Αναστάσιος Αρανίτης: Ανάγκη για κοινές λύσεις στα προβλήματα των έργων νέας γενιάς

Αναστάσιος Αρανίτης: Ανάγκη για κοινές λύσεις στα προβλήματα των έργων νέας γενιάς

Για την ανάγκη ενός εθνικού διαλόγου με αντικείμενο την ιεράρχηση της κατασκευής των μεγάλων έργων νέας γενιάς και την εξεύρεση βιώσιμων λύσεων σε αυτά, μέσα από μία ολιστική προσέγγιση, με στόχο την ταχύτερη υλοποίηση, στο σωστό κόστος και χωρίς εμπόδια, μίλησε σήμερα ο Γενικός Διευθυντής του Ομίλου Intrakat και της ΑΚΤΩΡ, κ. Αναστάσιος Αρανίτης, συμμετέχοντας σε κύκλο συζήτησης στο συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών ITC 2024.

Όπως σημείωσε, θα πρέπει να προσεγγίσουμε ολιστικά τη σύλληψη, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των έργων νέας γενιάς, ώστε να μην γίνονται αλληλεπικαλύψεις των δημοπρατήσεων, όπως φαίνεται ότι θα συμβεί στα έργα αποκατάστασης της Θεσσαλίας, η οποία, όπως παρατήρησε, θα μπορούσε να αποτελέσει μοντέλο για την διαχείριση της επόμενης γενιάς των έργων και πρότυπο για όλες τις περιοχές της χώρας.

Για να συμβεί αυτό, συμπλήρωσε, θα πρέπει κράτος και κατασκευαστικές εταιρείες να ανοίξουν έναν διάλογο με στόχο να ιεραρχήσουν σωστά την προτεραιότητα κατασκευής των έργων, καθώς ο επικείμενος όγκος τους θα είναι πολύ μεγάλος, την ώρα που οι πόροι και οι δυνατότητες παραγωγής θα είναι πολύ συγκεκριμένες, με στόχο να υλοποιηθούν εγκαίρως.

Όπως σημείωσε ο κ. Αρανίτης, σήμερα πολλά έργα έχουν δημοπρατηθεί ανώριμα, δηλαδή με μελέτες που δεν είχαν συμπεριλάβει στο σύνολό τους όλους τους παράγοντες που απαιτούνται ώστε να προχωρήσουν απρόσκοπτα. Και όπως τόνισε, η δυσκολία στα νέα έργα δεν είναι αμιγώς κατασκευαστική, αλλά άπτεται του σχεδιασμού, της υλοποίησης, της ανθεκτικότητας και της φιλικότητας στο περιβάλλον, συμπεριλαμβανομένου και του παράγοντα της κλιματικής αλλαγής, κάτι που κάνει όλο το πλέγμα των έργων να γίνεται πιο δύσκολο.

Σύμφωνα με τον κ. Αρανίτη, υπάρχει υστέρηση στις απαλλοτριώσεις, ενώ στο περιβαλλοντικό σκέλος των έργων δεν έχει ληφθεί υπόψη όσο θα έπρεπε το θέμα της ανθεκτικότητας και της κλιματικής αλλαγής, που αποτελούν πλέον κρίσιμους παράγοντες, οι οποίοι επηρεάζουν τον σχεδιασμό των έργων. Και αυτό έχει ως άμεση συνέπεια τόσο τη χρονική καθυστέρηση όσο και τη σημαντική αύξηση του κόστους κατασκευής, συμπλήρωσε. Για παράδειγμα, παρατήρησε, με βάση τη νέα ταξινομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, απαιτείται η χρήση μίας νέας γενιάς υλικών, που έχουν ειδικό πιστοποιητικό ανακύκλωσης και είναι φιλικά προς το περιβάλλον, γεγονός που δημιουργεί επιπρόσθετες προκλήσεις στην υλοποίηση των έργων.

Παράλληλα, ο κ. Αρανίτης υπογράμμισε ότι υπάρχει αντικειμενικό θέμα αναπροσαρμογής του κόστους των έργων, καθώς οι συνθήκες κατά τις οποίες είχαν δημοπρατηθεί στο πρόσφατο παρελθόν, έχουν αλλάξει ριζικά και το κόστος τους έχει εκτοξευθεί. Κι έκανε έκκληση να βρεθούν από κοινού λύσεις για να αντιμετωπιστεί εγκαίρως το ζήτημα και να ενσωματωθεί στα έργα το αυξημένο κατασκευαστικό, μελετητικό ή χρηματοδοτικό νέο κόστος, ώστε να μην βρεθούμε προ εκπλήξεως τα επόμενα χρόνια.

Οι μεγάλες εταιρίες που έχουν την κεφαλαιακή επάρκεια, τη δύναμη και την ικανότητα να προχωρήσουν τα έργα, πρόσθεσε ο Γενικός Διευθυντής του Ομίλου Intrakat, αντιμετωπίζουν εγγενή προβλήματα υλοποίησης, σε σημείο που καλούνται να επανασχεδιάσουν τα έργα από την αρχή. Και έκανε έκκληση όπως όλοι οι εμπλεκόμενοι – τεχνικός κόσμος, χρηματοδότριες τράπεζες και πολιτεία – να καθίσουν στο τραπέζι και να συνεκτιμήσουν για το πως θα υλοποιηθεί η νέα γενιά των μεγάλων έργων.

Επιπλέον, έκανε αναφορά στο θέμα της προσέλκυσης ανθρώπινου δυναμικού, το οποίο, όπως σχολίασε, δεν είναι πάντοτε επιλύσιμο, καθώς συχνά οι ανθρώπινοι πόροι δεν αρκούν για όλους. Εντούτοις, σημείωσε ότι θα πρέπει να δοθεί λύση στο ζήτημα, το οποίο δεν αφορά πάντοτε την προσέλκυση προσωπικού, αλλά και θεσμικά θέματα. Για παράδειγμα, όπως σχολίασε, δεν είναι λογικό να χρειάζεται τροποποίηση της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) κάθε δύο χρόνια ώστε να εγκατασταθεί ένας οικίσκος σε εργοτάξιο για την διαμονή του εργατικού προσωπικού. Ο κ. Αρανίτης συμπλήρωσε ότι ο Όμιλος Intrakat προσπαθεί να λύσει το θέμα της έλλειψης του ανθρώπινου δυναμικού, ενισχύοντας το στελεχιακό δυναμικό της εταιρείας με Έλληνες μηχανικούς που είχαν φύγει στο εξωτερικό στην κρίση. Ωστόσο, τόνισε ότι απαιτείται αρωγή της πολιτείας και στο πεδίο αυτό.

Σχετικά με την Intrakat

Με έτος ίδρυσης το 1987, η Intrakat αποτελεί σήμερα έναν από τους κορυφαίους και πλέον ταχέως αναπτυσσόμενους κατασκευαστικούς ομίλους στην Ελλάδα, με εδραιωμένη παρουσία στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Κατέχει εργοληπτικό πτυχίο 7ης τάξης του ΜΕΕΠ και επικεντρώνεται σε ένα ιδιαίτερα ευρύ χαρτοφυλάκιο έργων υποδομών, περιβάλλοντος, ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων, ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, αξιοποίησης ακινήτων και διαχείρισης απορριμμάτων. Διαθέτει μεγάλη εμπειρία και εκτενή τεχνογνωσία σε όλους τους τομείς της δραστηριότητάς της και ξεχωρίζει για το εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό της.

Πρόκειται για έναν στρατηγικό εταίρο βιώσιμης ανάπτυξης με υπεύθυνη και διαφανή λειτουργία, αυστηρό πλαίσιο εταιρικής διακυβέρνησης και ανεπτυγμένο πρόγραμμα πρωτοβουλιών που αφορούν την κοινωνία, το περιβάλλον και τους εργαζομένους, ο οποίος δημιουργεί υπεραξία για όλους τους stakeholders σε κάθε έναν από τους τομείς δραστηριότητάς του. Είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών από το 2001.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx