θρησκευτικό δογματισμό με σκοπό να προκαλέσει σκέψη.

Θεωρούν ότι η τέχνη δεν συνιστά βεβήλωση όπως την αποκαλούν οι επικριτές, αλλά ένα εργαλείο που αποδομεί την αυθεντία των θρησκευτικών συμβόλων, τα οποία συχνά χρησιμοποιούνται για να επιβάλουν μια μορφή εξουσίας ή να καταπνίξουν την ελευθερία έκφρασης. Γι’ αυτούς, η τέχνη που σέβεται απαρέγκλιτα τα όρια χάνει τη δύναμή της να καινοτομεί και να αφυπνίζει, παραμένοντας εγκλωβισμένη σε έναν ρόλο περιοριστικής συμμόρφωσης.

Το επιχείρημα είναι σοβαρό, όμως, αν θέλουμε να είμαστε αντικειμενικοί, σεβόμενοι το δημοκρατικό πλαίσιο, δεν μπορούμε να εξετάζουμε τέτοια ζητήματα αποκλειστικά με όρους καλλιτεχνικής ελευθερίας, γιατί ο νόμος προβλέπει ρητά την προστασία των θρησκευτικών συμβόλων και τα όρια της έκφρασης.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά. Επί της αρχής είναι καταδικαστέα η πράξη του βουλευτή Νίκου Παπαδόπουλου. Ο βανδαλισμός δεν αρμόζει σε μια δημοκρατία, πόσο μάλλον σε έναν εκπρόσωπο του κοινοβουλίου. Τελεία και παύλα.

Ο καλλιτέχνης Χριστόφορος Κατσαδιώτης

Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης είναι ένας βραβευμένος εικαστικός-χαράκτης με σημαντική παρουσία στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Τα τέσσερα επίμαχα έργα του Κατσαδιώτη, “Εικόνισμα 1ο”, “Εικόνισμα 16ο”, “Εικόνισμα 17ο”, “Ο Άγιος Χριστόφορος”, στην ομαδική έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης “Η Σαγήνη του Αλλόκοτου” ανήκουν σε μια ευρύτερη σειρά έργων του με θέμα τα χριστιανικά σύμβολα.

Το γεγονός αυτό δηλώνει μια προσήλωση στη θεματολογία· εντούτοις, ο ίδιος έχει εργαστεί παράγοντας μια πολύ ευρύτερη θεματολογική γκάμα. Τα έργα που επιλέχθηκαν για αυτήν την έκθεση δεν επιλέχθηκαν από τον ίδιο, αφού την έκθεση επιμελείται η ιστορικός της τέχνης και διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, η κ. Συραγώ Τσιάρα. Κατά συνέπεια, μπορεί κάποιος να διαφωνεί με τα έργα του Χριστόφορου Κατσαδιώτη, αλλά δεν είναι αυτός που φέρει την ευθύνη για την παρουσίασή τους στην Εθνική Πινακοθήκη.

Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης

Πάμε τώρα στη διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, την κ. Συραγώ Τσιάρα. Η Συραγώ Τσιάρα, ως διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης από τον Ιούνιο του 2022, έχει εκφράσει ένα ξεκάθαρο όραμα για το ίδρυμα: να γίνει ένας χώρος που συνδυάζει την ιστορική κληρονομιά με τη σύγχρονη καλλιτεχνική έκφραση, ανοίγοντας διάλογο με το κοινό. Σε συνέντευξή της στη LiFO (12/11/2022) δήλωσε: «Η Πινακοθήκη πρέπει να είναι ένας ζωντανός οργανισμός, που να απευθύνεται σε όλους, με εκθέσεις που προκαλούν σκέψη και συνδέουν το παρελθόν με το παρόν».

Όμως, παρατηρώντας τα τέσσερα συγκεκριμένα έργα που επέλεξε η επιμελήτρια της έκθεσης, ένα συγκεκριμένο έργο, ειδικά, εγείρει ερωτήματα για το σκεπτικό της επιλογής της. Και εδώ έρχεται το κρίσιμο ερώτημα: Πώς ακριβώς ή τι είδους διάλογος μπορεί να διεξαχθεί, όταν στην εικόνα του Αγίου Γεωργίου οι συμβολισμοί είναι ανεστραμμένοι; Όταν στη θέση του Αγίου Γεωργίου είναι ο Δράκος και στη θέση του Δράκου η πεταλούδα;

Ας μη γελιόμαστε, το συγκεκριμένο αυτό έργο με τίτλο “Ο Χασάπης της Λεωφόρου” είναι κατάφωρη προσβολή ενός διαχρονικού και ιδιαίτερα αγαπητού συμβόλου των Ελλήνων ορθοδόξων. Αυτό εννοεί η κ. Τσιάρα όταν δηλώνει ότι η έκθεση είναι ανοιχτή σε όλους; Ή μήπως δεν γνωρίζει ότι στην Ελλάδα υπάρχει ρητό νομικό πλαίσιο που προστατεύει τα θρησκευτικά σύμβολα;

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι αυτού του είδους οι πρακτικές παραβίασης του θρησκευτικού αισθήματος των χριστιανών στις μέρες μας μόνο διάλογο δεν προάγουν αφού αγνοούν την κοινωνική πραγματικότητα. Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, η κ. Τσιάρα, πίσω από τις υπεραπλουστεύσεις των εννοιολογικών διακηρύξεών της περί ανοιχτού διαλόγου, βαφτίζει το ψάρι κρέας, αδιαφορώντας επιδεικτικά για το γεγονός ότι στην Ελλάδα κατοικεί ένας λαός με χριστιανικό θρήσκευμα.

Μπορεί η ίδια να μην συμφωνεί με αυτό. Όμως στη δημοκρατία υπάρχουν νόμοι, τους οποίους καλούμαστε όλοι να σεβόμαστε, ειδικά όταν επικαλούμαστε τα δημοκρατικά ιδεώδη του πολιτισμού. Ίσως θα έπρεπε η Εθνική Πινακοθήκη, αλλά και το Υπουργείο Πολιτισμού, να λάβουν σοβαρά υπόψη το γεγονός ότι ζούμε σε μια περίοδο όπου τα θρησκευτικά μίση ήδη σκεπάζουν ως μαύρο σύννεφο την αρκετά ταραγμένη και διχασμένη μας Ευρώπη.

Η έκθεση “Η Σαγήνη του Αλλόκοτου” εγκαινιάστηκε στις 22 Ιανουαρίου 2025 και θα διαρκέσει έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2025, περιλαμβάνοντας δημιουργίες δέκα Ελλήνων καλλιτεχνών.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

11 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια

Η αναζήτηση δημοσιότητας είναι ο λόγος που διάφοροι δήθεν καλλιτέχνες κάνουν τέτοιες καρικατούρες.
Αν τις έκαναν σε άλλη βάση ποιος θα ασχολείτο;;;.
Αν είναι τολμηροί επαναστάτες ας πανε στο Ιράν, στο Αφγανιστάν, στο Πακιστάν να χλευάσουν τον Μωάμεθ

Έχω κι εγώ μια συλλογή με τίτλο “Η σαγήνη ενός αλλόκοτου πρωθυπουργού”. Δεν πιστεύω να έχει πρόβλημα η κυρία Τσιάρα να την δεχτεί στην πινακοθήκη; Δεν είναι η πινακοθήκη ανοιχτή σε όλους;

Είναι καιρός λοιπόν να σταματήσουμε να ανεχόμαστε την υποκρισία.

Πολύ σωστός ο αρθρογράφος. Μπράβο. Εγώ θα έλεγα ότι τα συγκεκριμένα «έργα» δεν είναι καθόλου τέχνη… μάλλον δείγματα κακογουστιάς και γεννήματα αρρωστημένης φαντασίας (να με συγχωρέσει ο «καλλιτέχνης» αλλά έχω κι εγώ όπως κι αυτός το δικαίωμα της γνώμης και της έκφρασης της). Τα ίδια, αν όχι χειρότερα, ισχύουν και… Διαβάστε περισσότερα »

Πολύ σωστές η παρατηρήσεις σας. Θα ήθελα να ήξερα, θα επιθυμούσε η υπεύθυνη της θεματολογίας να ανοίξει διάλογο με τους εν Ελλάδι Μουσουλμάνους, εκθέτοντας έργα με βεβήλωση του προσώπου του Προφήτη τους; Ή μήπως εκεί θα προσέχαμε περισσότερο το “κεφάλι” μας; Είναι η Χριστιανική Δύση που επέτρεψε τέτοιες ελευθερίες. Ας… Διαβάστε περισσότερα »

Ένας δημιουργός έχει το δικαίωμα να φτιάξει ότι νομίζει, ακόμα και μια γενικώς ομολογημένη μπούρδα. Αυτό που παρατηρείται όμως τα τελευταία χρόνια είναι η προώθηση είτε από το κράτος είτε από ιδιωτικούς φορείς, μιας τέχνης(ζωγραφική, θέατρο, κινηματογράφος κλπ) με έντονο το στοιχείο της στοχευμένης αποδόμησης συγκεκριμένων αξιών. Η μονομερής επίκληση… Διαβάστε περισσότερα »

Μη πάτε στους μουσουλμάνους. Πείτε μου τι θα γινόταν αμα ο εν λόγω καλλιτέχνης παρουσίαζε αντίστοιχα εκτρώματα του Βελουχιώτη, του Μπελλογιάνη , του Κουφοντίνα κλπών προσωπικοτήτων της αριστεράς.

Στο παρόν πολύ χρήσιμο άρθρο παρουσιάζονται δύο συγκρουόμενες συμπεριφορές εκ των οποίων όμως μόνο η μία κρίνεται με ‘’τελεία και παύλα’’. Η άλλη τίθεται προς συζήτηση. Αν η απόλυτη ελευθερία στην δημόσια έκθεση της τέχνης είναι απαραίτητη για την αποδόμηση της αυθεντίας και τού δογματισμού, τότε εξ´ ίσου απαραίτητη για… Διαβάστε περισσότερα »

Ισορροπημένη τοποθέτηση. Δεν είναι μόνο η εικόνα του Αγίου Γεωργίου, κ. Ζάππα. Υπάρχει “έργο”, που απεικονίζει παιδιά να πετούν κάτι σαν ανοιχτό καμιόνι με ορθοδόξους ιερείς στον γκρεμό. Στο πλαίσιο του “διαλόγου”… Επειδή για βανδαλισμό ακούμε και βανδαλισμό δεν βλέπουμε, βανδαλισμό που ο κ. Παπαδόπουλος αρνείται ισχυριζόμενος πως αφαίρεσε τέσσερα… Διαβάστε περισσότερα »

Αν είχαμε μια ακροαριστερή κυβέρνηση με μια υπουργό θαυμαστή του Μπακούνιν , θα εξηγούσαμε ευκολότερα μια τέτοια προσβλητική και πέραν κάθε λογικής, παρουσίαση έργων χαμηλής αισθητικής αξίας. Δεν μπορώ να μιλήσω για την καλλιτεχνική αξία ή για την τεχνική του καλλιτέχνη, αλλά σαν απλός άνθρωπος μου προκαλούν αποστροφή και μου… Διαβάστε περισσότερα »

Συγχαρητήρια σε αυτόν που το έκανε! Μέσα στην τάσεις διάλυσης της συνοχής της κοινωνίας που επιζητεί ο υπερ-φιλελευθερισμός και η woke θολοκουλτούρα ανήκει και η παρουσίαση του άμορφου εσωτερικού του ανθρώπου: των ορμών, των παθών, του ενστίκτου, των κακιών κλπ. συναφών πραγμάτων (Esoterik, υπήρχε και κίνημα την 10ετία του 90).… Διαβάστε περισσότερα »

11
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx